InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Boeddhistische tempel: Chinese verstilling in Amsterdam

Boeddhistische tempel: Chinese verstilling in Amsterdam

Boeddhistische tempel: Chinese verstilling in Amsterdam In het hart van Amsterdams China Town, op de Zeedijk, staat de kleurrijke humanistisch boeddhistische tempel van meester Hsing Yun uit Taiwan. De tempel is vrij toegankelijk, om een kaarsje te branden of een gelukskaartje te trekken. Wil je meer zien van het gebouw, dan kun je mee met de wekelijkse rondleiding op zaterdag. De Amsterdamse Zeedijk is zo Chinees dat zelfs de straatnaambordjes tweetalig zijn. Overal zie je Chinese restaurants met hun kleurrijke uithangborden. Ook andere bedrijven bieden hun diensten voor de zekerheid in het Nederlands en het Chinees aan. En al van verre zie je de roze gestuukte wanden, het geel-oranje pagodedak en de kleurige toegangspoort van de He Hua Tempel.

Boeddhisme

De He Hua Tempel staat er sinds 2000 en is een geliefd gebedshuis voor de vele Chinezen die in de stad en haar omgeving wonen. De tempel staat ook open voor Nederlandse boeddhisten en passanten. Zo worden er op zondag om 10.30 uur soetra’s gereciteerd. Dit zijn de toespraken van de historische Boeddha, die zo’n 2500 jaar geleden geboren werd in Nepal, na langdurige afzondering en meditatie de Verlichting bereikte en gedurende de rest van zijn leven zijn wijsheid deelde met de groeiende schare mensen om zich heen.

Bezoek tempel

De hoofdzaal van de tempel is vrij toegankelijk. Het meest opvallende beeld hier is dat van Guan Yin Bodhisattva, ‘de wijze vol van mededogen die alles waarneemt’. Zij heeft ontelbare handen vol attributen om lijdende mensen te helpen. Zo kan zij met de wilgentak natuurrampen afwentelen, weert zij met de speer rovers af (en bekeert hen) en symboliseert zij met de lotusbloem onder meer zuiverheid en mededogen. Langs de wanden zie je tabletten met Guan Yin-afbeeldingen. De herhaling geeft aan dat de Dharma, de leer van Boeddha, overal te vinden is.

Praktische informatie

  • Zeedijk 106-118
  • 1012 BB Amsterdam
  • 020 – 420 23 57
  • website tempel
  • di-zo 12-17 uur (zo vanaf 10)
  • toegang: gratis
  • rondleidingen: za 14/15/16 uur
  • kosten rondleiding: € 5

Weetjes

  • De naam van de tempel, He Hua, betekent lotusbloem, de ‘mogelijkheid om verlicht te worden’. Het woord ‘he’ maakt ook deel uit van het Chinese woord voor Holland: He lan.
  • Tegenover de tempel vind je het bekende Chinese restaurant Nam Kee.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Langs spirituele plekken (Kosmos Uitgevers, 2006)

Reageer op het artikel "Boeddhistische tempel: Chinese verstilling in Amsterdam"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 07-01-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!