InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Nessebar Bulgarije

Nessebar Bulgarije

Nessebar Bulgarije Brengt u een bezoek aan Bulgarije, en verblijft u aan de zwarte zeekust, wellicht in het zonnige Sunny Beach, dan is een bezoek aan Nessebar niet weg te denken. Klaar voor een dagje cultuur snuiven en heerlijk winkelen. En denkt u ook eens aan een verkoelend drankje op een gezellig terras tussen de oude gebouwen. Twijfel niet, bezoek Nessebar.

De geschiedenis van Nessebar

Nessebar is één van de oudste steden van Europa. In de 6de eeuw voor Chr. werd Nessebar gesticht door Grieken, ze noemden de stad Mesambria waarvan het Slavische Nessebar is afgeleid. De restanten van de Griekse cultuur zijn nog altijd goed zichtbaar. Byzantijnse basilieken en de typische huizen opgebouwd uit kalksteen en hout uit de Renaissance. Nessebar, toen nog Mesambria was in de 4de en 3de eeuw voor Chr. een hele belangrijke handelsstad, maar dat was na de verovering door de Romeinen in 72 na Chr. niet meer zo. In de 13de en 14de eeuw werden de meeste kerken gebouwd en beleefde Nessebar zijn beste jaren onder de Bulgaren. Echter werd pas in de 20ste eeuw Nessebar een stad van Bulgaren en is het ontzettend toeristisch geworden, je kan het wel zo stellen dat Nessebar sindsdien leeft van het toerisme. Nessebar heeft zelfs een plekje op de werelderfgoedlijst sinds 1983.

Er wonen ongeveer 8.000 mensen in Nessebar. Zo'n 5000 mensen wonen in het nieuwe gedeelte van Nessebar op het vasteland, direct aan de kust. Zo'n 3000 mensen wonen in het oude maar prachtige gedeelte.

De stranden van Nessebar

Nessebar heeft ook enkele stranden, in het noordoosten van het oude centrum van Nessebar vind je 2 kleine kiezel/zandstranden, waarvan eentje uitzicht op de haven heeft. In het zuiden van het oude centrum van Nessebar ligt een uitgestrekt kiezel/zandstrand. Dit strand is omgeven door rotsen. Het laatste strand vind je in het zuiden van het nieuwe centrum. Dit is een uitgestrekt zandstrand.

Bezienswaardigheden in Nessebar

Nessebar is op zich al de moeite waard om te bezoeken, met zijn prachtige straten, oude gebouwen, en oergezellige winkeltjes en terrasjes. Maar natuurlijk zijn ook hier bezienswaardigheden die je niet mag missen.

Bron: Infoteur SpringBron: Infoteur Spring

De Sofia basiliek

Dit is de grootste kerk van alle kerken in Nessebar. Op de plek waar de "agora" was, het marktcentrum van de oude Griekse stad, is deze kerk gesitueerd. De Basiliek is gesticht aan het eind van de 5de eeuw maar werd herbouwd, 400 jaar later.
In de middeleeuwen was dit bouwwerk het Godshuis.

Christus Pantocrator

Deze kerk, een schat van Nessebar, is gebouwd in de 13de eeuw. De kerk is gebouwd in schilderachtige stijl met schilderingen die merkwaardig zijn voor de middeleeuwen, helaas zijn er door de veroudering nog maar enkele schilderingen goed zichtbaar.

Sint John Aliturgetos

Deze kerk is gebouwd in het midden van de 14e eeuw. De kerk is versierd met designs die in de 14de eeuw gebruikelijk waren.
In 1913 vond er een aardbeving plaats en daarbij is de kerk helaas erg beschadigd. Grote witte muren houden het verschuiven van de kerk sindsdien tegen.

Tip: Langs de kust rijdt een boemeltreintje heen en weer tussen Nessebar en boulevard, voor weinig geld kunt u met dit treintje mee. Het is een open treintje dus u kunt de hele weg genieten van een heerlijk zeebriesje en u krijgt alles wat u onderweg tegenkomt een stuk beter mee dan als u een taxi zou nemen. Erg leuk, zeker ook met kinderen!

Houdt bij een bezoek aan Nessebar rekening met de vele kinderkopjes, voor rolstoelen en kinderwagens is dit gedeelte erg moeilijk begaanbaar. Er is ook een gedeelte met gewoon asfalt maar vooral het gedeelte met kinderkopjes is erg mooi.
© 2011 - 2019 Spring, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een stedentrip naar de hoofdstad van Bulgarije: SofiaEen stedentrip naar de hoofdstad van Bulgarije: SofiaSofia is de hoofdstad van Bulgarije en is één van de hoogst gelegen hoofdsteden van Europa. De stad ligt in het Sofiadal…
Beleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in BulgarijeBeleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in BulgarijeBulgarije is sinds haar toetreding tot de Europese Unie in 2007 een interessant land geworden voor de investeerder in va…
Aartsbasiliek Sint-Jan van Lateranen in RomeAartsbasiliek Sint-Jan van Lateranen in RomeWist u dat de Basilica Majore van San Giovanni in Laterano het belangrijkste kerkgebouw van de katholieke kerk is? De Ne…
Een blik op ... Sofia, BulgarijeEen blik op ... Sofia, BulgarijeWaarom overweeg je eens geen stedentrip naar de hoofdstad van de Balkan, ... het Bulgaarse Sofia! Je kan er goedkoop gen…
Goedkoop vliegen naar Bulgarije met Air VIAGoedkoop vliegen naar Bulgarije met Air VIABoek je een vakantie naar Bulgarije, dan vlieg je mogelijk met Air VIA. De Bulgaarse luchtvaarrmaatschappij richt zich v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Infoteur Spring
  • Afbeelding bron 1: Infoteur Spring

Reageer op het artikel "Nessebar Bulgarije"

Infoteur: Spring
Laatste update: 14-03-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!