InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Originele sportactiviteiten in de Alpen

Originele sportactiviteiten in de Alpen

Originele sportactiviteiten in de Alpen Tijdens een wintervakantie in de Alpen kiest een overgrote meerderheid van de reizigers voor skiën, snowboarden en langlaufen. Er zijn nochtans veel andere mogelijkheden in het winterse landschap. In de Alpen kun je immers de meest coole winterse sportactiviteiten beleven zoals kiten, heliskiën, tourskiën, ijsklimmen op bevroren watervallen en freestylen. Het is kwestie van ze eens te proberen en te ervaren hoe anders en boeiend een sneeuwvakantie kan zijn.

Kiten

Een nieuwe trend is snowkiten. Met ski’s of snowboard aan je voeten word je door middel van een kite, of zeil, door de wind omhoog getrokken. Als je wat vertrouwd raakt met de techniek kun je heel wat coole jumps maken. De Kleine St. Bernard, 2188 meter hoog, is één van de mooiste skigebieden in Italië waar snowkiten kan beoefend worden.

Heliskiën

Een ultieme uitdaging is heliskiën. In de Alpen zijn La Thuile, Courmayeur en Breuil Cervinia de meest gekende centra waar je deze adembenemende sport kunt beoefenen. Een helikopter brengt je tot op de hoogste bergtoppen waarna je door de diepsneeuw begint aan een duizelingwekkende afdaling. Vooral de Rutor-tocht spreekt tot de verbeelding, een gletsjerafdaling van op 3486 meter hoogte naar La Thuile of nog verder naar Valgrisenche. Uiteraard word je tijdens deze tochten begeleid door ervaren skimonitoren.

Tourskiën door de bergen, ijsklimmen op bevroren watervallen en nachtelijke afdalingen bij maanlicht

Voor zij die houden van een uitdaging zijn er in de Alpen activiteiten als tourskiën door het hooggebergte of ijsklimmen op bevroren watervallen. Even avontuurlijk maar doenbaar voor iedereen zijn de nachtelijke afdalingen bij maanlicht, met uiteraard een heerlijke warme wijn achteraf.

Freestylen

Voor de freestyle snowboard liefhebbers zijn er tal van uitstekende locaties in de Alpen. Absolute topper is het Indian Park in Breuil-Cervinia. Op meer dan 3000 meter is dit het hoogste funpark van Europa. In Pila heb je het ‘Areaffe’ freestyle park, geliefd als oefenterrein bij fanatieke skiërs en snowboarders. In Torgnon ligt een ‘Big Airbag’ van 15m op 11m. Freestylers kunnen zich hier volledig laten gaan want alle nieuwe tricks kunnen hier veilig getest worden.

Snowshoe hiking

Wandelen in de sneeuw is in de Alpen bijzonder aantrekkelijk omdat je in elke regio geniet van het unieke bergdecor met zicht op de Matterhorn, Mont Blanc en Monte Rosa. De bossen van de Alpen zijn een paradijs voor zij die houden van snowshoe hiking. Langs de stille wandelpaden, door de diepsneeuw, beleef je de natuur op een heel intense manier. Vooral in de streek rond Pila zijn er gemarkeerde snowshoe tracks. Heel leuk is de after-ski sneeuwschoenwandeling, met aansluitend een diner in een authentieke berghut, georganiseerd door de berggidsenvereniging Monterosa (www.guidemonterosa.com).

Paardrijden door de sneeuw en tochten met de hondenslee

In Pila kun je ook paardrijden door de sneeuw en het is zelfs mogelijk om tochten te maken met de slede, getrokken door honden. Ook in Cogne, Ayas, Courmayeur en La Thuile worden tochten met hondenslee georganiseerd.

Speeltuinen in de sneeuw

Ook de allerjongsten zullen zich in de Alpen nooit vervelen. Er zijn tal van speeltuinen in de sneeuw waar kinderen zich rot amuseren. De Alpen doen er namelijk alles aan om ook de kleinste wintersporters te kunnen verwennen. Torgnon is één van de beste bestemmingen voor gezinnen met kinderen, er is zelfs een speciale kinderopvang. Ook Saint-Vincent, dat vanwege het uitzicht ‘balkon op de Alpen’ wordt genoemd is een kindvriendelijk skioord. Het JouxPark Giocaneve is een fantastische speel-sneeuw-tuin. Terwijl de kids zich amuseren, genieten de ouders in het plaatselijke restaurant van streekgerechten en van wijnen uit de Alpen. En in Courmayeur bestaat er zelfs een après-ski voor kinderen, genaamd ‘Mini Mont Blanc’.
Gerelateerde artikelen
Werken als hotel of camping entertainerZie je ook ieder jaar op zomer vakantie entertainers die de hele dag bezig zijn mensen te vermaken? Lijkt het je ook leu…
Voorwaarden voor een sneeuwzeker skigebiedVoorwaarden voor een sneeuwzeker skigebiedEen sneeuwzeker skigebied dat is voor de meeste wintersporters belangrijk aspect van de vakantie. De meeste wintersporte…
De Alpen en omstrekenDe Alpen en omstrekenDe Alpen ( 43° 50' - 48° 20' N.Br., 5° - 16° 03' O.L.), het hoogste gebergte van Europa lijkt zich als een onoverwinneli…
Het ontstaan van Boxing DayBoxing Day viert men op 26 december, daags na Kerstmis. Het is een nationale feestdag in Groot-Britannië, Canada, Austra…
Originele sollicitatiebrief schrijvenOriginele sollicitatiebrief schrijvenSommige vacatures leveren tientallen sollicitanten op. Dan is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de andere ka…

Reageer op het artikel "Originele sportactiviteiten in de Alpen"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 21-12-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!