Wandelen op La Palma: Santa Domingo de Garafía

Deze zeer rustige gemeente in het noorden van La Palma wordt kortweg ook wel Garafía genoemd. De weg naar Garafía is lang en zeer waarschijnlijk komt u weinig tot geen verkeer tegen. Ondanks de rust is deze gemeente zeker een bezoekje waard; de omgeving is hier namelijk prachtig. De huizen liggen verspreid maar het kleine centrum van Garafía heeft een paar restaurantjes zodat u na de wandeling toch nog een hapje of drankje kunt nemen.

Een lichte wandeling door een prachtig boerenlandschap

Deze lichte wandeling van ongeveer drie uur begint in het centrum van Santa Domingo de Garafía. Hier komt u als u vanuit Los Llanos de Aridane naar Tijarafe gaat en vervolgens richting Puntagorda rijdt. Deze hoofdweg blijft u volgen en u komt vanzelf in Santa Domingo de Garafía.

Het beginpunt van de wandeling is bij het dorpsplein. Deze is gemakkelijk te vinden, het plaatsje is maar klein. U steekt het plein over en kunt gelijk daarna in een barranco kijken. U volgt een geasfalteerde weg een klein stukje bergopwaarts totdat u een zijpad naar links ziet die met rood-witte strepen gemarkeerd is.
Het pad loopt steil omlaag naar de bodem van de prachtige barranco. Vervolgens gaat het pad weer steil omlaag en verlaat u de barranco.
U wandelt rechtdoor door het mooie boerenlandschap. Nadat u een aantal huizen bent gepasseerd ziet u een tijdje geen bebouwing. Uiteindelijk ziet u weer een boerderij staan. Ongeveer 80 meter voor deze boerderij gaat u een smal zijpad in. Dit pad komt even later weer uit op het weggetje waar u eerder over liep.
Even later moet u door een hek heen. Dit moet u weer achter u dicht doen. U wandelt verder over een oud muildierpad. U komt weer bij een tweede hek en ook deze moet u dicht doen. Kort hierna volgt u kort een weggetje naar links en daarna gaat u weer verder over het muildierpad. Dit is nog steeds gemarkeerd.
U wandelt door een dal en op de bodem van dit dal gaat het pad naar links. U gaat niet het pad in dat u in deze bocht naar rechts ziet gaan. Weer loopt u langs een klein groepje huizen. Kort hierna wandelt u korte tijd over een oude lavastroom heen en vervolgens ziet u weer hetzelfde weggetje waar u eerder over liep.
Het gehucht El Palmar kunt u van hieruit al zien liggen. Via een bocht naar rechts moet u echter nog door een barranco heen. Hier houden de rood-witte markeringen heel even op, maar steenmannetjes wijzen u de juiste weg door de barranco. Na deze barranco staat u in het zo goed als verlaten gehucht El Palmar. U kunt tot het einde lopen en nog afdalen in de mooie barranco die naast El Palmar begint. U kunt zo ver lopen als u zelf wilt, de zwaarte van de route blijft ongeveer hetzelfde. Uiteindelijk zult u wel moeten omkeren want u gaat over dezelfde weg terug naar het beginpunt.

Van Santa Domingo de Garafía afdalen naar de zee en vervolgen naar Llano negro

Deze wandeling is een stuk zwaarder. U krijgt te maken met een hoogteverschil van ongeveer 1000 meter. De wandeling duurt zo'n 5 uur. Deze wandeling begint bij hetzelfde punt als bovenstaande wandeling.

Vanaf het dorpsplein volgt u de hoofdweg richting Las Tricias. U volgt korte tijd deze hoofdweg totdat u bij een sportplaats een zijstraat naar rechts ziet met een geel-witte markering. Deze straat brengt u omlaag naar Porís de Santa Domingo. Deze straat spreekt voor zich, maar let u wel op de stenen met rotstekeningen van honderden jaren oud! Nadat u een klein restaurantje gepasseerd bent gaat de verharde weg over in een muildierpad. Kort hierop komt u bij een splitsing waar u rechts af gaat. U negeert een ander pad met markeringen. Na ongeveer 5 minuten bent u bij Porís de Santa Domingo. Hier is een kleine haven met enkele kleine vissershutjes.
U gaat gedurende vijf minuten weer dezelfde weg terug als u gekomen bent. Bij de splitsing waar u bent afgedaalt gaat u nu de andere kant op richting Cueva del Aqua. Deze weg brengt u recht omhoog. Alle hekken die u tegenkomt dient u dicht te doen, er kunnen namelijk geiten lopen. Bij een splitsing gaat de gemarkeerde weg naar rechts. U blijft echter rechtdoor lopen en volgt nu de markering van steenmannetjes. Deze weg gaat kort hierop naar rechts en komt weer bij de gemarkeerde weg uit. Het stuk dat u heeft overgeslagen verkeerd in slechte staat, daarom deze korte omweg.
Bij de autoweg die u tegenkomt gaat u naar rechts. Na vijf minuten komt deze weg over op een hoofdstraat. Hier wandelt u bergopwaarts. De weg gaat al snel over in een geplaveide weg en u passeert na korte tijd een kleine kerk. U volgt de weg komt bij het gehucht Cueva del Aqua.
Nadat u de laatste huizen achter u gelaten heeft gaat u rechts een brede weg in. Na een aantal minuten komt deze weg uit bij een autoweg. Deze verlaat u na ongeveer 100 meter links. Hierna loopt u een tijd rechtdoor, en kruist nogmaals een autoweg. Vervolgens passeert u een klein bos, een bergrug en komt u door een gebied met fruitbomen.
U nadert weer wat huizen. Voor deze huizen gaat een weg naar links en hier gaat u in. Deze weg brengt u naar een barranco. In deze barranco volgt u de scherpe bocht naar links; het pad rechtdoor is gevaarlijk. U gaat weer door een hek heen. 100 meter na het hek ziet u rechts een muildierpad. Deze brengt u in korte tijd naar Llano Negro.
U komt bij een kruispunt en hier gaat u naar links de dorpsstraat in. Bij de volgende kruising gaat u weer naar links en deze straat is weer groen-wit gemarkeerd. u negeert een autoweg naar rechts en gaat hierna in een zwakke bocht naar links een autoweg in. Na een aantal minuten verlaat u de autoweg en gaat een muildierpad rechtdoor in. Dit pad loopt door een bos en wordt later weer een betonstraat. Uiteindelijk nadert u weer enkele huizen. Dit zijn de eerste huizen van Santa Domingo de Garafía. Al spoedig bent u weer terug bij het beginpunt.
© 2009 - 2024 Zelda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.