InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Andorra als vakantieland

Andorra als vakantieland

Andorra als vakantieland Andorra is één van die pareltjes waar je als vakantie niet zo snel aan denkt. Toch heeft Andorra de vakantieganger veel te bieden. Redelijk veel reisbureaus en reisorganisaties bieden Andorra aan in hun vakantiepakket, en dat is niet verwonderlijk, de toerist kan hier genieten van een heerlijke vakantie. Zowel in de zomer als voor een skivakantie in de winter is het goed toeven in Andorra.

Geschiedenis

Tot 1993 werd Andorra geleid door zowel de Fransen als de Spanjaarden. In 1993 werd dit feodale systeem gewijzigd in een parlementaire democratie. Sinds de tweede wereldoorlog is het bergachtige land steeds meer in trek gekomen, en heeft het veel rijkdom verkregen, met name door de toeristenindustrie. Veel mensen voelen zich aangetrokken tot het land vanwege de lage belastingen. Andorra wordt dan ook vaak genoemd als belastingparadijs.

Geografie

Andorra ligt ingeklemd tussen Frankrijk en Spanje. Het is met zijn 468 km2 één van de kleinste landen ter wereld. De grens met het noordelijk gelegen Frankrijk is 56,6 km en met het zuidelijk gelegen Spanje 63,7 km. Andorra ligt niet aan een zee en beschikt niet over havens. Het land bestaat uit bergen welke gescheiden worden door smalle valleien. Het laagste punt van het land is Riu Runer op 840 meter hoogte, het hoogste punt wordt gevormd door Coma Pedrosa wat op 2,946 meter boven de zeespiegel ligt

Bevolking

Er wonen 72.413 mensen in Andorra (juli 2008). 14,3% van de bevolking is jonger dan 15 jaar. De gemiddelde leeftijd ligt op ruim 42 jaar en de gemiddelde levensverwachting ligt op ruim 83,5 jaar. De bevolking bestaat voor het overgrote deel uit Rooms katholieken. Het Catalaans is de officiële taal, maar er wordt ook Frans en Portugees gesproken.

Economie

Toerisme is de grootste bron van inkomsten in dit kleine land. Meer dan 80% van het nationale inkomen is afkomstig van de toeristenindustrie. Jaarlijks bezoeken zon 11,6 miljoen toeristen Andorra, mede vanwege de belastingvrije status van het land alsook vanwege de vele zomer- en winter ressorts welke Andorra rijk is. Ook de banksector heeft een substantiële bijdrage aan de economie van Andorra. Andorra kent nauwelijks werkeloosheid. De Euro is er het wettige betaalmiddel.

Transport

Andorra beschikt niet over vliegvelden, ook spoorwegen of havens zul je in Andorra niet aantreffen. De wegen hebben een totale lengte van ruim 270 km.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Andorra als vakantieland"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 13-07-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!