InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Douanebepalingen Turkije

Douanebepalingen Turkije

Op uw reis naar en van Turkije passeert u uiteraard de Turkse grens. De Turkse Douane controleert bagage van de reizigers niet vaak. Toch is het beter voorbereid te zijn op wat u als reiziger wel en wat u niet mag meenemen de grens over. Wat moet u betalen wanneer u iets moet aangeven? Wat zijn de boetes wanneer u de Turkse regels overtreedt?

Geld

Wat Turkije betreft mag u een ongelimiteerde hoeveelheid aan contanten Turkije invoeren. Dat mogen Euro, Turkse Lira of andere valuta zijn. Op uitvoeren van contanten staat wel een limiet, namelijk een hoeveelheid ter waarde van 5.000 US Dollars.

Hierop worden uitzonderingen gemaakt. Als u niet in Turkije woont, of als u Turk bent, maar in een ander land werkt, dan mag u meer meenemen. Daarbij geldt echter wel dat u het bedrag dat u mee wilt nemen ook eerst zelf ingevoerd moet hebben. Ook mag u, als u wel in Turkije woont, een hoger bedrag aan vreemde valuta meenemen. U moet dan de herkomst van dat geld middels bankafschriften kunnen aantonen.

Op banktransacties naar het buitenland zit geen limiet.

Juwelen

Uw mag alleen uw persoonlijke juwelen Turkije in- en uitvoeren, dus geen juwelen bedoeld voor de verkoop bijvoorbeeld. De waarde mag dan niet meer dan omgerekend 15.000 US Dollar bedragen. Hebben de juwelen gezamenlijk een hogere waarde dan zult u deze moeten aangeven. De douane bepaalt dan aan de hand van de conditie en de documenten, zoals aankoopbewijzen, van de juwelen wat er verder moet gebeuren.

Tabak, alcohol, parfum, koffie/thee, chocolade en suikergoed

Hiervoor gelden de volgende limieten per persoon:
  • 200 sigaretten én 50 cigarillos én 10 sigaren én 200 gram shag (met 200 vloeitjes) of 200 gram pijp-, pruim- of waterpijptabak of 50 gram snuiftabak
  • 1 fles van 100 cc of 2 flessen van 70 of 75 cc alcoholhoudende drank
  • 5 verpakkingen eau de cologne, lavendelwater, parfum en lotion van maximaal 120 ml
  • 1 kilo koffie
  • 1 kilo oploskoffie
  • 500 gram thee
  • 1 kilo chocolade
  • 1 kilo suikergoed
Tabak en alcohol mogen niet meegenomen worden door personen onder de 18 jaar.

Medicijnen

U mag de hoeveelheid medicijnen en medicinale benodigdheden meenemen die u nodig heeft voor uw persoonlijke behoefte. Neemt u hiervan een Europees Medisch Paspoort mee. Dit kunt u krijgen bij uw apotheek of huisarts. Mogelijk mag u niet alle medicijnen meenemen, informeert u hiernaar bij uw apotheek.

Geschenken

U mag geschenken en persoonlijke of familie-eigendommen meenemen Turkije in als deze bedoeld zijn voor persoonlijk gebruik, niet voor commercie dus. De ‘Officer of Undersecretary’ is gemachtigd te onderzoeken of u zich aan deze regels houdt.

Deze artikelen mogen samen maximaal 300 Euro per persoon waard zijn. Voor jongeren onder de 15 jaar geldt een limiet van 145 Euro. Neemt u voor een hogere waarde aan artikelen mee dan de genoemde 300 of 145 Euro, maar minder dan 1.500 Euro, dan betaalt daarover u een vaste vergoeding van 10%. Ook hiervoor geldt dat het alleen goederen voor eigen gebruik mogen zijn. Heeft u goederen met een hogere waarde dan 1.500 Euro dan zal daarvoor de invoerbelasting worden bepaald.

Overige artikelen

Het is niet toegestaan mobiele telefoons als geschenk Turkije in te voeren.

Op de site van de Republic of Turkey Prime Ministry Undersecretariat of Customs wordt een lijst van artikelen genoemd welke u Turkije mag invoeren. Een aantal voorbeelden: u mag een tv meenemen met een beeldscherm tot 21 inches, u mag een radio meenemen, en een laptop, een video game console, u mag tien cd’s meenemen, tien geluidsbanden, een walkietalkie, een kampeertent, een tennisracket met drie boxen met ballen, 5 pakjes speelkaarten, een beademingsapparaat, een automatische injector voor diabetici, twee thermosflessen, et cetera.

Ook vindt u op die site een lijst met artikelen waarvoor u een zogenaamde ‘banderole-fee’ betaalt. Op deze lijst staat ontvangstapparatuur voor radio- en televisie-uitzendingen, zoals grotere televisies, camera’s, radio’s, tuners en satellietapparatuur. Voor ieder artikel wordt de bepaalde vergoeding gegeven.

Dieren

U mag twee katten, honden of vogels meenemen en tien aquariumvissen, op voorwaarde dat ze onder controle worden gehouden. Ook dient u van de dieren een EU-paspoort, een gezondheidscertificaat, herkomst- en vaccinatiebewijs mee te nemen. De dierenarts kan u hierbij van dienst zijn.

Voertuigen

U kunt per auto of motor de grens over, maar uw voertuig mag niet langer dan 180 dagen per jaar in het land blijven. Buitenlanders die met pension zijn of die een verblijfsvergunning hebben mogen hun voertuig gedurende een jaar in het land houden. Daarvoor moeten ze wel schriftelijke toestemming hebben gekregen van de Turkse Ambassade of het Turkse Consulaat. Nadat u minimaal zes maanden weer uit het land bent geweest kunt u met uw voertuig opnieuw Turkije in.

