InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Het Zwin: internationaal natuurreservaat

Het Zwin: internationaal natuurreservaat

Het Zwin: internationaal natuurreservaat Het Zwin is Nederlands enige internationale natuurreservaat: het is voor ruim tweederde Belgisch. Door de open verbinding met de zee is hier een bijzondere flora ontstaan. Het kwetsbare gebied is alleen met een gids toegankelijk. Vanuit het interessante bezoekerscentrum kunt u echter wel door een stukje van het gebied naar het strand wandelen. Daar kunt u op zoek naar haaientanden! Hoewel Bezoekerscentrum ‘t Zwin officieel in Retranchement is gevestigd, ligt het tegen Cadzand-Bad aan. Steek vanuit het dorp het uitwateringskanaal over, ga linksaf over de Kanaalweg en bij de Noorddijk rechtsaf. Dan bent u er al.

Bezoekerscentrum

Het bezoekerscentrum is een kleine attractie, die op creatieve wijze veel informatie biedt. Zo kunt u roeiend als een Spaanse galeislaaf een tochtje door het gebied van de Zwinmonding maken, zelf eb en vloed regelen in een bak water en een bijzondere nachtscène beleven met tal van dierengeluiden. Verder heeft het bezoekerscentrum een aantal opgezette dieren en een verzameling fossielen.

Haaientanden

Die verzameling fossielen is zeer van toepassing op een van de populairste strandbezigheden bij de Zwinmonding: haaientanden zoeken. Hier spoelen niet alleen veel schelpen aan, ook haaientanden zijn met veel geduld te ‘vangen’. De bodemlaag voor de kust van Zeeuws-Vlaanderen is miljoenen jaren oud en bevat veel fossielen, die langzamerhand worden losgewoeld.

Korte wandeling

Vanuit het bezoekerscentrum kunt u door de duinen naar het strand bij de Zwinmonding lopen. Vroeger was dit een zeearm die diep het land binnendrong, tot Brugge aan toe. Plaatsen als Sluis en Aardenburg dankten aan deze zeeverbinding hun economische bloei. In de loop der tijd verzandde de zeearm echter volledig. Tegenwoordig komt het zeewater alleen bij hoogtij het land in en ligt de monding bij eb bijna droog.

Bijzondere biotoop

Daardoor is een bijzondere biotoop met zout minnende planten ontstaan. De meest opvallende is de lamsoor, ofwel ‘Zwinneblomme’, die de Zwinvlakte in juli en augustus paars kleurt. In veel Zeeuwse restaurants eet u deze plant als groente bij de vis. De Zwinvlakte trekt veel vogels aan, zoals de visdief, de tureluur, de kluut en de scholekster.

Lange wandeling

  • Bij eb kunt u over het strand ten westen van Cadzand tot de Vlaamse badplaats Knokke lopen. Houd het tij wel in de gaten, want bij hoog water moet u een flinke omweg maken om terug te komen. Bovendien komt het tij zo snel op dat smalle stukken strand van het ene op het andere moment kunnen onderlopen.
  • Het Zeeuws Landschap organiseert excursies door Het Zwin. Deze starten vanuit het bezoekerscentrum. In juli en augustus kunt u op donderdag om 10 uur met de gids mee. Buiten het hoogseizoen vinden ook regelmatig excursies en lezingen plaats. Kosten: € 3,50. Bel 0113 - 56 91 10 of kijk op Het Zeeuwse Landschap voor meer informatie.

Horeca

In het nabijgelegen Cadzand-Bad vindt u diverse leuke café’s en restaurants. Loopt u vanaf het bezoekerscentrum via het strand naar Cadzand, dan passeert u enkele strandpaviljoenen. Zeker het paviljoen dat het dichtst bij het Zwin ligt (en het hele jaar open is) is een prettige plek om even te pauzeren.

Praktische informatie

Bezoekerscentrum ‘t Zwin

Gerrit van Hoekestraat 2
4525 NH Retranchement
0117-39 22 21 / 45 71 62
Di-za 10-17 uur, zo 12-17 uur (apr-okt)
Toegang € 1 - € 2 (Museumjaarkaart gratis)

Wandelen bij het Zwin (en verder)

Heeft u zin om nog verder te wandelen, langs het Zwin naar België en misschien zelfs langs de Vlaamse kust tot de Franse grens? De afstand tussen de twee grenzen is circa 70 km. Onderweg rijgen badplaatsen zich aaneen en tussen Knokke en De Panne rijdt de kusttram. De wandeltocht onderbreken voor eten, overnachten of zelfs teruggaan naar de startplek is dus geen probleem.
Gerelateerde artikelen
Fietsen in Zeeuws-VlaanderenFietsen in Zeeuws-VlaanderenFietsen in Zeeuws-Vlaanderen is heerlijk. Er zijn veel fietspaden en het verkeer is rustig. Een snelweg kom je niet tege…
Het natuurreservaat 'Het Zwin' aan de NoordzeeDe Noordzee heeft heel wat toeristische troeven en daar is 'Het Zwin' er zeker een van. Je vindt dit prachtige natuurres…
De stranden van Zeeuws-VlaanderenDe stranden van Zeeuws-VlaanderenDe stranden van Zeeuws-Vlaanderen behoren tot de mooiste, schoonste en uitgestrektste stranden van Nederland. Ze zijn gr…
Wat valt er te beleven in Zeeuws-Vlaanderen?Wat valt er te beleven in Zeeuws-Vlaanderen?Zeeuws-Vlaanderen heeft het mooiste kustgebied van Nederland. Vanaf Breskens tot aan de Belgische grens zie je kilometer…
Het landje van Cadzand en RetranchementBehaaglijk rekt zich tussen de Vlissingse waterkant uit tussen de blonde duinkust van Zoutelande en het geïndustrialisee…
Bronnen en referenties
  • Wat & Hoe reisgids Noordzeekust. Kosmos Uitgevers, 2004

Reageer op het artikel "Het Zwin: internationaal natuurreservaat"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 16-01-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Schrijf mee!