InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Ithaka: themagebied in Toverland

Ithaka: themagebied in Toverland

Ithaka: themagebied in Toverland Ithaka is een themagebied over Griekse helden in attractiepark Toverland. Het themagebied bevat twee attracties en de houten achtbaan Troy. Dit themagebied ligt vlak naast het entreegebied van Toverland. Het themagebied bestaat al sinds 2007, maar pas in 2018 kreeg het gebied de naam Ithaka. Daarvoor had het gebied de naam Troy Area.

Troy

De eerste attractie van Ithaka en ook meteen de blikvanger van het hele gebied is de houten achtbaan Troy. Deze grote achtbaan is vanuit heel het park goed zichtbaar. In 2006 werd er begonnen aan de bouw van de enorme houten achtbaan en op 1 juli 2007 ging de achtbaan open voor het publiek. De bouwer van de attractie is het Amerikaanse bedrijf Great Coasters International. Bij de opening van de achtbaan was Troy de grootste, langste, hoogste en snelste houten achtbaan van de Benelux en in 2019 heeft de achtbaan deze titels nog steeds in handen. Via een wachtrij lopen bezoekers door het themadeel Ithaka en komen ze langs het houten paard van Troy waar de achtbaan naar vernoemd is. Het station is vrij simpel, maar bevat een bijzonder element. De trein van Troy rijdt namelijk halverwege de rit met enorme snelheid langs het plafond van het station. De achtbaan heeft een hoogte van 32 meter, een topsnelheid van 87 kilometer per uur en een lengte van 1077 meter. De minimale lengte om een ritje in deze spectaculaire achtbaan te mogen maken is 1.20 meter. De treinen beschikken over riemen en een beugel over de benen.

Paarden van Ithaka

In 2010 werden de Paarden van Ithaka toegevoegd aan het themadeel waar houten achtbaan Troy staat. De Paarden van Ithaka zijn paarden die hobbelend over een spoor een rondrit maken. Deze attractie is voor kinderen tussen de 90 cm en 110 cm te bezoeken onder begeleiding van een volwassene. Kinderen langer dan 1.10 meter mogen zelfstandig een ritje maken op de paarden van Ithaka. De attractie bevindt zich vlakbij de ingang van het themadeel Ithaka en achter schommelschip Scorpios. Een ritje op de Paarden van Ithaka duurt ruim 2 minuten. De paarden rijden door een rotsachtig gebied met hier en daar wat beplanting en een beekje. Deze attractie is vooral bedoeld voor kleinere kinderen.

Scorpios

Scorpios is net als de Paarden van Ithaka in 2010 toegevoegd aan het themadeel van de houten achtbaan Troy. Het is een schommelschip in de vorm van een Grieks schip. Dit Griekse schip heeft achteraan een staart van een schorpioen. Het verhaal achter het schip gaat over Griekse soldaten die na een veldslag op het land verder moeten vechten op zee. Het schommelschip is geschikt voor kinderen groter dan 1.20 meter. Bijzonder aan Scorpios is dat het schip een helling haalt van wel 75 graden. Ook heeft het schommelschip muziek tijdens de rit. Om de golven van de zee na te maken zijn er onder het schommelschip fonteinen geplaatst die reageren op het schip. Als het schip in de schommelbeweging de fonteinen dreigt te raken worden de fonteinen minder hoog en als het schip dan weer richting de andere kant schommelt worden de fonteinen weer een stuk hoger. De bezoekers van het schip worden dus niet nat tijdens de rit.

Lees verder

© 2019 Larskp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gnislew, Flickr (CC BY-ND-2.0)
  • https://www.toverland.com/attractiepark/werelden/ithaka/

Reageer op het artikel "Ithaka: themagebied in Toverland"

Infoteur: Larskp
Gepubliceerd: 12-07-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Toverland
Schrijf mee!