InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersport in Tsjechië

Wintersport in Tsjechië

De skivakantie is leuk om te vieren in de traditionele wintersportlanden als Frankrijk en Oostenrijk maar Tsjechië is een prima alternatief. Met een oud treintje kun je de bergen in is een extra attractie. Tsjechië kent een groot wintersportgebied in het Reuzengebergte. Dat is een onderdeel van het berggebied Sudetenland. Het Reuzengebergte ligt op de grens van Polen en Tsjechië.

Inhoud:

Op de ski´s in het Reuzengebergte

Wintersport in Tsjechië is goedkoper dan in Frankrijk, Zwitserland, Italië, Oostenrijk of Duitsland. Er zijn zeer mooie pistes en loipes. Je kunt er net zo veel sneeuwpret maken als in de gangbare skilanden en je kunt genieten van een net iets andere cultuur en natuur. Misschien kom je wel een hert tegen tijdens een rondje langlaufen. Een groot deel van het Reuzengebergte is Nationaal Park en staat onder bescherming van Unesco.

Leer Tsjechisch

De toplocaties op wintersportgebied in Tsjechië hebben klinkende namen Spindleruv Mlyn, Harrachov, Rokytnice nad Jizerou, Bozidar Klinovec, Zelezna Ruda en Kramolin Lipno nad Vltavou. In tegenstelling tot de Franse of Duitse taal kunnen de meeste Nederlanders helemaal geen kaas maken van de Tsjechische taal. In Tsjechië spreken de meesten wel Duits maar het kan geen kwaad om een paar woorden Tsjechisch te leren. Ze weten dat het een lastige taal is voor West-Europeanen dus als je een paar zinnen Tsjechisch uit je hoofd leert dan maak je een goede indruk. De Tsjechen houden van humor en zullen gelijk een grapje maken om je uitspraak.

Spindleruv Mlyn

Spindleruv Mlyn is het grooste skigebied van Tsjechië. Hier kun je leren snowboarden, tochten maken met de arreslee, langlaufen en zelfs georganiseerde wandeltochten maken. Voor de langlaufers is er 75 kilometer aan loipes aangelegd. Voor de alpine-skiërs is er ook een piste om´s nachts te skiën.

80 jaar lang Sneeuw

Sommige reisorganisaties bieden de mogelijkheid om te kiezen tussen vervoer per bus, vliegtuig of eigen vervoer. Een belangrijk voordeel aan dit wintersportgebied is de sneeuwzekerheid. Het is 80 jaar geleden dat er geen sneeuw lag in de winter. Tsjechië ligt in het binnenland van Europa en daar is het ´s winters kouder dan in Frankrijk. De hoogste berg is de ´Snezka´ oftewel ´Sneeuwkop´ en is 1603 meter hoog. In Frankrijk of Oostenrijk zijn de bergen veel hoger, maar moet je ook hoger zijn om te kunnen skiën. Daarnaast is Tsjechië iets goedkoper; heerlijke maaltijden voor onder de 10 euro zijn goed mogelijk. Goulash-achtige maaltijden behoren tot de traditionele keuken. Een bekend vegetarisch gerecht is gefrituurde bloemkool(kvetak) of gebakken hermelin(is een kleinere soort Tsjechische camembert.)

Minder Toeristisch

Dit land is ideaal voor beginnende skiërs, mensen die hun kinderen willen leren skiën en ervaren skiërs die eens een andere piste willen aandoen. Tsjechië is minder toeristisch dan Oostenrijk of Frankrijk. De accomodaties zijn minder massaal opgezet; je wordt als een persoonlijke gast verwelkomd. Tsjechië is net geen West-Europees land. De Tsjechen hebben de Tsjechische kroon in plaats van de euro. In Tsjechië ben je meer in het buitenland dan in Frankrijk. Dat kan een extra reden zijn om dit land te kiezen als wintersportbestemming.

Eigen vervoer

Als je naar Tsjechië met de auto reist dan is de afstand misschien een bezwaar. Het is aan te raden ervoor te kiezen om ergens een tussenstop te maken. In Duitsland kun je op vele plekken een leuke Gasthof opzoeken. In bosrijke gebieden zijn in Duitsland vaak loipes aangelegd. Een loipe is een spoor voor langlaufskiërs. Als je je eigen langlaufski´s mee hebt kun je daar ook nog een tochtje maken. Je kunt er ook voor kiezen om te rijden als het donker is. ´s Nachts is het rustiger op de weg. Het is in verband met de afstand aan te raden om met minstens 2 chauffeurs de weg op te gaan zodat je omstebeurt kunt rusten. Voordeel aan rijden door Duitsland is dat je geen snelheidsbeperking hebt. ´s Nachts kun je makkelijk een paar uur 180 rijden en dat schiet lekker op. Een skivakantie in Tsjechië is goed te combineren met een weekendje Berlijn ter afsluiting.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.big-foot.nl/index.php?mitem=16
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwkop
  • http://www.tsjechie.nl/id/1/653/index/

Reageer op het artikel "Wintersport in Tsjechië"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!