InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Sneeuwzeker wintersporten in Obertauern - Oostenrijk

Sneeuwzeker wintersporten in Obertauern - Oostenrijk

Sneeuwzeker wintersporten in Obertauern - Oostenrijk Het skigebied Obertauern ligt in de Oostenrijkse provincie Salzburgerland en ligt op ongeveer 1015 kilometer afstand van Utrecht. Het gebied is te bereiken via de Oostenrijkse autosnelweg A10 en de B99. Binnen het skigebied zijn diverse afdalingen voorhanden voor zowel beginners als gevorderden. Het dorp Obertauern ligt op ongeveer 1700m en door deze hoogte is het gebied zeer sneeuwzeker.

Wintersportgebied Obertauern

Wintersportgebied Obertauern ligt op een hoogte van 1600m tot 2500m en is daarmee relatief sneeuwzeker. Het dorp Obertauern zelf ligt op een hoogte van 1700m. In het hele skigebied zijn ongeveer 26 skiliften te vinden. In het skigebied zijn ongeveer 100 kilometer aan afdalingen voorhanden. Er zijn blauwe, rode en zwarte pistes in het wintersportgebied. De afdalingen in het gebied zijn zeer afwisselend en voeren door een schitterende omgeving. Vanuit het dorp Obertauern zijn verschillende liften te gebruiken die naar de verschillende toppen van het skigebied leiden. Ook is het mogelijk om met de dal afdalingen weer terug te keren richting het dorp.

Wie uitgeskied is in het skigebied Obertauern kan nog uitwijken naar de skigebieden van Fanningberg en Grosseck - Speiereck. Beide skigebieden hebben in totaal ongeveer 80 kilometer aan pistes voorhanden. De pistes van deze skigebieden komen uit in het brede dal van de Lungau.

Tauernpass

Obertauern is eigenlijk gesitueerd op de Tauernpass welke tot een hoogte van 1739m reikt. Het dorp is eigenlijk niets meer dan een verzameling hotels en vakantieappartementen en mist daardoor een echte dorpse en warme uitstraling. Het merendeel van de bebouwing is gesitueerd aan de hoofdweg van het dal. Het skigebied is sneeuwzeker vanwege de hoogte, maar als er in de regio te weinig sneeuw ligt kan het in Obertauern zeer druk worden. Ook kan het hierdoor druk worden op de Tauernpass omdat iedereen via dezelfde weg naar boven en weer terug rijdt.

Langlaufen in Obertauern

Het gebied heeft meer te bieden dan alleen skiën. Ook langlaufers komen aan hun trekken. In de regio van Obertauern zijn verschillende langlaufloipes die door prachtige landschappen lopen waaronder:
  • Gnadenalmloipe - 15 kilometer
  • Hundsfeldloipe - 6 kilometer
  • Weltcuploipe - 10 kilometer
  • Langlaufloipe Twenger Au - 23 kilometer

In totaal heeft het gebied meer dan 50 kilometer aan langlaufloipes. Naast langlaufen is het ook mogelijk om te rodelen in het skigebied. Voor wandelaars zijn er ook diverse wandelwegen geruimd. De wandelpaden leiden door de bergen maar ook rondom het dorp. De uitzichten vanaf Obertauern in de meeste windrichtingen zijn schitterend.

Dorp Obertauern

In het dorp Obertauern zijn voldoende mogelijkheden om een hapje te gaan eten. Ook zijn er diverse bars waar je terecht kunt voor een drankje. Op en rondom de pistes zijn er ook voldoende voorzieningen om te eten tijdens het skiën. Daarnaast zijn er in het dorp Obertauern ook mogelijkheden om een accommodatie voor korte of lange tijd te huren. Ook is het mogelijk om een accommodatie te boeken in het nabijgelegen Mautendorf of Tweng. In het dorp Obertauern en de omliggende dorpen zijn ook voldoende mogelijkheden om wintersportmateriaal te huren voor korte of lange tijd. Après-ski is ook aanwezig alleen wel iets kleiner als bijvoorbeeld Saalbach - Hinterglemm en Kaprun.

Sneeuwzeker

Vanwege de hoge ligging is het skigebied uitermate sneeuwzeker, de onderste pistes beginnen pas rond de 1600 meter. In zachte winters met weinig sneeuw is het skigebied door de hoogte verzekerd van sneeuw. De oostelijke ligging van het skigebied maakt het ook kouder als op dezelfde hoogtes in de skigebieden van Frankrijk. Door de hoge sneeuwzekerheid loopt het skiseizoen van november tot en met eind april.

Overzicht Obertauern

Aantal km pistes100
Blauwe pistes61
Rode pistes35
Zwarte pistes4
FunparkJa
HalfpipeNee
RodelenJa
Langlaufen36
© 2010 - 2019 Marinos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Muggetje, Pixabay
  • http://www.obertauern.com

Reageer op het artikel "Sneeuwzeker wintersporten in Obertauern - Oostenrijk"

Infoteur: Marinos
Laatste update: 12-10-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!