InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Van Blanckendaell Park: dierenpark Tuitjenhorn (Kop van NH)

Van Blanckendaell Park: dierenpark Tuitjenhorn (Kop van NH)

Van Blanckendaell Park: dierenpark Tuitjenhorn (Kop van NH) Het Van Blanckendaell Park of Blanckendaell Zoo, een prachtig dierenpark, ligt in de Kop van Noord-Holland in Tuitjenhorn. Het dorp ligt tussen Schagen en Alkmaar. Het park is klein begonnen, maar in de loop van de jaren flink uitgebreid. In het begin was een bezoek gratis, maar nu wordt er entree geheven. Het park is overzichtelijk en rolstoelvriendelijk. Je kunt er eigen etenswaren nuttigen, maar er is ook een restaurant. Een klein museum (bereikbaar via het restaurant) laat de geschiedenis van de gemeente Harenkarspel zien. Op het park staat ook een mooie houtzaagmolen.
De appeltaart met slagroom is een aanrader! / Bron: Foto infoteurDe appeltaart met slagroom is een aanrader! / Bron: Foto infoteur

Inhoud artikel

Stukje geschiedenis en hoe komt het park aan de naam Blanckendaell?

Het initiatief voor het dierenpark kwam van Piet Blankendaal. Hij kreeg het idee om naast het bedrijf Daalimpex in Tuitjenhorn een dierenpark aan te leggen. In het begin ging het om kinderboerderijdieren en was een bezoek nog gratis. Er kwamen echter steeds meer dieren bij zoals kamelen, pinguïns, apen, kamelen en ook in omvang werd het park groter. Dit leidde tot het heffen van een entreeprijs. De naam van het park komt van de achternaam van de bedenker maar dan iets aangepast: van Blankendaal naar Blaenkendaell.

Adresgegevens Van Blanckendaell Park

Veilingweg 9
1747 HG Tuitjenhorn
Tel. 0226 33 29 40
Website: www.blanckendaellpark.nl

Bereikbaarheid en parkeren

De hoofdingang van Van Blanckendaell Park vind je aan de Veilingweg 9. De entree aan de Bogtmanweg is alleen bedoeld voor voetgangers met een abonnement. Bij de hoofdingang is een parkeerterrein, parkeren kost 2,50 euro. Kom je met het openbaar vervoer dan kun je vanuit Alkmaar buslijn 157 nemen naar Tuitjenhorn en vanuit Schagen met buurtbuslijn 411. Natuurlijk is het ook mogelijk om met de fiets naar het park te komen, bij de hoofdingang zijn fietsrekken aanwezig.

Rolstoelvriendelijk

Van Blanckendaell Park is volledig rolstoelvriendelijk, alles in het dierenpark is gelijkvloers. Er zijn invalidentoiletten en een verschoonbank. Je kunt gratis een rolstoel lenen, wel is het aan te raden om deze vooraf te reserveren.

Openingstijden Van Blanckendaell Park

Het park is het hele jaar door geopend, zeven dagen per week van 9.30 uur tot 17.30 uur. Alleen bij extreem slecht weer is het park niet open voor bezoekers. Als het loket niet open is dan kun je gebruik maken van de automaat. Je kunt bij deze automaat contant of met PIN betalen. De automaat geeft alleen muntgeld terug.

Entree: toegangstarieven 2017

(Leeftijds)categoriePrijs
Kinderen tot en met 2 jaarGratis
Kinderen van 3 tot en met 4 jaar3 euro
Kinderen van 5 tot en met 12 jaar7 euro
Volwassenen11 euro
65+8 euro
Parkeren2,50 euro per auto

Prijzen voor een groep (deze prijzen gelden vanaf 10 personen)

(Leeftijds)categoriePrijs
Kinderen van 3 tot en met 4 jaar3 euro
Kinderen van 5 tot en met 12 jaar6 euro
Volwassenen8 euro
65+6 euro

Jaarabonnementen (let op: geldig per kalenderjaar)

Bij de aankoop van een jaarabonnement wordt een vingerscan gemaakt, zo kan iedereen individueel het park binnenkomen met zijn of haar vingerscan. Je kunt een jaarabonnement aanschaffen als het loket open is. In principe iedere dag tussen 9.30 uur en 16.30 uur, maar in de winterperiode op woensdagmiddag van 13.00 uur tot 17.00 uur en op zaterdag en zondag van 11.00 uur tot 17.00 uur.

(Leeftijds)categoriePrijs
Kinderen van 3 tot en met 4 jaar10 euro
Kinderen van 5 tot en met 12 jaar20 euro
Volwassenen30 euro
65+25 euro
Parkeerkaart12,50 euro (verkrijgbaar bij jaarabonnement)

10-rittenkaart

Deze kaarten zijn handig voor groepen, net iets kleiner dan 10 personen. Ook handig voor bijvoorbeeld opa’s en oma’s die telkens andere kleinkinderen mee willen nemen of zorgcentra die met kinderen het park bezoeken.

