InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Poperinge - België, stad van de hop

Poperinge - België, stad van de hop

Poperinge, provinciestad net aan de Franse grens, is de ideale bestemming voor een weekendje weg of een dagje uit. Je kan er niet alleen heel wat ontdekken over WOI, het is ook de ideale plaats voor een uitstap met vrienden of collega’s. Met de uitgestippelde groepsreizen, de vele fietstochten of de volkssportroute is plezier verzekerd. Maar Poperinge is in de eerste plaats gekend als hoppestad. Het is de laatste stad in België waar de hop en haar vruchten, de hopscheuten, nog geteeld worden. Kom en ontdek het witte goud tijdens het eerste Hopscheutenfestival! Ook het volledig vernieuwde Hopmuseum en de driejaarlijkse Hoppestoet zijn een absolute aanrader.

De hopscheut

De hopscheut is al sinds de Romeinse Tijd een delicatesse. Omdat de schaarse hopboeren de groente slechts van maart tot april kunnen oogsten, worden hopscheuten ook wel ’s werelds meest exclusieve en duurste groente ter wereld genoemd. Met dit festival wil Poperinge zich nog meer als hopmetropool profileren en iedereen laten kennismaken met dit exclusieve streekproduct. Daarom kan je van 1 maart tot 15 april 2008 terecht in acht Poperingse restaurants voor het eerste Hopscheutenfestival. Tijdens dit bijzondere evenement bereiden de chefs van De Kring, ’t Hommelhof, D’Hommelkeete, Pegasus, Amfora, Quadrille, In De Vette Os en ’t Blauwers Huys een speciaal samengestelde suggestie met hopscheuten klaar. Maak tijdens dit festival kennis met een gepocheerd ei op een bedje van hopscheuten, met romige en krokante hopscheuten of kruidige slaatjes met rauwe hopscheuten… Een aanrader voor lekkerbekken! Inschrijven voor dit gebeuren is wel noodzakelijk omdat de chefs de hopscheuten dagvers klaarmaken.

Hopmuseum

Combineer dit feestelijk evenement met een bezoekje aan het vernieuwde Hopmuseum. In het Hopmuseum leer je de hop in al haar glorie kennen aan de hand van audiovisuele presentaties, interactieve quizzen, vernieuwde fotografie en prachtige tentoonstellingen. Het oude Stadsschaal Complex, waar het museum gevestigd is, werd in 2006 volledig gerenoveerd. Maar net zoals vroeger blijft de hop en haar ‘plokkers’ nog steeds centraal staan. In het Stadsschaal Complex werd vroeger hop gekeurd, gewogen en gestapeld. Het bestaande historische gebouw werd uitgebreid met een ruim bijgebouw in industriële stijl, de machines werden vernieuwd en het decor kreeg een totale facelift. In het nieuwe bijgebouw worden bezoekers onthaald en maak je kennis met tentoonstellingen. Op de verschillende verdiepingen ontdek je onder andere het verband tussen hop en heiligen, de machines, de trends in hoppeland en de toepassingen van hop. Wist je bijvoorbeeld dat hop onder je kussen leggen, de slaap bevordert?

Hommelpluk

De jaarlijkse hommelpluk bracht tot in de jaren ’50 een hele volksverhuizing op de been. Zo’ n 10.000 ‘vrimde plokkers’ kwamen een handje toesteken en vierden nadien feest tijdens het Hommelpapfeest. Originele beelden daarvan zie je tevens in het museum.

De stoet

Alhoewel de hommelpluk tegenwoordig geen volkverhuizing meer met zich meebrengt, blijft Poperinge de traditie van het hommelpapfeest wel in ere houden. Om de drie jaar maakt de stad zich op voor de hoppefeesten. Dit jaar is dat in het weekend van 20 en 21 september. Het startsein wordt gegeven op vrijdagavond tijdens een internationale verbroederingsavond met muzikaal optreden in de grote feesttent. Op zaterdag staat de verkiezing van de nieuwe hopkoningin op het programma. Maar het hoogtepunt blijft uiteraard de stoet die op zondagnamiddag door de straten trekt. Meer dan 1.300 figuranten, 70 groepen, tientallen wagens getrokken door paarden en een zestigtal ruiters te paard zorgen voor een wervelend en kleurrijk spektakel. Nadien zetten we het feest verder in de feesttent, waar muziek en bier het ritme bepalen. Het geheel wordt afgesloten met een fantastisch optreden op de Grote Markt en een spetterend vuurwerk.

info

Dienst Toerisme
Grote Markt 1
8970 Poperinge
Tel: 057- 34 66 76
057- 34 66 77
Fax: 057- 35 57 03

Meer info:

toerisme@poperinge.be
www.toerismepoperinge.be

Lees verder

© 2012 - 2019 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Poperings HommelbierPoperings HommelbierDit blonde, Belgische biertje is bijzonder door het gebruik van het gist. Het heeft een alcoholpercentage van 7.5% en ge…
Carnaval in België: Aalst carnavalCarnaval wordt in België voornamelijk gevierd in Aalst, een stad in Oost-Vlaanderen die gekend staat als dé carnavalstad…
De Malediven als vakantielandDe Malediven als vakantielandDe laatste jaren zijn de Malediven steeds populairder geworden als vakantiebestemming. Veel reisbureaus bieden vakanties…
Bronnen en referenties
  • http://www.toerismevlaanderen.nl/tvl/view/nl/2861526--Algemene-detailpagina-.html?view=122095138
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Poperinge
  • www.toerismepoperinge.be
  • Toerisme@poperinge.be

Reageer op het artikel "Poperinge - België, stad van de hop"

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 07-07-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!