InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Leuke steden: Milaan

Leuke steden: Milaan

Naar Milaan (Italiaans: Milano) ga je niet voor je rust. Verwacht geen pittoreske pleintjes en mooie natuur, maar een leuke stad vol mode, mooie kerken, gezellige restaurants en een bruisend uitgaansleven… Milaan, een bruisende stad in het noorden van Italië, en de hoofdstad van de regio Lombardije. Het is een walhalla voor mode- en designliefhebbers, maar er is ook genoeg cultuur te snuiven. Milaan is tevens het economische centrum van Italië, dus de velen drukke zakenmannen en -vrouwen zullen u ook opvallen.

Mode in Milaan

Milaan is dé stad van de mode Ben je een modeliefhebber of wilt u gewoon dagen lang shoppen? Dan kan je hier je hart ophalen. Zeker voor luxe shoppen ben je op de goede plek, Milaan heeft een enorm aanbod aan winkels van grote modehuizen.
Een klein overzicht:
  • Via Montenapoleone: o.a. Gucci, Versace, Fratelli Rossetti, Prada, Cartier
  • Via Della Spiga: D&G, Sergio Rossi, Tod's, Bulgari
  • Via Sant'Andrea: Chanel, Armani, Moschino, Kenzo

Wilt je liever shoppen zonder fortuinen uit te geven? Op de Corso Vittorio Emanuele zijn de moderne winkels, zoals Max Mara, Moreschi, Bruno Magli en Pollini, maar en zijn ook populaire winkels zoals H&M, Zara en Furla. De Corso Buenos Aires is de langste winkelstraat in Europa, deze heeft nog commerciëlere winkels: daar zijn Timberland, Mandarina Duck, Benetton, Kookai en Nara Camice. Via Torino en Corso di Porta Ticinese heeft winkels als Foot Locker, Camper en Energy stores, de sportievere winkels dus. Ook de populaire winkel Fornarina is te vinden op de Via Torino.

Aan kleding is er dus een groot aanbod, maar ook voor echte Italiaanse keukenapparatuur is Milaan een paradijs. Je kan pastamachines en espressoapparaten van de beste kwaliteit kopen.

Kunst en cultuur

Ook als u niet naar Milaan bent gekomen om te shoppen is er nog genoeg te doen. Milaan telt namelijk veel indrukwekkende musea en kerken, met als neusje van de zalm de Dom (Duomo).

Musea
  • Bibliotheca Ambrosiana: Zeldzame documenten en portretten van Botticelli, Rafaël, Caravaggio en Leonardo da Vinci.
  • Pinacoteca di Brera: opgericht door Napoleon, kunstcollectie van o.a. Caravaggio
  • Museo Nazionale della Scienza e della Tecnica: gewijd aan de experimenten van DaVinci
  • Museo Poldi Pezzoli: kunstcollectie met o.a. Michelangelo

Kerken
  • De Dom van Milaan
  • Santa Maria delle Grazie: Het Laatste Avondmaal van DaVinci is te zien
  • De San Lorenzo basiliek
  • De kerk Sant'Ambrogio

Uit eten en uitgaan

Brunchen is heel hip in Milaan. Op zaterdag en zondag tussen 10.00 en 14.00 kan je bij veel restaurantjes aanschuiven voor een lekker brunch. Een tip voor brunch: Le Biciclette, een artistiek restaurant waar vroeger een fietsenmaker zat. Het lekkerste Italiaanse ijsje krijg je bij Il Gelato Ecologico. Maar natuurlijk is er op elke hoek wel een gezellige bistro te vinden waar je heerlijke pizza’s en pasta’s kunt eten. Een bekense Milaanese maaltijd is overigens Ossobuco, dat is kalfsschenkels met gestoofde groente in tomatensaus en gremolata.

Milaan is erg geliefd om zijn bruisende uitgaansleven. In veel bars is live muziek te vinden en echt feesten kan in een van de vele Milaanese discotheken. De meeste leuke barretjes zijn te vinden in de wijken Porta Ticinese, Navigli of Porta Romana. In de bars worden klanten graag tevreden gesteld met een gratis drankje tijdens de beroemde Happy Hours. Wie na Happy Hour de smaak te pakken heeft kan door naar een van de discotheken. Zorg wel dat je er goed uit ziet, want het deurbeleid is ‘dress to impress’. Dat heb je niet bij Alcatraz, de grootste discotheek van Milaan. Daar is het publiek gevarieerder.
© 2011 - 2019 Appleann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop een stedentrip Milaan boekenGoedkoop een stedentrip Milaan boekenEen stedentrip Milaan: Milaan is natuurlijk de stad om te gaan shoppen met klasse. Maar daarnaast is het ook nog een pra…
Milaan - De wijk Navigli en de kanalenWanneer u Milaan bezoekt moet u zeker eens een kijkje nemen in een van de gezelligste buurten van Milaan, de Navigli. Hi…
Milaan - De dom in Milaan; de DuomoDe Dom van Milaan, ook wel de Duomo, ligt in het oude stadshart van Milaan. Het gebied waar de Duomo nu ligt, was in de…
De Italiaanse stad Milaan, wat is er te doen en te zien?De Italiaanse stad Milaan, wat is er te doen en te zien?Milaan is de tweede stad van Italië en de belangrijkste stad van Noord-Italië. Milaan is een uitstekende keus voor een v…
Feestdagen en evenementen in MilaanMilaan heeft gedurende het jaar veel feestdagen en evenementen op het programma staan. Deze evenementen en feestdagen zi…
Bronnen en referenties
  • http://www.aboutmilan.com/Milaan/shoppen-in-milaan.html
  • http://milaan.nl/

Reageer op het artikel "Leuke steden: Milaan"

Infoteur: Appleann
Gepubliceerd: 01-08-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!