InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Vrolik Museum Amsterdam

Vrolik Museum Amsterdam

Het Vrolik Museum is onderdeel van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam. De collectie is luguber te noemen, er worden namelijk onder andere preparaten met aangeboren afwijkingen tentoongesteld.

De collectie van het Vrolik Museum

Professor Gerardus Vrolik (1775-1859) en zijn zoon professor Willem Vrolik (1801-1863) stonden in de kinderschoenen van de collectie van het Vrolik Museum. Samen legden zij een collectie van normale anatomische, pathologisch anatomische, zoölogische en teratologische preparaten aan. Ze waren beiden professor aan het Athenaeum Illustre.

Na de dood van zoon Willem dreigde de collectie verkocht te worden, maar in 1869 kocht een Amsterdamse commissie de collectie op, waarna deze terechtkwam in het Anatomisch Laboratorium van het Athenaeum Illustre. Dit laboratorium was de voorganger van de huidige Universiteit van Amsterdam (UVA).

Naast de collectie van vader en zoon Vrolik werd de collectie van het Museum uitgebreid met 390 preparaten van pathologische ("ziekelijk veranderde") beenderen van Jacobus Hovius en een tandheelkundige collectie van Dr. J.E. Grevers. Deze laatste collectie omvat 400 objecten, waaronder onder andere tandheelkundige instrumenten, gipsafgietsels en droge preparaten.

De teller van de collectie met aangeboren afwijkingen staat nu op 150. De preparaten staan op sterk water.

Er zijn plannen om de collectie uit te breiden met een tentoonstelling over de geschiedenis van de anatomie van het menselijk lichaam.

41 deelcollecties

De collectie van het Vrolik Museum wordt verdeeld in 41 deelcollecties. Enkele deelcollecties zijn:
  • Anatomie
  • Antropologie
  • Foeten
  • Gipsmaskers
  • Osteologie
  • Palaeantropologie
  • Schedels
  • Tandheelkunde

Topstukken

Er zijn twaalf stukken in het Museum die we kunnen scharen onder de noemer Topstukken. Dit zijn:
  • Schedel met opgespoten aderen
  • Drie skeletten van Siamese tweelingen
  • Kast met "ziekelijk veranderde beenderen"
  • Vervalste schedel Piltdownmens
  • Skelet met osteonogenus inperfecta
  • Schedel van man met waterhoofd
  • Model met dermatomen
  • Twee skeletten van een Siamese lammetjestweeling
  • Blaasstenen en bezoars
  • Eénbenig foetusskelet met beenkleuring
  • Verzameling apenschedels

Algemene Informatie

Openingstijden

Het Vrolik Museum is geopend van maandag t/m vrijdag van 09.30 tot 17.00 uur.
Het Museum is in de zomervakantie gesloten.
Met de Museumjaarkaart krijg je korting op de toegangsprijs van het Vrolik Museum.

Adres

Museum Vrolik
Faculteit der Geneeskunde
Academisch Medisch Centrum (AMC)
Meibergdreef 15
1105 AZ Amsterdam
Tel: 020-5664927
Email: museumvrolik@amc.uva.nl

Belangrijk!

Realiseer je, voordat je dit museum bezoekt, dat de tentoonstelling zeer luguber is en misschien niet voor iedereen geschikt is. Bij veel mensen draait de maag om bij het zien van foetussen, baby's met diverse aandoeningen en hoofden op sterk water. Zeker voor kleine kinderen is dit museum minder geschikt.

Ondanks deze waarschuwing is het Museum absoluut de moeite waard voor mensen die hier wél tegenkunnen. De collectie is namelijk machtig interessant.

Andere musea van de Universiteit van Amsterdam

De Universiteit van Amsterdam bezit naast het Vrolik Museum nog diverse andere musea en collecties, namelijk:
  • Universiteitsmuseum Amsterdam
  • Computermuseum
  • Allard Pierson Museum
  • Museum Vrolik
  • Zoölogisch Museum
  • Schriftmuseum J.A. Dortmond
  • Collecties Science
  • Collecties Geneeskunde
  • Collecties Geesteswetenschappen

Deze musea en collecties zijn allemaal te vinden in Amsterdam.
Gerelateerde artikelen
Naar een museum voor kinderen in AmsterdamNaar een museum voor kinderen in AmsterdamHet is geen probleem om in Amsterdam een museum te vinden dat geschikt is om met kinderen te bezoeken. Sommige zijn gehe…
De grootste en mooiste musea van NederlandDe grootste en mooiste musea van NederlandNederland heeft veel mooie en internationaal bekende kunststukken in beheer bij diverse mooie musea. Door het bezoeken v…
Museums over de geschiedenis van Nederlands-IndiëMuseums over de geschiedenis van Nederlands-IndiëIn Nederland zijn er verschillende museums die over de geschiedenis van Nederlands-Indië gaan. Dit was de grootste Neder…
Goedkoopste stedentrips EuropaGoedkoopste stedentrips EuropaDe economische crisis ontgaat ook de reisbranche niet. De toerist wil zijn vakantie niet opgeven, maar zoekt wel naar he…
Bezienswaardigheden in AmsterdamAmsterdam, de hoofdstad van Nederland. Een mooie stad om veel te beleven en waar veel mag. Rond 1300 kreeg Amsterdam sta…

Reageer op het artikel "Vrolik Museum Amsterdam"

Reactie

Franca, 03-06-2009 16:37 #1
Mag mijn hondje mee naar binnen?

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 07-03-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Reacties: 1
Schrijf mee!