InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Rio de Janeiro, stad van grote sociale ongelijkheden

Rio de Janeiro, stad van grote sociale ongelijkheden

Rio de Janeiro is een hectische en levendige stad aan de oostkust van Brazilië. De naam alleen al doet vele harten sneller kloppen. Rio de Janeiro ligt aan de schitterende baai, Baía de Guanabara, die bezaaid is met eilandjes. De omgeving van Rio is vol met heuvels en rotspunten in bijzondere vormen. Het noorden van de stad is arm en niet bestemd voor toeristen. In het rijkere zuiden zijn de stranden en bezienswaardigheden te vinden.

De stranden van Copacabana en Ipanema

Rio is beroemd om zijn stranden, met name die bij de wijken Copacabana en Ipanema. Deze stranden liggen in dichtbevolkte stadsdelen en zijn vaak zeer druk zijn. Het strand van de Copacabana is nog steeds het bekendste strand. Hier werd in de jaren twintig het allereerste luxehotel van Latijns-Amerika geopend, het Copacabana Palace, waar de beroemdheden zich kind aan huis voelden. Daarnaast is het strand van Ipanema erg populair. In Ipanema is een hoop te zien bij de verschillende strandposten. Mooie mensen kijken bij Posto 9, waar Braziliaanse vrouwen in hun strings lopen en de mannen hun opgepompte lichamen vol tattoos showen. Posto 9.5 staat bekend als gay-area, terwijl Posto 8 juist het domein is van de beruchte Favella-kids. Andere bekende stranden zijn die van Leblon en Barra da Tijuca.

Corcovado

De belangrijkste bezienswaardigheid van Rio is waarschijnlijk het grote Christusbeeld met uitgestrekte armen op de berg Corcovado. Het betonnen beeld is gemaakt door de Franse beeldhouwer Landowski en staat op 700 meter hoogte. Het ritje met een treintje er naar toe is al een belevenis op zich, de route gaat door de bossen van het nationaal park Tijuca. Vanaf de Corcovadoberg is uitzicht over de stad en de vele baaien prachtig. Ook is vanaf hier het Maracaña-stadion te zien, een van de grootste stadions ter wereld.

De suikerberg

Een andere toeristische plek is de Suikerberg, die te bereiken is door middel van een kabelbaan. Deze is bekend van de James Bond scene waarin het personage ´Jaws´ de kabel doorbijt. Ook deze plek biedt een mooi uitzicht over deze unieke stad.

Tijuca

De Braziliaanse natuur is prachtig. Vlak buiten de stad ligt het Park van Tijuca, het grootste stadswoud ter wereld, met honderden verschillende plantensoorten en kleine wilde dieren.

Carnaval

Iedereen kent de Braziliaanse stad wel van het uitbundige carnaval en de samba. Elk jaar staat de hele stad op zijn kop. En er is natuurlijk geen carnaval zonder de samba, de levendige dans die hier haar oorsprong kent. Het carnaval staat geheel in het teken van de strijd tussen verenigingen die zijn gevormd door inwoners van een volkswijk. Elke wijk wil de meest originele kleurrijke show opvoeren tijdens de grote parade op de Avenido Rio Branco. Om hier een keer bij aanwezig te zijn, is het noodzakelijk om ver van tevoren een hotel te boeken.

Favella’s

De kloof tussen arm en rijk is duidelijk aanwezig in Rio. Tegen de bergen zijn de favella´s (sloppenwijken) gebouwd, waar Rio ook berucht om is. Er zijn er ongeveer 700 te vinden. Het is mogelijk om deze favella’s als toerist te bezoeken, onder begeleiding van een locale gids, wat een aangrijpende ervaring is.

Rio is een stad met veel criminaliteit. Gewapende overvallen komen hier regelmatig voor. Het is dan ook verstandig om een aantal (ongeschreven) regels in acht te houden bij een bezoek aan Rio:
  • Ga nooit zonder gids de favella´s in
  • Neem geen spullen van waarde mee; horloges, kettingen e.d.
  • Alleen rondlopen in drukke, toeristische gebieden
  • Neem ´s avonds een taxi
© 2009 - 2019 Marc1981, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rio de Janeiro, stad van grote sociale ongelijkheden"

Infoteur: Marc1981
Laatste update: 04-04-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!