InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Leuven, de studentenstad in België

Leuven, de studentenstad in België

Leuven is een Vlaamse stad in Vlaams Brabant, België. De stad is centraal gelegen en de hoofdstad van het deel Leuven. Het is een gezellige stad, waar men heerlijk kan rondlopen, eten, drinken, bezoekjes brengen aan bezienswaardigheden en genieten! Leuven staat bekend als universiteitsstad. De Katholieke Universiteit Leuven (K.U.Leuven) is de oudste universiteit van België en Nederland en de oudste bestaande katholieke universiteit ter wereld. Tevens is zij bekend als één van de beste universiteiten in België en Europa.
Het is een algemene universiteit, met veel studieaanbod.

De 7 wonderen

In de 17e eeuw kwam men erachter dat er 7 wereldwonderen bestonden. De mensen in Leuven gingen op zoek naar de 7 wereldwonderen in hun stad en vonden de volgende:

De toren zonder nagels

De kerk Sint-Geertrui werd gebouwd van steen. Er waren geen spijkers voor nodig, omdat er geen hout en leien werden gebruikt.

De klok buiten de toren

De klok van de Sint-Jakobskerk mocht niet binnen de kerk hangen, hij zou duivels zijn. En hangt dus buiten aan de toren.

Het altaar buiten de kerk

Een pater ontwierp voor De Sint-Michielskerk, de voormalige Jezuïetenkerk, een kunstwerk wat leek op een ‘altaar buiten de kerk’.

De levenden lopen onder de doden

Tot 1781 was één van de poorten in Leuven een omwalling. Hierop stond de Romaanse Sint-Michielskerk. In de kerk lagen mensen begraven, en in deze kerk lagen de mensen dus op de poort begraven en liepen de levenden onder hen door.

De mensen gaan onder de wortels der bomen

Vroeger was er een stadspoort waar bovenop bomen groeiden. Hier kon men dus onder de bomen lopen. De poort is in de 19e eeuw gesloopt

Het water dat stroomopwaarts stroomt

Deze wonder hangt samen met de legende van het Fiere Margrietje. Volgens deze legende stroomde het lijk van Margriet stroomopwaarts op de Dijle. De Dijle is een rivier die door België stroomt. Dit was echter wel mogelijk, het splitst zich in Leuven in vele armen, vaak met sluizen ertussen. En door de sluizen kon men het water terug de stad in laten stromen.

De toren lager dan de kerk

Dit gaat over een kerk die helemaal geen toren had. De klokkentoren bevond zich boven de ruimte waar men spullen bewaard en kwam bijna niet hoger dan de nok van het dak. In 1808 is de kerk afgebroken.

Helaas zijn alleen de eerste drie genoemde nog bestaand.

Bezienswaardigheden

Stadhuis

Het stadhuis is een van de bekendste gotische stadhuizen ter wereld en staat op de Grote Markt van Leuven.

Sint-Pieterskerk

Een Rooms-katholieke kerk wat tot de 15e eeuw een Romaanse kerk was.

Groot-Begijnhof

Een volledig gerestaureerde historische wijk in het zuiden van de binnenstad. Het is een van de grootste nog bestaande begijnhoven in Vlaanderen.

Onze Lieve Vrouwe Kerk

Deze kerk is het vroegste voorbeeld van gotiek in Vlaanderen.

De Oude Markt

Dit is een plein midden in het centrum. Het grootste gedeelte bestaat uit horecazaken. Het is er supergezellig en vaak iets te doen. Zoals het jaarlijkse Marktrock muziekfestival.

Het station

Dit is een spoorwegstation langs de spoorlijn 36 in Leuven. Per dag reizen er meer dan 30.000 mensen.

De Bondgenotenlaan

Een straat die het Martelarenplein en het Fochplein met elkaar verbindt. Het is één van de belangrijkste toegangswegen tot het centrum. Dit komt doordat er tijdens W.O.II er grote verwoestingen waren, dat men bij de opbouw de kans zag de straat recht te trekken. Samen met de Diestsestraat is de belangrijkste winkelsraat in Leuven.

Het standbeeld Fonske

Het standbeeld dat in het centrum staat. Zijn naam luidt Fons Sapientiae, wat in het Latijns Bron der Wijsheid betekent. Toen de Katholieke Universiteit zijn 550e verjaardag vierde, werd Fonske aan Leuven geschonken. Het is een lezende student, die wijsheid in zijn hoofd laat lopen.

Wist je dat…

  • … als je alle barren van de kroegen op de Oude Markt aan elkaar zet, je de langste bar van Europa hebt?
  • … je heerlijke friet kan eten in Leuven/ België?
  • … er in de zomer veel evenementen worden georganiseerd?
Gerelateerde artikelen
Hotel of B&B vinden in studentenstad Leuven, BelgiëHotel of B&B vinden in studentenstad Leuven, BelgiëDe Vlaamse studentenstad Leuven staat bekend om haar gezellig en aangenaam karakter. De aanwezigheid van duizenden stude…
Leuven, niet alleen een studentenstadLeuven, niet alleen een studentenstadLeuven staat alom bekend als universiteitsstad. Van oktober tot en met juni worden de Leuvense straten druk bevolkt door…
Brno in Moravië, TsjechiëBrno in Moravië, TsjechiëNa Praag is Brno de grootste stad van Tsjechië. De stad ligt in Moravië, het oostelijk deel van Tsjechië. In Moravië vin…
Veldrit: Cyclocross Leuven 2019, live op tv en livestreamVeldrit: Cyclocross Leuven 2019, live op tv en livestreamOp zaterdag 23 februari 2019 wordt de Soudal Cyclocross Leuven gehouden. Het parcours van deze veldrit bevindt zich in d…
Nummerplaat aanvragenVanaf 15 november 2010 is Belgiё overgestapt naar de nieuwe Europese nummerplaat. Daarmee volgt Belgiё het v…

Reageer op het artikel "Leuven, de studentenstad in België"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 14-06-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!