InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Boomkarakters: ieder zijn eigen boom

Boomkarakters: ieder zijn eigen boom

Boomkarakters: ieder zijn eigen boom Genoeg van die eeuwige tekens van de dierenriem en op zoek naar nieuwe wegen om je karakter astrologisch te duiden? Verdiep je dan eens in de Keltische astrologie, waarin dertien bomen en struiken centraal staan. Op landgoed De Groote Scheere in het Overijsselse Vechtdal kun je een wandeling maken langs alle betreffende soorten. Volgens de Keltische astrologie wordt je karakter bepaald door de boom die heerst over je geboorteperiode. Ben je bijvoorbeeld geboren tussen 18 februari en 17 maart, dan is dat de es. Tussen 5 augustus en 1 september heerst de hazelaar. En van 25 november tot 23 december de vlier. De periodes belopen globaal vier weken en zo passen er dertien bomen in één kalenderjaar.

Karaktereigenschappen

Bij een boom passen duidingen als ‘het beste achter de schermen’ (wilg; 15 april – 12 mei), ‘creatieve waarheidsminnaars’ (eik; 10 juni – 7 juli) of ‘harmonisch, maar soms te perfect’ (braam; 2 – 29 september). Daarnaast is van belang of je in de eerste twee weken of de laatste twee weken van de periode bent geboren. Je bent dan respectievelijk introverter of extroverter van karakter.

Wandeling

Op landgoed De Groote Scheere (tussen Gramsbergen en Coevorden) komen alle dertien soorten bomen en struiken van de Keltische astrologie voor. Tijdens een wandeling van anderhalf tot twee uur, die begint bij landgoedrestaurant De Ganzenhoeve, passeer je ze allemaal. De wandeling is niet gemarkeerd en daarom is het, zeker als je boomsoorten niet op het oog herkent, handig om te wandelen met het boekje Boomkarakters van Girbe Buist, verkrijgbaar bij VVV, regionale boekhandels en bibliotheken. Daarin is een tekening van de route opgenomen. Bovendien vind je hierin omschrijvingen en tekeningen van de boomtekens en hun karakters. Ook wordt ingegaan op de folklore rondom de bomen en struiken en hun rol in de volksgeneeskunde.

Praktische informatie

Ganzenhoeve / De Groote Scheere
Holthonerweg 9
7779 DE Holthone
0524 – 58 09 83
Ganzenhoeve
(gesloten op maandag en dinsdag)
kosten boekje: € 4,50

Eten en drinken

In de Ganzenhoeve kun je streekspecialiteiten eten. Ook vind je er een expositieruimte en een bierbrouwerij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boomkarakters: ieder zijn eigen boom"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 07-01-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Magische natuur
Schrijf mee!