U moet wel bij de grens kunnen aantonen dat het voertuig van u is en gedurende uw verblijf verzekerd is. Als u een voertuig van een ander meevoert, moet u van de eigenaar een door notaris, de Ambassade of het Consulaat gelegaliseerde machtiging kunnen tonen. U mag het voertuig gedurende het verblijf in Turkije niet uitlenen en niet verkopen.

Verlaat u tijdelijk het land zonder uw voertuig mee te nemen, dan moet u dat in bewaring stellen bij een douanekantoor.

Rijdt u in een gehuurde auto dan moet u daarvoor het huurcontract kunnen overleggen. Ontstaat er twijfel dan moet u een kopie van het huurcontract in het Turks opvragen. U mag met een dergelijk voertuig in Turkije blijven zolang het huurcontract loopt.

Op het overtreden van deze voorschriften staat een boete.
© 2010 - 2014 Samke, gepubliceerd in Buitenland (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Turkije: alles over de Turkse Lira en EuroKunt u het beste Turkse Lira of Euro meenemen als u naar Turkije gaat? Hoeveel geld mag u maximaal meenemen als u de gre…
Turkse Lira: geld, informatie, koersTurkse Lira: geld, informatie, koersDe nieuwe Turkse Lira is er sinds 2008. Wanneer je een bezoek brengt aan Turkije zul je met deze munteenheid moeten beta…
Douane Nederland: aangifte doenWe vinden het allemaal zo normaal, onze koffers pakken met spullen die we mee willen nemen, nog wat aankopen doen op Sch…
Beleggen in Nieuwe Turkse Lira'sEr is een toenemende interesse onder beleggers om te investeren in de Nieuwe Turkse Lira. Dat komt omdat beleggers na de…
Koers van de Nieuwe Turkse LiraKoers van de Nieuwe Turkse LiraDe Nieuwe Turkse lira is de munteenheid van Turkije. Zij wordt gebruikt in Turkijke en op Noord-Cyprus. De Nieuwe lira i…
Bronnen en referenties
  • http://www.douane.nl/ http://en.gumruk.gov.tr/traveler/trv.aspx

Reageer op het artikel "Douanebepalingen Turkije"

Reacties

Goosje, 15-08-2014 14:13 #9
Voor mijn dieet heb ik iedere dag chiazaad lijnzaad en tarwegras nodig plus slik ik op homeopatischerecept vitamine À/B/D mag ik dat meenemen naar Turkije?

Ad C. Peeters, 26-09-2013 14:08 #8
L.S.,

Ik ga op 30 oktober weer naar mijn geliefde CAPPADOCIË in Turkije.
Vorig jaar heb ik daar een video-documentaire gemaakt voor eigen gebruik.
Ik zou graag voor kennissen in Göreme een 40-tal Dvd's mee willen nemen.
Het gaat alleen om de schijfjes, de doosjes koop ik ter plekke

IS DIT ZONDER MEER MOGELIJK? of moet ik aangifte doen?

Gaarne Uw reactie…

Bij voorbaat dank!

Ad C. Peeters

Graag Uw antwoord

Jacqueline Kas, 17-09-2013 10:58 #7
Ik ga over 2 weken naar Turkije met het vliegtuig, voor mijn darmen gebruik ik
CIA zaad, gedroogd en verkrijgbaar bij de reformwinkel. mag ik dit gewoon meenemen, of krijg ik dan problemen? weet nl niet of dit ook in Turkije verkrijgbaar is.
Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Menduh, 12-09-2013 00:53 #6
Ik wil mijn gilera runner invoeren in Turkije, kan dat en kan ik hem daar achter laten met papieren? het gaat om een 50cc.

Cees Mul, 15-04-2013 22:47 #5
U schrijft bij alcohol invoeren een fles van 100 cc, maar u bedoelt waarschijnlijk 1000 cc / 100 cl / 1 ltr
Zo ook voor de wijn 70 cl.i.p.v. 70 cc.

Murat, 13-11-2012 23:39 #4
Goedenavond ik heb een vraag. Ik wil in Turkije een bedrijf beginnen en wil elektronische producten invoeren vanuit Nederland, België, en Thailand. Wat kan ik dan aan belasting verwachten van dat product in Turkije of wel wat is de belasting van een elektrische product?

L. Ritmeester, 01-10-2012 13:11 #3
Goededag,
Waar kan ik een uitgebreide lijst voedingsmiddelen vinden die ingevoerd mogen worden in Turkije? Of een lijst wat absoluut niet mag worden ingevoerd?

Henk, 07-07-2012 20:35 #2
Mbt voertuigen: Mag ik met vakantie op mijn naam ook 2 voertuigen meenemen(kampeerauto en motor)? In het verleden (2003?) kon slechts een voertuig in het paspoort worden bijgeschreven. Het turks toeristenbureau heeft deze vraag doorgespeeld naar de turkse ambassade/douane in Deventer, maar deze geeft tot nu toe geen antwoord.

Sabine, 21-05-2012 11:38 #1
Hallo,

Heb een vraagje! Ik ga volgende maand met mijn vriend naar Turkije en wij lusten af en toe wel eens een kretekje ook wel genaamd: Djarum (Indische sigaretjes). Mogen deze ook mee naar Turkije? 2/3 pakjes?

Groetjes,
Sabine

Infoteur: Samke
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 9
Schrijf mee!