InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Stedentrip naar de Poolse stad Krakau (Krakow)

Stedentrip naar de Poolse stad Krakau (Krakow)

Barcelona, Parijs en London beu? Breng dan bij je volgende stedentrip eens een bezoekje aan de Poolse stad Krakau, op slechts enkele uurtjes vliegen van Amsterdam of Brussel.

Ligging

Krakau ligt in het zuiden van Polen met als buurlanden Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Oekraïne, Witrusland, Litouwen en Kaliningrad. Het grenst ook in het noorden aan de Oostzee. Men heeft er ongeveer een inwonersaantal van 800.000 en de officiele taal is het Pools. In de meeste winkels en bars kan je converseren in het Engels of Duits.

Cultuur en architectuur

Eeuwenlang was niet het huidige Warshaw, maar wel Krakau de koninklijke hoofdstad van Polen. Het is de belangrijkste toeristische trekpleister van het land. Mede door zijn enorme rijkdom aan architectuur en culturele schatten. Het centrum heeft heel wat historisch gebouwen zoals kerken en oude statige herenhuizen. Er is ook een leuke groene strook om te wandelen rondom het centrum van Krakau.Winkelen, een bezoekje brengen aan kunstgalerijen of museums gaan bekijken. Je kan het er allemaal. De stad staat op de werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Hoe geraak ik er?

Vanuit Nederland; zijn er vluchten met LOT Polish Airways, Lufthansa, KLM of Austrian Airlines (allemaal met minstens één stop) vanuit Amsterdam Schiphol naar Krakau. Vanuit België; zijn er vluchten met Brussels Airlines en LOT Polish Airlines (beide rechtstreeks) vanuit Brussel Nationaal (Zaventem) naar Krakau. Of met de trein van de NMBS (reistijd circa 23 uur).

Accomodatie

Polen is aan een ware opmars bezig wat betreft het toerisme, en dus ook op gebied van hotelaccomodaties en verblijfsmogelijkheden. Je hebt er moderne vijfsterrenhotels die zich zowel in het centrum als in de rand bevinden van de stad. Wie graag wat minder spendeerd kan een budgethotel proberen of een slaapzaal in een jeugdherberg. Er zijn ook een aantal uitstekende campings nabij Krakau.

Bekijk Booking.com voor prijzen en beschikbaarheid.

Bezienswaardigheden

  • Er zijn dagelijks georganiseerde gidstochten naar het stadje Auschwitz, op zon 60 km ten westen van Krakau waar je het vernietigings- en concentratiekamp kan bezoeken.
  • In de Botanische Tuin kan je meer dan 5000 verschillende plantensoorten terugvinden, waaronder een eik van meer dan 400 jaar oud. Hij is opgericht in 1783.
  • Een oud overblijfsel van het Oude Europa is de stadspoort (Barbakan) die dateert uit de 14de eeuw.
  • De mooie gotische toren van de Florianuspoort
  • Het oude stadsplein Rynek Glowny is één van de mooiste en de grootste van gans Europa. Het is er gezellig vertoeven, met vele terrasjes en leuke restaurants.
  • De Lakenhallen bevinden zich op het plein in Krakau ze huizen heel wat leuke souvenierwinkeltjes.
  • Aan dat zelfde plein ligt de Kerk van de Heilige Maagd Maria. Eén van de belangrijkste Poolse Kerken.
  • De wondermooie Sigismundkapel.
  • Op een twintigtal kilometer, net buiten de stad bevinden zich de zoutmijnen van Wieliczka. De mooiste en grootste in oppervlakte ter wereld. Vele toeristen tours maken dagelijkse busritten naar daar.
© 2009 - 2017 Bartmelis, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ronde van Polen 2014 - teams, etappes en uitslagRonde van Polen 2014 - teams, etappes en uitslagZondag gaat de 71e editie van de Ronde van Polen van start. Deze wielerwedstrijd is één van de grotere rondes en maakt o…
Krakau vakantiestadKrakau vakantiestadKrakau, de studentenstad van Polen. Cultuur, recreatie, uitgaan, restaurants en evenementen, noem het maar op. Deze oude…
Krakau: musea en bezienswaardighedenKrakau: musea en bezienswaardighedenKrakau is een ideale stad voor een stedentrip. Zeker als je geïnteresseerd bent in de Tweede Wereldoorlog zijn in Krakau…
Mordechai Gebirtig: de laatste Jiddische bardMordechai Gebirtig, een geëngageerd Joods dichter, zanger, schrijver en acteur, die zijn werk in het Jiddisch publiceerd…
Voorbeeldreis Klein-Polen: Krakau, Auschwitz en TatraDe Poolse provincie Klein-Polen leent zich uitstekend voor een week (of langer) vakantie volop afwisseling tussen natuur…

Reageer op het artikel "Stedentrip naar de Poolse stad Krakau (Krakow)"

Infoteur: Bartmelis
Laatste update: 10-07-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!