InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Het bos van de dansende bomen: luister en huiver!

Het bos van de dansende bomen: luister en huiver!

Het bos van de dansende bomen: luister en huiver! Wie wandelt door het Speulder- en Sprielderbos bij het Veluwse Drie en om zich heen de grillig gevormde bomen ziet, raakt vast onder de indruk van de spookachtige sfeer van dit bos. De oorsprong is vrij prozaïsch en struikrovers en ‘witte wieven’ zijn er niet meer. Toch weet het ‘Bos van de Dansende Bomen’ zijn magische sfeer te behouden. Veluwse boeren kapten vroeger de rechte boomstammen als ‘geriefhout’. Ze bouwden er boerderijen, schuren en gereedschap mee. Kromme bomen lieten zij staan en dat leverde in de loop der eeuwen een bos op met grillig gevormde eiken en beuken. Vele van deze bossen zijn later gekapt en beplant met naaldhout. Het Speulder- en Sprielderbos is een fraaie uitzondering. Het wordt ook wel het Bos van de Dansende Bomen genoemd.

Liederlijk of leem?

Het Bos van de Dansende Bomen herbergt enkele geheimzinnige historische plekken. Er zijn grafheuvels te vinden en er is het Solse Gat. Hierover doen diverse verhalen de ronde. Het spannendst is de versie van het klooster. In een van de vele kloosters die de Veluwe vroeger telde, hadden de monniken het zó bont gemaakt dat de aarde het klooster verzwolg. Met volle maan, zegt men, hoor je de klokken luiden en de arme monniken kermen. De nuchtere versie is dat boeren de grond uitgroeven voor leem. Daarmee smeerden zij muren en vloeren aan. Ook kan het zijn dat de kuil is ontstaan tijdens de voorlaatste IJstijd. In de bodem bevond zich een grote klomp ijs, die na het smelten een diep gat met water achter liet. De bodem van het gat is drassig en een geliefde drink- en badderplek voor de dieren in het bos.

Wandeling

Tijdens een wandeling van een uur krijg je een goede indruk van het bos. Vervolg de bosweg vanaf de parkeerplaats bij restaurant het Boshuis in de rijrichting en sla bij het tweede pad linksaf. Volg de witrode signalen van LAW Het Zuiderzeepad. Na 1,5 kilometer bereik je rechts het Solse Gat. Even verderop langs het pad vind je een grafheuvel. Volg dezelfde route terug naar het Boshuis.

Praktische informatie

Het Boshuis
Sprielderweg 205
3852 MK Drie
0577 – 40 72 06
website
di-zo vanaf 10.30 uur

Weetjes

  • Volgens kenners is het Solse Gat met drie energiecentra en een belangrijke leylijn (energiebaan onder de aarde) precies door het midden van de kuil een van de belangrijkste krachtcentra van Nederland.
  • Meer informatie over de geschiedenis van de bossen vind je in museum De Tien Malen (Garderenseweg 97, 3881 GK Putten, 0341 – 35 54 85), website museum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het bos van de dansende bomen: luister en huiver!"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 16-01-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Magische natuur
Schrijf mee!