InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Koortsboom: bezieling van een eeuwenoude eik

Koortsboom: bezieling van een eeuwenoude eik

Koortsboom: bezieling van een eeuwenoude eik Nog altijd vinden mensen er kracht en hoop op genezing: de ‘koortsboom’ bij Overasselt. Volgens de legende van Sint Walrick hebben we de boom en haar krachten te danken aan de bekeerde roverhoofdman Walderick en zijn zieke dochter Heribertha. In de omgeving van de boom en de ruïne van de kapel kun je mooi wandelen langs de verstilde Overasseltse vennen. Lapjes wapperen in de wind, aan de laagst hangende takken van een enorme eikenboom. Van dichterbij zie je dat het zakdoeken, sokken en afgescheurde repen stof van kledingstukken zijn. Wil je het als ziek persoon of (dat kan tegenwoordig ook) scholier met examenvrees goed doen, dan hang je geen schone lap op, maar een lap waarin je (angst)zweet is opgenomen. Bij de boom houden wandelaars stil. Een enkeling gaat met de rug tegen de boom staan, sluit de ogen en mediteert of bidt enkele minuten. Het geloof in de genezende kracht van de boom is eeuwenoud, maar blijkbaar nog altijd springlevend.

Legende

Bijna veertien eeuwen terug leefden, aldus de legende, in het gebied een roverhoofdman, Walrick genaamd, en zijn dochter. Toen de dochter aan een ongeneeslijke koorts leed, adviseerden twee monniken de vader om voor haar te bidden en een stukje van haar kleding aan de eik naast hun huis te binden. De dochter genas en vader en dochter bekeerden zich tot het christendom. De bendeleden van Walderick vergaven hem dit niet en staken zijn huis in brand. Vader en dochter kwamen om, maar de boom werd wonderwel gespaard.

Bedevaartsoord

Sindsdien is de plek een bedevaartsoord. Ernaast staat sinds de vijftiende eeuw een kapel, waarvan nu nog een ruïne rest. Het is een mooie en vredige stilteplek, al zorgt de nabijgelegen padvinderscamping op zomerse dagen wel voor wat rumoer. Je passeert de plek tijdens de 3,5 kilometer lange (rode) wandeling van Staatsbosbeheer, die ook langs vennetjes, heidevelden en door het bos voert.

Meer informatie

  • Walrickweg 7
  • 6611 KG Overasselt
  • website SBB
  • dagelijks van zonsopgang tot zonsondergang
  • toegang: gratis

Waar:

De boom en de ruïne bevinden zich tussen Overasselt en Nijmegen. Ga op de Walrickweg linksaf in de bocht bij restaurant St. Walrick. Even verderop is een parkeerterrein van Staatsbosbeheer, waar de wandelroutes beginnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Koortsboom: bezieling van een eeuwenoude eik"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 24-01-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Magische natuur
Schrijf mee!