InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Bellen, sms-en en internetten op vakantie

Bellen, sms-en en internetten op vakantie

Bellen, sms-en en internetten op vakantie Bellen, sms-en en internetten op vakantie kan veel geld kosten. Vanaf 1 juli 2009 is het versturen van een sms bericht en mobiel bellen binnen Europa veel goedkoper geworden. Een sms versturen kost nog maar 0,11 euro, terwijl diezelfde berichtjes vorig jaar nog tussen de 0,55 en 0,75 euro kostten (afhankelijk van de aanbieder). De tarieven van bellen, sms-en en internetten op vakantie op een rijtje.

Mobiel bellen in de EU: tot maximaal 0,43 euro per minuut

Het feit dat we nu in Europees verband opereren heeft er voor gezorgd dat dit nu een stuk goedkoper is. Ook mobiel bellen is goedkoper geworden en mag nog maar tot maximaal 0,43 euro per minuut worden berekend. Toch valt er nog steeds veel te besparen.

Abonnement: buiten de bundel en per minuut praten nog duur

Het lijkt dus allemaal goud wat er blinkt, maar dat is het niet. Mensen die een abonnement hebben, betalen namelijk nog steeds de hoofdprijs voor een gesprekje naar het moederland of een telefoontje naar een andere Nederlander in hetzelfde land (het verkeer gaat altijd via Nederland, zelfs als iemand zelf ook in Frankrijk, Italië of Spanje op vakantie is). Daar komt nog bij dat die leuke bundels waar bijna iedereen een abonnement voor heeft niet gelden in het buitenland. De bundel blijft dus gewoon onaangeroerd, terwijl de nieuwe rekening fors oploopt omdat de tarieven veel hoger zijn en niets binnen de bundel wordt gebruikt. Wie op vakantie gaat naar een land buiten de EU kan zich helemaal wezenloos schrikken. Daarvoor worden namelijk ook nog eens de hele hoge tarieven berekend. Het is dus niet onverstandig om voor vertrek te kijken wat het kost om vanuit het land te bellen bij de provider waarbij iemand een abonnement heeft afgesloten of waarvoor een prepaid kaart nodig is.

iPhone en mobiel internet

Het gebruik van mailen met de iPhone en mobiel internet in zijn algemeenheid kan bovendien helemaal beter niet gedaan worden, mits er een (gratis) wireless verbinding voor handen is. Is die er niet dan kan het gebruik van de iPhone, de dongel of een andere mobiele internetverbinding oplopen van 5 tot wel 50 euro per dag. Een behoorlijke kostenpost dus op een vakantie van 2 of 3 weken, want dit kan dus oplopen tot meer dan duizend euro bij dagelijks gebruik. Beter is het dan om een internetcafé op te zoeken. Wellicht wat omslachtiger, maar wel een stuk goedkoper want voor vaak een luttel bedrag kan tegenwoordig overal urenlang gebruik gemaakt worden van het internet en kan mail gecheckt worden.

Besparen

  1. Sms naar het huisfront. Met 0,11 euro per bericht loopt dit vaak niet in de papieren.
  2. Laat u bellen. Het thuisfront kan via een goedkoop 0900 nummer met u bellen of dit via internet doen. Op www.bellen,com staan alle mogelijkheden voor de thuisblijvers om goedkoop met u te kunnen communiceren over de telefoon
  3. Het uitschakelen van de voicemail scheelt twee of soms zelfs driedubbele kosten
  4. Vooraf de tarieven in kaart brengen helpt om te weten waar u aan toe bent. U kunt daar achter komen door de website van uw provider te raadplegen of via www.vakantiebellen.com
  5. Soms is er op een bestemming ook een voordeelnetwerk. U kunt uw telefoon daar dan op instellen. Dat moet handmatig gebeuren
  6. Sommige aanbieders van mobiele telefonie bieden bundels aan waarmee vanuit het buitenland gebeld kan worden of waarmee berichten verstuurd kunnen worden. Sommigen hebben niet alleen aanbod in de Europese Unie, maar ook daarbuiten. Dit zijn onder andere Vodafone Passport en T-Mobile Grenzeloos. Met Vodafone Passport kunt u in het buitenland heel voordelig bellen, want u betaalt eerst een starttarief van 0.70 euro, maar daarna het normale thuistarief (wel dat buiten de bundel om). Wie gebeld wordt en gebruik maakt van Vodafone Passport betaalt alleen het starttarief van 0,79 euro, ongeacht hoe lang het gesprek duurt. Passport is beschikbaar in ruim 42 landen, ook buiten de EU. Het gebruik is bovendien heel gemakkelijk. U hoeft alleen Passport te sms-en naar 4000 (natuurlijk moet uw provider wel Vodafone zijn) en dan is het systeem al ingeschakeld. Verder kost dit helemaal niets.
  7. Bel niet mobiel, maar vanuit een telefooncel met een voordeelkaart die u al in Nederland koopt. Binnen Europa betaalt u dan tussen de 0,05 en 0,12 cent per minuut. Bellen naar een mobiel nummer met zon kaart is duur. Informatie: www.budgetphone.nl
  8. Koop een lokale prepaidkaart. U krijgt dan een nummer van het land zelf, maar betaalt wel veel minder. Kan overigens alleen als de telefoon die u heeft sim-lock vrij is.
  9. Ga skypen. Dit is helemaal gratis. Nadeel is dan wel dat u een laptop met een internetverbinding moet hebben. Als er een wirelessverbinding is, is dat geen probleem. Bent u weer aangewezen op mobiel internet dan loopt het maken van de verbinding weer heel erg in de papieren dus dat brengt dan geen soelaas. Voor skypen moet zowel u als de andere partij zijn aangesloten op Skype. Bellen via de telefoon met een vast telefoonnummer kan overigens ook. Daarvoor zijn diverse aanbieder op de markt.

