Lancering van een achtbaan
Veel achtbanen worden met behulp van een ketting naar het hoogste punt van de achtbaan gebracht. Naast deze standaard achtbanen zijn er ook de achtbanen waarbij u gelanceerd word. Binnen de groep gelanceerde achtbanen zijn veel verschillende soorten lanceringssystemen. In dit artikel komen ze één voor één aan bod en wordt uitgelegd hoe de lanceringssystemen werken.
De gelanceerde achtbanen worden steeds aantrekkelijker en zien we de laatste tijd veel meer. Ze worden onder meer aantrekkelijker omdat door vele innovaties ze steeds energiezuiniger worden. Iedere achtbaanbouwer heeft wel een type gelanceerde achtbaan. De eerste lancerende achtbaan werd gebouwd in de jaren '70 dus heel erg nieuw is dit achtbaantype niet. Achtbaanfabrikanten gebruiken verschillende manieren om hun achtbanen een geweldige snelheid de geven binnen een aanzienlijk korte tijd. Hoe sneller de achtbaan binnen een bepaalde tijd lanceert, hoe aantrekkelijker ze worden voor de bezoekers. Er zijn veel verschillende soorten lanceringssystemen en we gaan ze eens één voor één bekijken.
katapult
Laten we beginnen met een klassieke lanceringsmethode, namelijk de katapultlancering. Bij deze lancering wordt er een kabel (gemaakt van staal) vastgemaakt aan het karretje van de achtbaan en de kabel wordt opgerold en daardoor komt het karretje in beweging. Het opwekken van de energie die nodig is voor het oprollen van de kabel kan gebeuren door verschillende systemen. Bijvoorbeeld een gewicht laten zakken waaraan de kabel is vast gemaakt of gebruikmaken van een standaard dieselmotor of vliegwiel.
Tire propelled launch
Dit is waarschijnlijk de meest eenvoudige lancering die er is. Onder het karretje zit een metalen plaat bevestigd die langs verschillende autobanden gaat die achtereenvolgens steeds sneller draaien en daardoor komt het karretje van de achtbaan steeds sneller in beweging. Meestal word dit lanceringssysteem gebruikt op een baan die al schuin staat waardoor de karretjes na deze lancering op eigen kracht verder kunnen gaan.
Linear induction motor launch (LIM)
Deze lanceertechniek maakt gebruik van elektromagneten. Door het continu verwisselen tussen + en - wordt er een elektromagnetisch veld gecreëerd. Dit systeem heeft helemaal geen bewegende delen. Bij de LIM zitten er magneten onder het karretje bevestigd en zitten er elektromagneten op de baan. Als de magneten van het karretje in contact komen met de elektromagneten op de baan zullen de elektromagneten snel van polariteit wisselen. Dit betekend dat de magneten voortdurend aan het karretje trekken en daarna snel wegduwen. Hierdoor komt het karretje in beweging.
Linear synchronous motor launch (LSM)
Deze techniek is vrijwel exact hetzelfde als de LIM alleen wordt er bij deze lanceringstechniek gebruik gemaakt van een pushcar. Dit is een klein bewegend onderdeel wat aan het karretje bevestigd wordt. De magneten zitten bij een LSM lancering niet op het karretje maar in de pushcar. Hierdoor wordt de pushcar met het karretje afgeschoten. De pushcar laat het karretje los als hij zijn snelheidslimiet heeft bereikt en het karretje kan op eigen kracht verder.
Hydraulic launch
Dit systeem maakt gebruik van een aantal cilinders die gevuld zijn met olie en samengeperste stikstof. De olie en stikstof zijn gescheiden door middel van een klep. Dit systeem heeft een kabel die vastgemaakt wordt aan het karretje en als de lancering kan beginnen, worden de kleppen tussen de olie en stikstof open gemaakt. De olie komt met een grote druk bij de stikstof en gaat naar de motor waardoor de motor gaat draaien. De kabel van de motor zit bevestigd aan het karretje.
Weight drop launch
De achtbaanfabrikant Schwarzkopf was de eerste bouwer van de Weight drop. Ze bouwden elf achtbanen met zo'n systeem. De weight drop werkt doordat de lancering wordt gerealiseerd door de kracht van een vallend gewicht van ongeveer 40 ton. Door middel van veel kabels is het gewicht verbonden aan een band die vervolgens aan een pushcar is verbonden. De pushcar wordt aangesloten op het karretje en ze laten het gewicht vallen. Hierdoor komt het karretje vooruit. Het gewicht wordt ook weer gebruikt om het karretje te laten remmen.
Flywheel Launch
De Flywheel launch of te wel de vliegwiel lancering is een ander systeem die ook gebruikt werd door Schwarzkopf. Dit systeem maakt gebruik van kinetische energie. Het vliegwiel is eigenlijk een soort batterij die energie opslaat en dat weer kan gebruiken als dit nodig is. Meestal is het vliegwiel met riemen verbonden aan de motor. Het vliegwiel wordt continu afgeremd en als de pushcar is geklikt aan het karretje gaan de remmen los en wordt het karretje afgeschoten.
Zoals u ziet zijn er veel verschillende soorten lanceringssystemen. De snelste achtbaan met lancering brengt ons al tot een maximum van 240 km/h! De achtbaanfabrikanten zullen niet stil zitten en gaan door met de ontwikkelingen en de achtbanen gaan steeds sneller!