InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Openbaar vervoer Parijs, metro, bus, tram

Openbaar vervoer Parijs, metro, bus, tram

Parijs is één van 's werelds grootste steden. Deze metropool is een geweldige toeristische trekpleister. Er is veel moois te bekijken en je kunt er leuke dingen doen. Dit artikel verschaft informatie over het openbaar vervoer van deze grote stad.

Het openbaar vervoer van Parijs

Metro Parijs
De Parijse metro is beroemd om zijn overzichtelijkheid en punctualiteit. Het routenetwerk is enorm, via de 16 lijnen vindt je in elke uithoek van de stad wel een metrostation. De Parijse metro is de op één na drukste van Europa en de op vier na drukste van de wereld. De metro is snel en goedkoop. Een kaartje kost je 1,50 en is na het afstempelen anderhalf uur geldig. In deze tijd mag je zoveel overstappen als je wilt. Sinds 2007 is het kaartje ook geldig op bus en tram. Kaartjes kunnen los of per 10 gekocht worden maar je kunt ook een kaartje kopen voor enkele dagen, een week, of een maand. Alle lijnen hebben een eigen kleur en nummer. De metro is actief van 05:00 tot 01:00. Op vrijdag en zaterdag tot 02:00.

Bus Parijs

Het bus netwerk is tevens erg groot. De bussen zijn veel trager en erg druk dus kiezen de vele toeristen vaak voor de metro.
Ook is het voor toeristen vaak onduidelijk waar de bus heen gaat en waar met moet overstappen. Een kaartje voor de bus is dezelfde als die van de metro, en kost ook hetzelfde. Voordeel: je ziet nog eens wat van de stad. Nadeel: het is bijna onmogelijk je route te plannen en je komt vast te staan in het verkeer.

Tram Parijs

De tram van Parijs bestaat uit vier lijnen en rijdt grotendeels in de voorsteden. Men is nog bezig het netwerk verder uit te breiden. De lijn 'T3' rijdt in het centrum dus deze lijn is een alternatief voor de metro, welke in het spitsuur erg druk kan zijn.
Bij toeristen is deze lijn populair.

Taxi Parijs

Zoals in elke grote stad vind je in Parijs volop Taxi's. Je kunt ze niet herkennen aan de kleur. Taxi's in Parijs hebben gewone kleuren, als een normale auto. Je kunt ze herkennen aan het bordje op het dak, met lichtjes erbij. Een groen licht betekent dat de taxi vrij is. Een rood licht betekent dat de taxi bezet is. Helemaal geen licht? De taxi is gereserveerd. Het starttarief is 2,20 en bij voorrijden is dit 5. Tarieven zijn afhankelijk van de perioden en tijdstippen in de week.

Parijs te voet en op de fiets

Parijs is uitstekend te voet te ontdekken. Echter, houd rekening met grote afstanden. Draag zorg voor goed schoeisel. De stad is veel te groot en de bezienswaardigheden liggen soms ver uit elkaar om deze te belopen. Door het zeer uitgebreide netwerk van de metro combineren mensen lopen met de metro. Fietsen wordt steeds meer gestimuleerd. Parijs was een echte auto-stad maar nu worden in rap tempo fietspaden aangelegd door 'Velib'. Velib bestaat uit een netwerk van fietspaden en de mogelijkheid een grijze Velib-fiets te huren. Dit kan door een abonnement te nemen voor een dag of een week. Je kunt vervolgens Parijs verkennen op de fiets en je kunt de fiets inleveren bij alle Velib punten in de stad.
© 2011 - 2017 Ledje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Openbaar vervoer Parijs, metro, bus, tram"

Infoteur: Ledje
Laatste update: 03-10-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!