InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Krakau: musea en bezienswaardigheden

Krakau: musea en bezienswaardigheden

Krakau: musea en bezienswaardigheden Krakau is een ideale stad voor een stedentrip. Zeker als je geïnteresseerd bent in de Tweede Wereldoorlog zijn in Krakau heel veel verschillende bezienswaardigheden die je kunt bezoeken. Zo ligt Krakau dicht bij het concentratiekamp Auschwitz en zijn er in de stad veel andere sporen uit de Tweede Wereldoorlog terug te zien. In de stad bevindt zich onder andere de voormalig Joodse ghetto en de bekende fabriek van Schindler. Naast bezienswaardigheden met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog zijn er ook nog andere mooie activiteiten te beleven in Krakau.

Wieliczka zoutmijn

Op een aantal minuten rijden van het centrum van Krakau ligt de Wieliczka zoutmijn. De zoutmijn is met bijna 1000 jaar een van de oudste zoutmijnen ter wereld. Een deel van deze mijn is nog steeds in gebruik voor vooral lokale productie, terwijl een ander deel is getransformeerd tot een toeristische trekpleister. Met een fantastische tour gaan de toeristen meer dan 130 meter onder de grond. De tour duurt ongeveer drie uur waarbij men steeds dieper in de mijn afdaalt. De mijn is geopend op maandag tot en met zondag van 08:00 tot 17:00 waarbij er regelmatig tours vertrekken. Dit is zeker een aanrader voor iedereen die naar Krakau gaat!

Adres: Daniłowicza 10, 32-020 Wieliczka

Auschwitz

Als men aan Kraukau denkt, denkt men aan Auschwitz. Veel mensen brengen speciaal voor deze plek een bezoek aan Krakau. Binnen een uur is er van Krakau naar Auschwitz te rijden, maar het is ook prima te bereiken met het openbaar vervoer. Concentratiekamp Auschwitz bestaat uit twee delen. Het is aan te raden om een tour met een gids te nemen, zodat je beide kampen kunt zien en de geschiedenis erachter kunt horen. Een bezoek aan Auschwitz is zeer indrukwekkend en zeker een bezoek dat iedereen voor altijd bij zal blijven.

Adres: Wiezniow Oswiecimia 20, 32-620 Oswiecim

Schindlerís fabriek

In het centrum van Krakau ligt een gebouw dat tijdens de Tweede Wereldoorlog de fabriek was van Oskar Schindler. Schindler, bekend van de beroemde film ĎSchindlerís listí, was een eigenaar van een fabriek die door de Duitsers werd gebruikt om oorlogsmaterialen te produceren. Schindler maakte een verschil door meer dan 1000 Joodse werknemers in te huren en deze te beschermen tegen de naziís. Daarnaast saboteerde hij verschillende producten om de Duitsers dwars te zitten. Het museum is geopend op dinsdag tot en met zondag van 09:00 tot 20:00 en op maandag van 10:00 tot 16:00. Het is een redelijk klein museum, maar desondanks zeker de moeite waar voor een kort bezoek.

Adres: Lipowa 4, 30-702 Kraków

Joodse ghetto

In het zuiden van de stad Krakau is de voormalig Joodse ghetto te zien. De op het oog normale wijk, heeft nog verschillende zichtbare overblijfselen van haar oorlogsverleden. Op het 'Bohaterow Getta Square' staat een monument ter nagedachtenis aan de ghetto. Aan dit plein ligt ook de apotheek Apteka Pod Orłem. De Duitsers maakten een uitzondering door deze apotheek open te laten in de ghetto, waarna het een uitvalsbasis voor verschillende illegale activiteiten werd. In de voormalige apotheek is nu een klein museum gevestigd. Verder zijn er in de ghetto nog delen van de muur te zien die de ghetto hermetisch afsloot van de Arische wijken. Ondanks dat dit geen erg groot trekpleister is, maken alle kleine onderdelen in deze wijk bij elkaar alsnog een goede bestemming om meer te weten te komen over het leven van de Joden in de ghetto tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Grote markt

In het centrum van Krakau bevindt zich een prachtig plein. Het plein werd in het verleden gebruikt voor handelsactiviteiten. Tegenwoordig zijn er op het hele plein activiteiten te beleven, zoals vele restaurants, rondtochten in koetsen en verschillende straatoptredens van artiesten. Daarnaast staat de bekende Mariakerk, waar iedere dag muziek wordt afgespeeld, ook op het plein. Op de grote markt is het mogelijk om je een hele avond te vermaken. De prijzen op het plein zijn wel iets hoger dan in de rest van Krakau, maar ze zijn alsnog goed te doen in vergelijking met Nederlandse prijzen.

Lees verder

© 2016 - 2017 Schrijversblock, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WDnet, Pixabay

Reageer op het artikel "Krakau: musea en bezienswaardigheden"

Infoteur: Schrijversblock
Laatste update: 18-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!