InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Bostochten: stilstaan bij bomen

Bostochten: stilstaan bij bomen

Bostochten: stilstaan bij bomen Wie kent niet dat gevoel: je zit onder een boom, drukt je rug tegen de stam en er komt een weldadig gevoel van rust over je. Nuchtere mensen zeggen: als je zit word je vanzelf rustig. Bosgids Jeroen Heindijk ziet dat anders. Je maakt contact met de boom en deze schenkt je rust. Tijdens een Bostocht sta je stil bij bomen en leer je van alles over deze reusachtige mensenvriend. Toen Jeroen Heindijk eens van een training in het Zeister Panbos huiswaarts keerde, had hij het gevoel dat de beuk bij de ingang hem groette. ‘Ik deed er wat lacherig over, maar merkte allengs dat ik dat contact echt ging voelen. De boom verwelkomde mij.’ Sindsdien neemt Jeroen gasten mee het bos in en staat hij samen met hen stil bij bomen: de koele introverte beuk, de hulst (type ‘ruwe bolster, blanke pit’), de rationele eik en de hartelijke linde.

Praten met bomen

Praten met bomen. Het is een zegswijze waarover soms wat lacherig wordt gedaan. Het staat iedereen vrij om al dan niet geloof te hechten aan het contact leggen met bomen. Maar feit is dat vroeger, toen men veel dichter bij de natuur leefde dan nu, bomen een belangrijke rol speelden in het dagelijks leven. Zo ontmoetten mensen elkaar onder de lindeboom (die het hart beroert), om te zingen en te dansen. Onder de eikenboom werd rechtgesproken. Daar hield je het hoofd koel en kon je een eerlijk oordeel vormen.

Leer bomen kennen

Onderweg doe je oefeningen bij bomen en zoek je uit waar jij je op je gemak, beschermd of juist benauwd voelt. Je ‘schiet wortel’ en voelt de energie in je stromen. En passant leer je bomen beter kennen. Zo heeft een beuk een koelere stam dan een den of spar. Valt één boom van een rijtje sparren om, dan kan de afgebroken stam dichtgroeien omdat hij net als zijn maatjes nog altijd energie uit de gezamenlijke wortels ontvangt. Je kijkt nooit meer op dezelfde manier naar bomen!

Praktische informatie

Bachlaan 68
3706 BD Zeist
030 – 695 77 48 / 06 – 20 30 75 60
Bostochten
diverse data van 10-14 uur
€ 37,50 per persoon

Weetjes

  • Echt oude bomen zien? Ga eens naar Engeland of Ierland. Daar vind je exemplaren van wel vierduizend jaar oud.
  • Nog meer leren van de natuur: Natuurcollege.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bostochten: stilstaan bij bomen"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 07-01-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Magische natuur
Schrijf mee!