InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Land van Toos: themagebied in Toverland

Land van Toos: themagebied in Toverland

Land van Toos: themagebied in Toverland Het land van Toos is een themawereld in attractiepark Toverland in Sevenum. Het grootste gedeelte van deze themawereld ligt in een overdekte hal. De meeste attracties in het Land van Toos zijn gericht op kleine kinderen. De attracties in de hal en de hal zelf zijn oosters aangekleed en zijn vooral gericht op oosterse magie. Het Land van Toos is het oudste gedeelte van Toverland. Bij de opening van Toverland was alleen de hal van het Land van Toos onderdeel van het attractiepark en bestond de rest van het attractiepark nog niet.

Toos Toverhoed, mascotte van Toverland

Toos Toverhoed is al sinds de opening van het pretpark de mascotte van attractiepark Toverland. De overdekte hal van het Land van Toos draait om deze mascotte en haar vrienden en familie. Toos Toverhoed is de dochter van een goede heks en een tovenaar. Toos kan in tegenstelling tot haar ouders niet toveren. Als huisdier heeft Toos een varken met de naam Morrel. Ook dit varken is terug te zien in het Land van Toos.

Toos-expres

Wat opvalt bij het betreden van de overdekte hal is de achtbaan die door het complete themagebied gaat. Deze achtbaan met de naam Toos-expres is geopend in 2001 en is een achtbaan van het type junior coaster. Een junior coaster is een achtbaan met een vrij smalle rails en vaak een kort baanverloop. Een achtbaan gericht op kinderen. De achtbaan is gebouwd door het Nederlandse bedrijf Vekoma. De minimale lengte om de achtbaan te mogen betreden is 90 centimeter. De achtbaan is 12 meter hoog en behaalt een snelheid van bijna 60 kilometer per uur. De achtbaan heeft één trein die is vormgegeven als een felgekleurde stoomtrein. De achtbaan heeft verschillende namen gehad. Eerst had de Toos-expres de naam Achtbaan, later kreeg de achtbaan de naam Boomerang vanwege het boomerangelement dat in de achtbaan zit en pas in 2018 kreeg de achtbaan de naam Toos-expres.

Toverhuis

Een bijzondere en unieke attractie in het Land van Toos is het Toverhuis. In deze attractie krijgen bezoekers een toverstaf te leen. Met deze toverstaf kunnen enorm veel magische handelingen in gang gezet worden binnen en buiten het Toverhuis. Door de toverstaf te richten op speciale punten worden effecten in werking gezet. De speciale toverpunten zijn verlicht zodat bezoekers weten waar ze hun toverstaf naar moeten richten. De effecten verschillen van geluid en licht tot bewegende objecten en meubels.

Overige attracties in Land van Toos

Het Land van Toos heeft nog meer attracties. In de hal zijn bijvoorbeeld drie waterglijbanen met de naam Drakenslangen te vinden waar bezoekers met een bootje vanaf kunnen glijden. Ook staat er een grote zweefmolen met de naam Djinn die bezoekers door de lucht laat vliegen door gebruik te maken van Oosterse magie. Varken Morrel heeft een vliegend tapijt waarmee bezoekers langs een paal omhoog en omlaag stuiteren en een kleine vrije val beleven. Vanuit de hal is een doolhof te betreden dat zich in de buitenlucht naast de hal bevindt. Verder zijn er verschillende speeltuinen en speeltoestellen te vinden. Ook de toverhoed van Toos is te vinden. Dit is een groot speeltoestel in de vorm van een toverhoed. Vanuit de punt van de hoed start een glijbaan die bezoekers weer naar de grond brengt.

Lees verder

© 2019 Larskp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gnislew, Flickr (CC BY-ND-2.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Attractiepark_Toverland
  • https://www.toverland.com/attractiepark/werelden/land-van-toos/

Reageer op het artikel "Land van Toos: themagebied in Toverland"

Infoteur: Larskp
Gepubliceerd: 12-07-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Toverland
Schrijf mee!