InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Andorra, wintersportland

Andorra, wintersportland

Andorra, wintersportland Hou je ook zo van Wintersport. Lekker skiën of snowboarden in de verse sneeuw. Genieten van je vrijheid, heerlijk.... Maar er is alleen een nadeel....je bent niet de enige die er bent. Wintersport betekend vaak veel mensen op de piste. Constant uitkijken voor mede piste gebruikers, uitwijken voor kinderen en gevallen mensen en steeds op je hoede zijn voor ongelukjes. Zoek eens een rustigere wintersport gebied, ga naar Andorra.

Wintersportland Andorra

Het ministaatje Andorra, dat tussen Frankrijk en Spanje ligt, is een van de beste wintersportlanden van Europa. Om even een indruk te krijgen hoe klein Andorra is: De provincie Flevoland is 3 maal zo groot als Andorra. Door de gunstige ligging is het vrijwel sneeuwzeker. Het grootste skigebied is Grandvilara. Dit skigebied verbindt de dorpjes Canillo, El Tarter, Encamp, Grau Roig, Pas de la Casa en Soldeu met 4 dalen aan elkaar. Het gehele gebied kan je met de Ski-Andorra pas bezoeken. Dus wil je eens een ander dorp bekijken, trek dan gewoon je skiís of snowboard aan en glij naar het dorp wat je wilt bezoeken. Het skigebied heeft een hoogte van 1710 tot 2640 meter. Pas de la Casa is het dorp wat het meest te bieden heeft, en trekt daardoor ook de meeste toeristen.

De laatste 10 jaar heeft Andorra een enorme ontwikkeling ondergaan op wintersportgebied. De skipistes zij ruim 281 kilometer lang. De meeste pistes zijn te bereiken met stoeltjesliften of gondels, ideaal voor snowboarders. Er staan vele sneeuwkanonnen die in nood gebruikt kunnen worden. De pistes zijn er lang en breed. En er zijn pistes geschikt voor beginners en vergevorderde. Er zijn kleuterklasjes en kleuterweides voor de kleintjes. Ook zijn er funparcs aanwezig voor de moedige onder ons. En natuurlijk is er gelegenheid tot het nemen van lessen.

Hotels

Hotels in Andorra vind je in verschillende gradaties. Van een 2 sterren simpel hotelletje tot een super delux 5 sterren hotel. Bij vrijwel alle hotels stopt er een gratis shuttle bus in de buurt. Deze bus brengt je naar de dichtstbijzijnde skilift die je naar het skigebied brengt.

De taal

De officiële taal is Catalaans, maar ze spreken er ook Spaans en Frans. Dat de moedertaal Catalaans is, is zeer bijzonder. Andorra is het enige land ter wereld waar Catalaans de moedertaal is. Maar naast deze talen wordt er over het algemeen ook goed Engels gesproken en een beetje Italiaans en Duits. Dit komt omdat de toeristen vanuit heel Europa het gehele jaar door naar dit bijzondere staatje komen.

Landkaartje Andorra / Bron: United States Central Intelligence Agency, Wikimedia Commons (Publiek domein)Landkaartje Andorra / Bron: United States Central Intelligence Agency, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Ver weg

Andorra ligt in verhouding met andere wintersportlanden wel aardig ver weg. Vanuit Utrecht is het bijna 1300 kilometer naar Pas de la Casa. Dit is zo een 16 uur rijden met de auto. Maar om niet te vermoeid op je bestemming aan te komen, kan je het beste een stukje voor de grens van Andorra in Frankrijk een hotelletje pakken. Het stuk rijden in Andorra is namelijk erg bochtig en smal. Bij sneeuw is het nog moeilijker rijden, dus zorg dat je het laatste stuk uitgerust op weg gaat. Ook kan je er voor kiezen om met het vliegtuig te gaan. Je land dan in Barcelona. Daarvandaan is het nog zo een twee uur rijden met de bus.

Goedkoop

Belastingvrij is het toverwoord. Als je even geen zin hebt om de sneeuw van dicht bij te zien, is een dagje goedkoop winkelen wellicht een optie. Andorra de la Vella, de hoofdstad van Andorra, is een leuk stadje om even te gaan shoppen en te bekijken. Verwacht geen straten vol winkels zodat je een dag lang kan winkelen. Met een paar uurtjes ben je er wel uitgekeken. Maar door de straatjes steeds te beklimmen en af te dalen, ben je na die paar uurtjes wel af.

Ook even wat eten of drinken op de berg is goed te betalen. De prijzen zijn normaal of iets goedkoper. Hierdoor is Andorra erg aantrekkelijk om op vakantie te gaan. Hierdoor is vaak ook mogelijk om vaak wat langer op vakantie te gaan.

Wil je meer weten over Andorra kijk dan even op www.andorra.com
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Andorra, wintersportland"

Infoteur: Lautof
Gepubliceerd: 25-11-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!