Mobiel internet

Op den duur zal ook mobiel internet in prijs worden verlaagd, maar dat is anno 2009 nog niet het geval. Het is dan ook duur om via een dongel, een usb stick of internet via de telefoon te internetten binnen de EU. De meeste providers rekenen een bedrag per MB. Dat begint bij de goedkoopsten bij 2 euro, maar T-Mobile berekent bijvoorbeeld 5 euro voor een hele dag (Web n Walk abonnement). Hi is echt heel duur. Voor 1 MB betaalt de abonnee al 7.95 euro.

Buiten Europa mobiele internetten: schrijnend duur

Buiten Europa is het helemaal niet te doen om mobiel te internetten. In dat geval kan de factuur oplopen tot 50 euro per dag. Op 1 januari 2010 gaat dat weliswaar veranderen, maar iemand die nog in 2009 op vakantie gaat heeft daar niets aan. Alleen het net gebruiken om informatie op te zoeken of te internetten als er een (gratis) wifi verbinding is, bespaart de meeste kosten. Of spreek met uzelf af dat u slechts 1 dag in de week op het net gaat.

Eu-landen waar goedkope sms- en telefoontarieven gelden

De EU landen waarin het goedkopere tarief voor sms-en en goedkoper mobiele bellen gelden zijn:
  • België
  • Bulgarije
  • Cyprus
  • Denemarken
  • Duitsland
  • Estland
  • Finland
  • Frankrijk
  • Griekenland
  • Hongarije
  • Ierland
  • Italië
  • Letland
  • Litouwen
  • Luxemburg
  • Malta
  • Nederland
  • Oostenrijk
  • Polen
  • Portugal
  • Roemenië
  • Slovenië
  • Spanje
  • Tsjechië
  • Verenigd Koninkrijk
  • Zweden

Overigens zijn ook de tarieven voor bellen in Zwitserland en Noorwegen (geen EU landen) verlaagd. Wie naar Turkije op vakantie gaat betaalt wel het volle pond, dus dat is oppassen geblazen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is dataroaming?Wat is dataroaming?Wij kunnen niet meer zonder internet, zelfs niet gedurende onze vakantie. Dit ondanks het feit dat u een hoge telefoonre…
Goedkoop op vakantieGoedkoop op vakantieIn tijden van recessie en kredietcrisis blijken Nederlanders toch nog steeds massaal op vakantie te willen. Maar wat als…
Geen lening afsluiten voor een vakantieGeen lening afsluiten voor een vakantieIn de zomer een paar weekjes naar de zon, of in de winter op wintersport, kunt u echt aan toe zijn. Het kost u veel geld…
Geen geld voor vakantie, maar wel op vakantieGeen geld voor vakantie, maar wel op vakantieIn de zomervakantie een paar weken op vakantie, kost u eenvoudig een paar duizend euro. Met enige moeite kunt u geld bes…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Vodafone website
  • KPN website
  • www.vakantiebellen.com

Reageer op het artikel "Bellen, sms-en en internetten op vakantie"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Reizen
Schrijf mee!