InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Vervoer in New York City: bus

Vervoer in New York City: bus

Vervoer in New York City: bus Wie aan New Yorks vervoer denkt, denkt aan de metro, maar een bezoeker aan de stad zal verbaasd zijn over het aantal bussen in de stad. Op een gemiddelde weekdag stappen 2,3 miljoen mensen op een bus in New York en het is een ideale aanvulling op een trip met de metro, vooral als je al veel gelopen hebt. Het busnetwerk bereikt namelijk alle plekken waar de metro niet in de buurt komt, zoals de Verenigde Naties. Het systeem is eenvoudig ingericht en sluit aan op de metro door hetzelfde kaartje te gebruiken.

De verschillende systemen

De Metropolitan Transport Authority (MTA) is verantwoordelijk voor het openbaar busvervoer in de stad. Zij beheren:
  • New York City Bus: de lokale bussen in de stad
  • Long Island Bus: lokale bussen in delen van Queens en Suffolk County
  • MTA Bus: lokale bussen vooral in Queens

Naast de openbare bussen zijn er twee bedrijven die toeristenbussen beheren volgens het Hop-On-Hop-Off principe. Beide bedrijven hebben meerdere "loops" om uit te kiezen en bieden combinatietickets. Simpele kaartjes voor 24 onbeperkt gebruik kosten bij beiden vanaf $39.
  • Grayline: vuurrode dubbeldekkers met open dak
  • City Sights NY: blauwe dubbeldekkers met open dak (glasdak in de winter)

Busroutes in New York City

Het New Yorkse busnetwerk is het drukste in Noord-Amerika met 726 miljoen gebruikers, meer dan nummer 2 (Los Angeles met 371 miljoen) en 3 (Chicago met 319 miljoen) bij elkaar. Er zijn ruim 200 busroutes in alle vijf stadsdelen. Voor een toerist is de bus vooral handig als toevoeging op het metronetwerk. Speciaal voor de bus zijn er busversies van The Map gratis verkrijgbaar per stadsdeel. In metrostations hangt ook een plattegrond zodat je kunt vinden waar je kunt overstappen. Busroutes met een start in Manhattan beginnen met M, in Brooklyn met een B, in de Bronx met Bx, in Queens met Q en in Staten Island met S.

Zo werkt het

Typisch bord bij een bushalte / Bron: AEMoreira042281, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Typisch bord bij een bushalte / Bron: AEMoreira042281, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
De bushaltes zijn meestal zo'n 2-3 stadsblokken uit elkaar. De borden geven aan welke busnummers daar stoppen in verschillende kleuren:
  • Blauw: Lokale bus
  • Paars: Beperkte stops
  • Groen: Express bus
  • Zwart: Nachtbus
  • Turquoise: Selectbusservice tussen de stadsdelen
  • Geel: Schoolbus

Bij elke halte hangt ook een routekaartje van die busroute waarmee je kan bepalen of de bus jouw bestemming bereikt. Omdat New York zoveel eenrichtingswegen heeft, geen bussen meestal niet exact dezelfde route heen en terug. De M1 bijvoorbeeld gaat zuidelijk op Madison Avenue, maar noordelijk op 5th Avenue, slechts 1 stadsblok van elkaar verwijderd.

Een enkele reis in de bus kost $2,50 voor gewone bussen en $6 voor expressbussen. Voor meer informatie over kaartjes in de metro en bussen zie MetroCard: kaartje van de metro (subway) en bus van New York. Naast met de MetroCard kun je in de bus ook gepast met munten betalen. Je kunt geen papiergeld gebruiken, omdat de MTA speciale zuigmachines gebruikt om het geld te verzamelen die de briefjes zouden verscheuren.

Alle bussen "knielen" en zijn toegankelijk voor mensen in een rolstoel.

Je reis plannen

Naast plattegronden kun je jouw reis ook online plannen met de online routeplanner van MTA. Geef je adres of halte in en de planner berekent de beste route. De meest logische keuze is om subway en bus aangevinkt te laten, want dat zal meestal sneller zijn. Als je de loopafstand kort houdt, zul je vaker in het resultaat een overstap op de bus hebben.

Lees verder

© 2010 - 2019 Jantrao, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.mta.info
  • En.wikipedia.org/wiki/New_York_City_Transit_buses
  • www.newyorksightseeing.com
  • www.citysightsny.com
  • Afbeelding bron 1: AEMoreira042281, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Vervoer in New York City: bus"

Infoteur: Jantrao
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Vervoer in New York
Schrijf mee!