(Leeftijds)categoriePrijs
Kinderen van 3 tot en met 4 jaar30 euro
Kinderen van 5 tot en met 12 jaar60 euro
Volwassenen80 euro
65+60 euro

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Handig en leuk om te weten

  • In verband met de veiligheid van de dieren van het park, kunnen honden niet worden toegelaten, helaas ook geen veiligheidshonden.
  • Op verschillende plaatsen in het park staan alarmpalen, middels deze palen kun je bij noodgevallen om hulp vragen.
  • Er zijn overal voldoende rustpunten aanwezig om even te gaan zitten. Er zijn gratis rolstoelen te verkrijgen, maar reserveren vooraf is wel aan te raden.
  • Vouchers die via elektronische apparatuur worden aangeboden kunnen niet worden geaccepteerd.
  • De dieren worden gevoederd door medewerkers van het park. Eet je eten zelf op, geef het niet aan de dieren.
  • Naast het cafetaria vind je een mooie speeltuin.
  • Er rijdt een mini-treintje over het park (tegen betaling).
  • Het park heeft verschillende toiletvoorzieningen, ook een toilet voor mensen in een rolstoel.
  • Openingstijden cafetaria: van half maart tot half oktober 7 dagen per week tussen 11.00 uur en 17.00 uur. Van half oktober tot half maart op woensdag, zaterdag en zondag tussen 10.30 uur en 17.00 uur. Tijdens schoolvakanties van maandag tot en met zondag van 11.00 uur tot 17.00 uur.
  • Er is een museum in het park, je kunt het bereiken via het cafetaria. Het laat het leven van vroeger zien, van kleding tot werktuigen en foto’s. Het museum is geopend op woensdag, zaterdag en zondag tussen 13.00 uur en 17.00 uur. Tijdens schoolvakanties is het museum dagelijks geopend tussen 13.00 uur en 17.00 uur en zondag van 11.00 uur tot 17.00 uur.
  • Trouwfoto’s: je kunt in het park unieke foto’s maken, hier wordt eenmalig 25 euro voor berekend.

Bij ieder dierenverblijf hangt een bord met informatie / Bron: Foto infoteurBij ieder dierenverblijf hangt een bord met informatie / Bron: Foto infoteur

De dieren op Van Blanckendaell Park

  • Kinderboerderij geiten en kippen
  • Witoorpenseelapen
  • Prairihondjes
  • Kookaburra
  • Woestijnbuizerd
  • Rackaschapen
  • Kraanvogels
  • Meerkatten
  • Antilopen
  • Damherten
  • Kangoeroes
  • Pauwen
  • Geiten
  • Nandoes
  • Lama’s
  • Rhesusapen
  • Oeraluil
  • Neusberen
  • Parelhoenders
  • Sneeuwuil
  • Zeearend
  • Pelikanen
  • Konijnen
  • Cavia’s
  • Eekhoorn
  • Capibara’s
  • Flamingo’s
  • Kapucijnapen
  • Berberapen
  • Stokstaartjes
  • Otters
  • Varkens
  • Antilopen
  • Ooievaars
  • Fazanten en nog veel meer

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Eigen mening over Van Blanckendaell Park

In de loop der jaren heb ik het park verschillende keren bezocht. De eerste keer was het gratis en stonden er dieren die je tegenkomt op een kinderboerderij. Het park werd steeds groter en er kwamen steeds meer dieren bij zoals apen en kangoeroes. Je betaalt nu een toegangsprijs, maar die is keurig in verhouding met wat je ervoor krijgt. Het park is zo strak aangelegd, overzichtelijk, kindvriendelijk, rolstoelvriendelijk. Je kunt zien aan de medewerkers dat ze het verzorgen van de dieren met veel plezier doen en ze geven ook informatie als je daarom vraagt. Ook hangt er bij ieder verblijf een bord met informatie over het betreffende dier. In het cafetaria kun je een kop koffie drinken en wat eten, de appeltaart is een aanrader.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De leukste dierentuinen net over de grens in DuitslandDe leukste dierentuinen net over de grens in DuitslandNet over de grens in Duitsland zijn een aantal dierentuinen en dierenparken te vinden die zeker de moeite waard zijn! Du…
Oasis Park Fuerteventura; algemene informatieOasis Park Fuerteventura; algemene informatieOasis Park is gelegen bij de plaats La Lajita in het zuiden van het Canarische eiland Fuerteventura. Het dierenpark is e…
Landal Heideheuvel, Beekbergen; algemene informatieLandal Heideheuvel, Beekbergen; algemene informatieLandal Heideheuvel is gelegen in Gelderland bij de plaats Beekbergen. Het park ligt in een mooi natuurgebied waar u volo…
Amstelpark: een goedkoop dagje uitWilt u graag een dagje uit met uw kinderen? En dat ook nog eens goedkoop in Amsterdam? Dat kan! U kunt het Amstelpark be…
Vulkaaneifel: Wild-und Erlebnispark DaunVulkaaneifel: Wild-und Erlebnispark DaunNet buiten de stad Daun in de Duitse Vulkaaneifel ligt het Wild-und Erlebnispark Daun. Een dierenpark met veel inheemse…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Christian Mts0, Pixabay
  • http://blanckendaellpark.nl
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 3: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 4: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Van Blanckendaell Park: dierenpark Tuitjenhorn (Kop van NH)"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 03-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!