InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Untamed: hybride achtbaan in Walibi Holland

Untamed: hybride achtbaan in Walibi Holland

Untamed: hybride achtbaan in Walibi Holland Op 1 juli 2019 ging in Walibi Holland de achtbaan Untamed open. Een houten achtbaan met stalen rails die voor een groot deel gebouwd is op de bestaande constructie van houten achtbaan Robin Hood. Untamed is een snelle en soepele achtbaan gebouwd door de Amerikaanse achtbaanbouwer RMC. Waar Robin Hood geschikt was voor de hele familie is Untamed bedoeld voor mensen die dol zijn op enge achtbanen.

Aankondiging en bouw Untamed

Op 6 februari 2018 kwam Walibi Holland met een persbericht over het verbouwen van Robin Hood naar Untamed. De eerste werkzaamheden begonnen achter de schermen in september 2018. Op 28 oktober 2018 vond de laatste rit van de oude achtbaan Robin Hood plaats. Plekken voor deze laatste rit waren te winnen via een speciale prijsvraag. De maanden daarna is de rails van Robin Hood gesloopt en is op de bestaande constructie de rails van Untamed geplaatst. Op 14 februari 2019 werd het hoogste punt van Untamed bereikt en op 3 juni 2019 werd na sluitingstijd de eerste testrit gemaakt.

Baanverloop Untamed

Nadat bezoekers het station verlaten hebben maakt de trein een bocht die naar buiten gebogen is. Hierna gaat de trein met een kettinglift richting de top van 36,5 meter. Via een steile eerste afdaling maakt de trein snelheid om over een klein heuveltje te vliegen en door te gaan richting de eerste en tweede keer over de kop, dit gebeurt via een '270 degrees double inverted corner stall'. Bij dit element maken bezoekers eerst een draai over de kop, vervolgens blijven ze heel even in een naar buiten gebogen bocht hangen waarna ze weer over de kop terugdraaien naar een normale positie. Na dit elementen volgen twee kleine heuvels, een bocht met airtime en dan volgt de derde keer over de kop. Dit gebeurt via een ‘step up underflip’: een klein heuveltje waarin de trein op het hoogste punt over de kop draait. Hierna volgt een heuvel die 97 graden naar buiten is gekanteld. Na wat heuvels volgt de vierde keer over de kop: een draai van 140 graden, waarbij de trein dus niet volledig over de kop gaat. Dan volgen nog wat scherpe bochten en heuvels die dicht bij de grond blijven. De trein houdt op deze manier al zijn snelheid vast om vlak voor de remmen voor de vijfde keer over de kop te gaan via een snelle draai.

Feiten en technische gegevens Untamed

Untamed is gebouwd door het Amerikaanse bedrijf RMC. Dit bedrijf staat bekend om het ombouwen van oude houten achtbanen naar nieuwe spectaculaire achtbanen. Deze bouwer heeft wereldwijd achtbanen staan die vooral bekend staan om hun hoge snelheid, de soepele baan en heftige elementen. Voor Untamed is de oude constructie van de Robin Hood gebruikt. De Robin Hood werd gebouwd door de Nederlandse achtbaanbouwer Vekoma. RMC heeft de bestaande constructie versterkt zodat de constructie de rails van staal kon dragen. Sommige delen van de baan zijn hoger gemaakt om de rit sneller te maken.

Technische gegevens:

  • Maximum snelheid: 92 km/h
  • Hoogte: 36,5 meter
  • Gewichtloosheid: 14 keer
  • Inversies: 5
  • Minimale lengte: 1.20 meter
  • Verbruik lifthill motor: 400 ampère
  • Verbruik complete achtbaan: 800 ampère

Robin Hood

Voordat Untamed geopend werd ging de constructie met een ander baanverloop door het leven als Robin Hood. Een houten achtbaan geschikt voor het hele gezin. Robin Hood had een hoogte van 32 meter en was dus 4,5 meter lager dan Untamed. Ook de snelheid was lager, 80 kilometer per uur versus 92 kilometer per uur voor Untamed. De baan van Robin Hood ging niet over de kop. Het gebied waarin de Robin Hood stond had de naam Sherwood forest. De decoratie en bekleding van het gebied was allemaal afgestemd op de verhalen van Robin Hood. Met de komst van Untamed is dit gebied veranderd in Wilderness: een gebied waar de natuur alles heeft overgenomen. Op 28 oktober 2018 heeft Robin Hood zijn laatste rit gemaakt. Een trein van de oude achtbaan is nu te vinden in de wachtrij van Untamed. Voor echte fans van de oude achtbaan was het mogelijk om onderdelen te kopen via een speciale veiling.
© 2019 Larskp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gnislew, Flickr (CC BY-ND-2.0)
  • https://www.walibi.nl/nl/untamed
  • https://www.walibi.nl/nl/hoogste-punt-nieuwe-achtbaan-untamed-walibi-holland-bereikt
  • https://www.walibi.nl/nl/pers/untamed

Reageer op het artikel "Untamed: hybride achtbaan in Walibi Holland"

Infoteur: Larskp
Gepubliceerd: 08-07-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!