InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > De Kroezenboom: een beschermende boom

De Kroezenboom: een beschermende boom

De Kroezenboom: een beschermende boom Op een verhoogde es tussen maïsvelden in Twente staat een bijzondere boom. Deze zomereik is misschien wel de oudste boom van Nederland. Voor omwonenden is de Kroezenboom altijd van groot belang geweest. Zij droegen hun doden erlangs. Katholieken hielden er tijdens de Reformatie hun eucharistievieringen. Nog altijd komen mensen er bidden of mediteren. De es (Twentse term voor bijeen liggende bouwakkers van een dorp) is afgezoomd met middelgrote zwerfkeien en jonge, maar weelderig groeiende eiken. De zomereik in hun midden is eigenlijk niet eens de grootste van het stel, maar aan zijn dikke stam kun je zien dat deze wel de oudste is. De Kroezenboom wordt geschat op meer dan vijfhonderd jaar, maar kan ook eeuwen ouder zijn. Pennen en staaldraad moeten de bijna losrakende stamdelen bij elkaar houden en voorkomen dat de boom uit elkaar valt.

Symboliek

De Kroezenboom werd ooit geplant om de grens tussen akkers aan te geven en zo een rechtvaardige verdeling van grond te markeren. Niet voor niets is het een eik, die staat voor ‘recht’. Hij maakte deel uit van begrafenisroutes, zodat de overledene onder de boom symbolisch afscheid kon nemen. Toen de katholieken in de zeventiende eeuw uit hun kerken waren verjaagd, hielden gelovigen hier hun diensten. Niet alleen vanwege de symbolische bescherming die van de boom uitging, ook kon men vanaf de verhoging zien of er gevaar dreigde.

Leylijnen

De boom staat op een krachtig leycentrum. Een leycentrum is het punt waarop enkele leylijnen elkaar kruisen. Leylijnen zijn onzichtbare, maar wel voelbare energielijnen van ongeveer een meter hoog die onder de aardbodem doorlopen. Waar ze elkaar kruisen, ontstaan krachtplaatsen vol positieve energie. Een verblijf op zo’n leycentrum geeft rust en energie en kan zelfs verlichting geven van kwalen.

Meditatie

Mensen komen naar de Kroezenboom om te bidden of een kaarsje te branden in het lieflijke vakwerkkapelletje naast de boom. Maar ook is het een geliefde plek om zomaar een tijdje te zitten, wat te mediteren en (als je er voor open staat) de krachten van de kruisende energiebanen onder de grond te ervaren. Helaas voorkomt het verkeer op de vlakbij gelegen weg tussen Tubbergen en Fleringen dat het volledig stil is.

Praktische informatie

Fleringer Es
Lansinksweg (let op bordjes)
Fleringen (bij Tubbergen)

Bomenstichting

De Bomenstichting verzamelt verhalen over de band tussen mens en boom. Die behoren, aldus de stichting, tot ons nationale erfgoed en dragen bij tot de bescherming van oude bomen. Heb je een interessant verhaal, stuur het dan eens op (website Bomenstichting).

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Kroezenboom: een beschermende boom"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 12-01-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Magische natuur
Schrijf mee!