InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Madurodam (de kleine stad)

Madurodam (de kleine stad)

Madurodam (de kleine stad) Madurodam is een klein attractieparkje in Den Haag. In Madurodam staan veel bekende en belangrijke Nederlandse gebouwen uit de 12 provincies van Nederland. Het is voor toeristen dus mogelijk om in slechts een dag alle belangrijke gebouwen in Nederland te bezoeken.

Geschiedenis

Het kleine stadje Madurodam is in 1952 opgericht als oorlogsmonument. Madurodam komt van de naam George Maduro. Hij was een krijgsgevangene die stierf tijdens de Tweede Wereldoorlog. In de tijd van de oprichting werd de opbrengst van het park aan goede doelen gegeven. Dat gebeurt overigens tot op de dag van vandaag nog steeds. In 2002 bestond Madurodam 50 jaar.

Gebouwen

De meeste gebouwen in Madurodam hebben iets dat kan bewegen. Dit is gedaan om te voorkomen dat het er saai uit ziet. Voordat er iets gebouwd kan worden beslissen de bazen van Madurodam wat er in het park komt te staan. Soms doen mensen voorstellen of willen bedrijven betalen om er een gebouw in te laten komen staan. Het gebouw waarin dit bedrijf zich heeft gevestigd wordt dan nagemaakt. Nadat besloten is om een gebouw te gaan bouwen wordt er eerst informatie gezocht over dat gebouw: de vorm van het gebouw wordt bekeken, er worden foto’s gezocht van het gebouw etc. Daarna kan er worden begonnen met het maken van maquettes. Een computer berekend alles zodat er een origineel kan worden gemaakt. De computer zendt de gegevens door naar machines die er van kunststof platen van maken. Daarna hoeft alles alleen nog maar in elkaar te worden gezet. Nadat de gemaakte maquettes af zijn gaan ze naar het schildersatelier waar ze worden geschilderd. In het schildersatelier worden ook oude maquettes onderhouden. Omdat de meeste maquettes buiten staan, kan de verf er gemakkelijk af gaan. Oudere modellen in Madurodam zijn van hout. Hierdoor is het noodzakelijk deze goed te onderhouden door ze regelmatig te schuren en opnieuw te verven.

Technische afdeling

De technische afdeling in Madurodam is erg belangrijk. Op deze afdeling kunnen alle elektrische onderdelen in het park worden bekeken. Als er ergens een storing is, wordt deze verholpen. Er zijn twee computers: een voor de dienstregeling van de treinen, en een voor alle overige bewegende onderdelen in het park. Alles is zo echt mogelijk nagemaakt. Auto’s rijden over de wegen met behulp van een onzichtbare ketting onder het wegdek. Gemiddeld leggen de auto’s in Madurodam 14.000 kilometer per jaar af. Dat is vergelijkbaar met de gemiddelde Nederlander. Die rijdt namelijk net zo veel.

Positief

Madurodam staat bekend als het stadje met de glimlach. Het stadje straalt daarom alleen positieve dingen uit. Je zult er geen zwervers op bankjes in het park tegenkomen. Er zijn ook geen ziekenhuizen of gevangenissen. Daarnaast is het er erg schoon. Er is nergens kauwgom, hondenpoep of graffiti te bekennen. Daarentegen hebben enkele auto's wielklemmen en zijn er mensen op een naaktstrand te vinden.

Veranderingen

In Madurodam verandert er zo nu en dan iets. Veel gebouwen blijven hetzelfde maar er komen ook nieuwe gebouwen bij. Met belangrijke gebeurtenissen die ieder jaar plaatsvinden in Nederland wordt ook rekening gehouden. Zo kun je in december Sinterklaas bezichtigen met de stoomboot. Er klimmen dan ook zwarte pieten op de daken. Als Nederland een belangrijke voetbalwedstrijd moet spelen wordt Madurodam versierd met oranje vlaggetjes en trekken sommige bewoners oranje truien aan. De mensen passen zich ook aan de seizoenen aan. In de zomer dragen ze korte broeken en T-shirts, in de winter wordt overgegaan op dikke truien en warme jassen. Tot slot zie je de laatste tijd ook steeds meer bruine mensen in Madurodam lopen. Dit komt omdat er in Nederland ook steeds meer mensen uit andere landen en andere culturen komen wonen. Zo ontstaat er een ware kopie van Nederland.

Feiten en cijfers

Madurodam is een stadje met veel bekende gebouwen. Enkele feiten over het park:
  • De 50.000 lampjes die in Madurodam branden en de auto’s en treinen die er rijden krijgen allemaal energie door de zonnepanelen die op de daken van de gebouwen zijn geplaatst. Met die panelen kan een groot deel van Madurodam worden voorzien van elektriciteit. In de toekomst is het de bedoeling dat alle energie wordt opgewekt met zonne-energie.
  • Madurodam heeft een spoorwegennet van ongeveer 3700 meter. Hier rijden twaalf treinen over met 5 kilometer per uur. Die treinen passeren vier stations: Groningen, Eindhoven, Rotterdam Blaak en Valkenburg.
  • De oppervlakte van Madurodam is maar liefst 10 voetbalvelden groot.
  • Alle gebouwen in Madurodam zijn gebouwd op een schaal van 1:25. In werkelijkheid zijn de gebouwen dus 25 keer zo groot.
Gerelateerde artikelen
Stedentrip Anaheim, AmerikaStedentrip Anaheim, AmerikaAnaheim is een stad gelegen in Californië, vlakbij Los Angeles. Veel mensen denken dat Anaheim en Los Angeles één stad z…
Attractiepark Walt Disney Studios ParijsAttractiepark Walt Disney Studios ParijsHet Walt Disney attractiepark in Parijs is enorm populair onder de jeugd, maar ook onder volwassenen. Sinds 2002 is er e…
Stedentrip Albuquerque, AmerikaStedentrip Albuquerque, AmerikaAlbuquerque is een Amerikaanse stad in New Mexico. De stad is zeer interessant voor toeristen, omdat er veel bezienswaar…
Attractiepark De EftelingAttractiepark De EftelingAttractiepark De Efteling is een van de populairste pretparken van Nederland. Gelegen in Kaatsheuvel in de provincie Noo…

Reageer op het artikel "Madurodam (de kleine stad)"

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 24-02-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!