De houten achtbaan in de Efteling: Pegasus
Op de plek waar nu de populaire achtbaan Joris en de Draak staat in het Ruigrijk in de Efteling, heeft voorheen de achtbaan genaamd Pegasus gestaan. Deze achtbaan was volledig gemaakt van hout en velen zullen de groene karretjes die over de baan raceten nog herkennen. Deze achtbaan die tot 2009 erg in trek was bij de bezoekers van de Efteling mag dan wel afgebroken zijn, maar hij zal nooit worden vergeten.
De Pegasus: van mythologie naar achtbaan
De Pegasus is een mythologisch figuur uit de Griekse oudheid. Het gevleugelde paard is ontstaan uit de liefde tussen de zeegod Poseidon en de gorgo (vrouw met slagtanden, handen van brons en gouden vleugels) Medusa. Pegasus stond op uit Medusa's bloed toen zij was verslagen door Perseus. Pegasus heeft de naam van het gelijknamige sterrenbeeld gekregen dat zich in het noordelijk halfrond bevindt. Naast dat Pegasus een dichterspaard was, zou hij ook de bliksemschichten van Zeus hebben gedragen. Dit maakte hem het strijderspaard van Olympus.
In het jaar 1991 werd een attractie geopend in attractiepark de Efteling. In het hartje van Ruigrijk bevond zich een enorme houten achtbaan die naar het mythologische paard vernoemd was. Als je vanaf de Python tussen de loopings doorkeek, zag je de baan al in de verte staan. De achtbaan lag vooral verscholen achter de bossen en tussen het groen, maar je had een perfect zicht als je vanaf de (voormalige) kanovijver keek. Samen met de Python vormde de Pegasus een prachtige combinatie in het park op het gebied van achtbanen.
De Efteling Pegasus: het groene karretje over een houten baan
Vol spanning beklom je de trappen om aan te komen op het station van de Pegasus. Eenmaal aangekomen op het station, zag je dat de baan evenals het station zelf gemaakt was van Canadees yellow pine-hout.
De Pegasus bestond uit twee groene treintjes die elk vijf karretjes hadden. Ruim twintig passagiers konden plaatsnemen in het treintje. De baan was ongeveer 492 meter lang en met het treintje dat een snelheid behaalde van 55 km/h racete je binnen 1:30 min. over de baan. Nadat alle passagiers waren ingestapt, werd het karretje 16 meter omhoog gereden. Eenmaal op de top aangekomen, volgde de eerste afdaling van 12 meter. Na deze val vervolgde de baan en behaalde het karretje zijn topsnelheid van 55 km/h. De baan telde in totaal vier bochten, acht dalingen en negen stijgingen voordat het karretje weer terug aankwam bij het station. De uitgang bevond zich bij het terras van het horecapunt De Kombuys.
Baanverloop /
Bron: De Efteling, Wikimedia Commons (Publiek domein)
De geschiedenis van de houten achtbaan Pegasus
Er stond een enorme druk op de Efteling in 1991. Eurodisney zou namelijk in 1992 worden geopend in Frankrijk en de Efteling wist dat de concurrentie erg groot zou worden met dit park. Daarom wilde de Efteling voor de opening van Eurodisney nog een attractie openen. Er was een grote ruimte over naast de kanovijver. Hier zou eigenlijk de Bob worden gebouwd in de jaren 80 maar deze zou teveel geluidsoverlast veroorzaken. Daarom werd er gekozen voor een centrale plaats in het park om de Bob te plaatsen. Hierdoor bleef er weer ruimte over naast de roeivijver. In 1990 moest er een keuze worden gemaakt tussen een houten of een stalen achtbaan, maar de keuze viel op een houten achtbaan. Er moest wel worden gedacht aan de geluidsoverlast. De opdracht voor de bouw werd uiteindelijk gegeven in november 1990. Het was belangrijk dat de achtbaan niet teveel ruimte in beslag zou nemen en daarbij het volgende jaar al klaar moest zijn.
De hulp van Summers, een Amerikaanse opdrachtgever en expert op het gebied van houten achtbanen, werd ingeroepen. Het was een absolute eis dat de achtbaan toegankelijk werd gemaakt voor het hele gezin. De Python stond natuurlijk al in het park maar dit was een achtbaan die geschikt was voor echte waaghalzen. Het zou nog een hele opgave worden om deze attractie op tijd te openen en te realiseren.
De opening
De bouw was begonnen maar er lagen wat tegenslagen op de loer. Zo dreigde de bouw te worden gestaakt aangezien de achtbaanbouwers van het bedrijf Dinn Corp ermee dreigden te stoppen. De Efteling moest op zoek gaan naar alternatieve krachten en vond deze in Europa. De officiële openingsdag in 1991 werd niet gehaald maar wel de zomer. Op 11 juli 1991 werd de attractie officieel geopend!
De opening werd gedaan om half 1 in de nacht na een diner. Om het thema van de Griekse Mythologie te behouden, knalde er vuurwerk in de lucht. Dit werd de donder presentatie genoemd naar de donder van de Griekse oppergod Zeus.
Aanpassingen tussendoor
Na de opening in 1991 heeft de Pegasus nog een aantal veranderingen ondergaan. Zo kreeg het in 1998 een nieuwe geluidsinstallatie en een nieuwe bewegingsinstallatie. Tot slot werd er in 2005 een aanpassing gedaan aan de karretjes. De karretjes werden voorzien van nieuwe beugels en de remmen op de baan werden aangepast.
Plaats maken
Na een aantal jaren succesvol te zijn geweest als achtbaan in de Efteling moest er helaas een einde worden gemaakt aan de populaire Pegasus. Het begon allemaal in het jaar 2009 toen er geruchten werden verspreid dat de Pegasus kampte met houtrot. Daarnaast zou het onderhoud aan de attractie te veel geld en tijd vergen. Op 19 juni 2009 werd het bordje 'Efteling werkt aan de toekomst' opgehangen voor de attractie. Deze melding was wat vaag maar het werd vervolgens meteen duidelijk dat de attractie officieel zou worden gesloopt. Er werd gezocht naar alternatieven. Het alternatief werd gevonden in de achtbaan Joris en de Draak. Pegasus werd gesloopt. Het behoort nu tot de geschiedenis van de Efteling. Wist je dat de Pegasus de grootste attractie is die in de Efteling werd gesloopt?
Lees verder