InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Rondje Gramsbergen Duitsland: fietsroute

Rondje Gramsbergen Duitsland: fietsroute

Rondje Gramsbergen Duitsland: fietsroute Rondje Gramsbergen Duitsland is een fietsroute in het Nederlandse en Duitse Vechtdal. De route voert u langs weilanden, akkers met aardappelen en maisvelden, buurtschappen, houtwallen, loofbomen en bebost terrein. Op de Buffelfarm na liggen de bezienswaardigheden allemaal aan het eind van de fietsroute. Onderweg kunt u pauzeren voor een heerlijke kop koffie of ijsje bij één van de horecagelegenheden, of uitrusten op een bankje terwijl u geniet van de prachtige omgeving.

Rondje Gramsbergen Duitsland

Fietsroute Rondje Gramsbergen Duitsland

Rondje Gramsbergen Duitsland is een bewegwijzerde fietsroute in het Nederlandse en Duitse Vechtdal. U kunt kiezen uit een afstand van 30 of 50 kilometer. De tocht voert u langs weilanden, akkers met aardappelen en maisvelden, buurtschappen, houtwallen, loofbomen en bebost terrein, waarbij de tweede helft van de fietsroute het meest afwisselend en groen is. Op de Buffelfarm na liggen de bezienswaardigheden allemaal aan het eind van de fietsroute.

U kunt Rondje Gramsbergen Duitsland starten bij Ane op de carpool aan de N34, Marsweg 2. Bij knooppunt 13 volgt u de rechthoekige bordjes: Rondje Gramsbergen Duitsland voorzien van roze letters, de route gaat tegen de klok in. De lange route komt door de plaatsen Hardenberg, Hoogenweg, Bruchterveld, Wielen (Duitsland), Radewijk, Den Velde, De Haandrik en via Holtheme fietst u weer terug naar Gramsbergen.

Hardenberg

Door zijn ligging aan de Vecht tussen Zwolle en Duitsland werd Hardenberg een stad van betekenis. Hardenberg bezit stadsrechten en is één van de grootste gemeenten van Overijssel. Het toerisme vormt een belangrijke inkomstenbron. Op de route door Hardenberg fietst u langs een markant gebouw, dit is het gemeentehuis dat in 2015 werd verkozen tot lelijkste gebouw van Nederland. Door de kleur roept het associaties op met een reusachtige vanillepudding. De architecten Branimir Medic en Pero Puljiz hebben het gebouw, in samenspraak met de gemeente Hardenberg, ontworpen.

Als u geïnteresseerd bent in de geschiedenis van Hardenberg en omgeving kunt u terecht bij Historiekamer Hardenberg in het voormalige gemeentehuis. De entree is gratis.

<BR>
'Het Landschap aan Tafel'<BR>
Martijn Schoots, 2014
'Het Landschap aan Tafel'
Martijn Schoots, 2014

Venebrugge

Bij knooppunt 40 kan de route worden ingekort, volg daarvoor het bordje: Korte route 30 km, voor de lange versie volgt u het bordje: Lange route 50 km, richting knooppunt 47. U treft hier het kunstwerk 'Het Landschap aan Tafel' van Martijn Schoots, een eikenhouten tafel met stoelen. Venebrugge was destijds een belangrijk punt voor de handel tussen Zwolle en Duitsland, alleen daar kon men veilig de oversteek door de moerassige gebieden maken. In 1580 vond er de slag bij Venebrugge tussen de Spaanse en Staatse troepen plaats. Op het tafelblad is een gravure aangebracht waarop de omgeving van Venebruggerschans is gemarkeerd en kunt u zien hoe de Spaanse en Staatse troepen door het landschap trekken. De ronde tafel met houten stoelen is een prima plek om even te pauzeren, vanaf hier kan het omringende landschap met zijn rijke geschiedenis goed worden bekeken.

Radewijk

Het buurtschap Radewijk ligt meteen aan de Duitse grens en telt anno 2016 650 inwoners. Radewijk is een rustig, agrarisch gebied met op steenworp afstand uitgestrekte bossen en de Radewijkerbeek die zich door het landschap slingert. De beek vormt de grens tussen Duitsland en Nederland. In Radewijk vindt u geen grote doorgaande wegen.

De Buffelfarm
De eerste bezienswaardigheid op de route is de Buffelfarm van de familie Kelder waar ongeveer 300 waterbuffels (karbouwen) worden gehouden. Deze van oorsprong Aziatische dieren hebben een vriendelijk karakter en kunnen prima tegen de (winter) kou. Alleen als het warm is hebben ze afkoeling nodig want een waterbuffel kan niet transpireren. De beesten leveren de buffelmelk waar de bekende mozzarella van wordt gemaakt naast de buffelmelkkazen, buffelfeta, roomijs en yoghurt die eveneens van buffelmelk worden gemaakt. Deze producten en ook streekproducten worden in het winkeltje verkocht. Er geldt voor buffelmelk geen melkquotum zoals voor koeienmelk het geval is en mensen met een koemelkallergie kunnen buffelmelk rustig drinken. Een leuk feitje is dat buffels niet loeien maar knorren.

