InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Stedentrip Kopenhagen

Stedentrip Kopenhagen

Stedentrip Kopenhagen Dit artikel geeft een kort overzicht van dingen die je kunt gaan bekijken in en rond Kopenhagen. Naast de overbekende toeristische attracties komen er ook een paar minder voor de hand liggende uitstapjes aan bod. Met name voor mensen die geïnteresseerd zijn in architectuur en kunst heeft Kopenhagen een hoop te bieden.

Wandeling naar de Kleine Zeemeermin

Wie denkt aan Kopenhagen denkt vaak meteen aan de Kleine Zeemeermin (Den lille Havfrue), dit wereldberoemde standbeeld(je) staat een eindje buiten het centrum van de stad vlakbij het vestingwerk (Kastellet) van Kopenhagen. Wandel langs de kade hier naartoe. De kades en havengebieden van Kopenhagen zijn momenteel enorm in ontwikkeling, hier zul je dan ook veel nieuwe architectuur aantreffen. Onderweg kom je onder ander langs "de Zwarte Diamant", de nationale bibliotheek van Denemarken met aan de overkant nieuwe kantorenpanden en gerenoveerde pakhuizen. Achter de bibliotheek vinden we het Deense Joods Museum, geheel gerenoveerd door architect Daniel Libeskind (Joods Museum Berlijn, Ground Zero New York etc.) Het heel toeristische Nyhavn ligt ook op de route. Het nieuwe koninklijke Deense theater (Skuespilshuset) ligt vlakbij Nyhavn en aan de overkant is het koninklijke Operahuis (Operahus). Lopen we nog iets door richting de vesting, dan komen we ook langs het paleis met bijbehorende tuinen van koningin Margaretha; Amalienborg. Het laatste stuk naar de Kleine Zeemeermin kun je de kade blijven volgen of over het terrein van de vesting lopen.

Grundtvigs Kirke

Dit is een tip die in een hoop reisboekjes ontbreekt, maar daarom niet minder de moeite waard is. Buiten het centrum van Kopenhagen staat een fraai voorbeeld van Deense baksteenarchitectuur uit de jaren '30, in de vorm van een kerk en een aantal woonhuizen. De kerk staat in de wijk Bispebjerg en is per bus goed te bereiken (halte Bispebjerg Torv). Wat opvalt, met name aan het interieur, is de afwezigheid van overbodige ornamenten en het gotische karakter van de kerk.

Overige (architectonische) hoogtepunten

Naast de autovrije binnenstad, het Raadhuis, en het Tivoli is het zeker de moeite waard door de wijk Christianshavn te lopen. Onderdeel van dit eiland is de vrijstaat Christiania. Aan de noordkant van Christanshavn vinden we de nieuwe, gerenoveerde Torpedohallen. De wijk waar je struikelt over de nieuwe architectuur is momenteel Ørestad, een absolute must voor architectuurliefhebbers. Een plek om even te ontsnappen aan de drukte van de stad kun je doen bij het Slot Rosenborg met haar tuinen en park. Een tweede leuke wandeling is een wandeling langs de kade naar het westen richting Havneholmen. Sinds een paar jaar kan er in Havneholmen via een voetgangersbrug overgestoken worden naar de zuidoever. Hier staat ook een gebouw met een nederlands tintje, Het Gemini-gebouw, de dubbele silo, is van het nederlandse architectenbureau MVRDV. Lopen we via de zuidoever weer terug in noordoostelijke richting dan komen we ook langs het zogenaamde Havnebadet, een zwembad in de rivier.

Buiten de stad

Een leuk tochtje om te maken is met de trein naar Humlebaek te gaan en daar een bezoek te brengen aan het museum Louisiana. Een museum voor moderne kunst met wisselende exposities, een beeldentuin en een mooie ligging aan de kust van de Øresund. De tocht is eenvoudig te maken per trein vanaf Kopenhagen Centraal (København H) en duurt ongeveer een half uur.

Link

Voor de mensen die echt geïnteresseerd zijn in nieuwe architectuur in Kopenhagen: http://www.cphx.dk
© 2011 - 2019 Kschrauwen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Stedentrip Kopenhagen"

Infoteur: Kschrauwen
Gepubliceerd: 30-05-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!