Laar

Voorbij het buurtschap Den Velde komt u, net over de grens, in het gebied van de Vechte. Hier ligt het plaatsje Laar dat in de 13e eeuw voor het eerst wordt vermeld. Aan de Vechte stond vroeger een burcht die werd verwoest, nu staat er een woonhuis. Vanaf de torenwindmolen vertrekt de Vechtezomp die tochten maakt over de Vecht, vanaf 2016 vertrekt er uit Gramsbergen ook een Nederlandse Vechtezomp. Vroeger was een Vechtezomp een oude vrachtboot die over de Vecht voer.

De Haandrik

Weer terug in Nederland komt u bij het buurtschap De Haandrik waar de Vecht, het Coevorden-Vechtkanaal en het kanaal Almelo-De Haandrik bij elkaar komen. Een vernuftig sluizencomplex regelt hier de waterhuishouding. De Vecht is sinds 2011 geen doorgaande scheepvaartroute meer, de rivier is bestemd voor plaatselijk toeristisch verkeer.

De Mommeriete

Na de Haandrik is het nog een stukje fietsen naar bierbrouwerij De Mommeriete bij Gramsbergen, een kleine brouwerij met proeflokaal, café, terras aan het water en speelweide. De bierbrouwerij bevindt zich in een oeroud huiskamercafé waarvan de inrichting nog origineel is. De naam Mommeriete komt van het moerasgebied waar in 1227 een heftige strijd is gevoerd tussen de bisschop van Utrecht en de heer van Coevorden. Naast bier kunt u bij de Mommeriete ook terecht voor bierkaas, bierpaté, bierworst en eigengemaakte koffielikeur en whisky. Na de Mommeriete is het nog een paar kilometer fietsen voordat u weer terug bent in Gramsbergen.

Bron: Gouwenaar at Dutch Wikipedia / Wikimedia CommonsBron: Gouwenaar at Dutch Wikipedia / Wikimedia Commons

Gramsbergen

Al fietsend komt u door de smalle straatjes van Gramsbergen, het stadje bezit prachtige monumentale panden, authentieke straatlantarens en een oude poort die stamt uit de eerste helft van de veertiende eeuw. Gramsbergen heeft dan ook een beschermd stadsgezicht. Bij het Historisch Cultureel Info Centrum Vechtdal in de binnenstad kunt u meer te weten komen over de cultuur en historie van het Vechtdal.

Heel bekend in Loozen bij Gramsbergen waren de vijvertuinen van Ada Hofman, helaas moesten de tuinen in oktober 2015 noodgedwongen de deuren sluiten.

Horecagelegenheden onderweg

  • Hardenberg - u kunt kiezen uit meerdere cafés en restaurants
  • knooppunt 48 - Rustpunt
  • knooppunt 27 bij Radewijk - Rustpunt
  • even voor knooppunt 14 - Rustpunt
  • bij knooppunt 52 - café/restaurant
  • Gramsbergen - meerdere cafés en restaurants

Rustpunten

Rustpunten bevinden zich aan de fietsroutes, vaak op een boerderij of landgoed. Ze zijn te herkennen aan het bord met de opvallende R. Bij een rustpunt kunt u wat drinken of uw elektrische fiets opladen. De Rustpunten zijn over het algemeen geopend van maart tot en met oktober, let daarbij op het bordje "open".

Fietsroute Gramsbergen Duitsland is te koop bij de VVV-vestigingen van Dedemsvaart, Slagharen, Gramsbergen en Hardenberg.

Lees verder

© 2016 - 2017 Molleke, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wandelen en Fietsen in het Overijssels VechtdalHet Overijssels Vechtdal is een prachtig gebied, met vele verschillende landschappen. Om het Overijssels Vechtdal optima…
Rondje Dalfsen Ommen: fietsrouteRondje Dalfsen Ommen: fietsrouteRondje Dalfsen Ommen is een fietsroute in de Overijsselse streek Salland en loopt na Dalfsen ten zuiden en na Ommen ten…
Boomkarakters: ieder zijn eigen boomBoomkarakters: ieder zijn eigen boomGenoeg van die eeuwige tekens van de dierenriem en op zoek naar nieuwe wegen om je karakter astrologisch te duiden? Verd…
Rondje Ommen Lemele: fietstochtRondje Ommen Lemele: fietstochtRondje Ommen Lemele is een fietsroute in het Vechtdal van de provincie Overijssel. Al fietsend genieten van het afwissel…
De leukste uitstapjes in en rond HardenbergHardenberg, met z'n bijna 18.000 inwoners, is een snelgroeiend stadje in het oosten van Nederland. Door de prachtige omg…
Bronnen en referenties
  • http://www.vechtdaloverijssel.nl/Fietsen/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hardenberg_(stad)
  • http://www.dagjeweg.nl/tip/6621/Historiekamer-Hardenberg
  • http://www.regiocanons.nl/overijssel/canonkunst/martijn-schoots
  • http://www.oudelinde.nl/
  • http://www.dewereldvankaas.nl/de-buffelfarm-leeft-volop-in-de-familie/
  • http://www.digibron.nl/search/detail/012dcfa6d861a1499466c40a/met-waterbuffels-onder-de-quota-uit
  • http://www.vechtezomp.nl/
  • http://www.mommeriete.nl/
  • Afbeelding bron 1: Gouwenaar at Dutch Wikipedia / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Rondje Gramsbergen Duitsland: fietsroute"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 14-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Fietsroutes Overijssel
Schrijf mee!