Lyon, derde stad van Frankrijk met meer dan grauwe industrie

Lyon, derde stad van Frankrijk met meer dan grauwe industrie Frankrijk vakantieland. Wij Nederlanders trekken graag Frankrijk in, en hebben zowat ieder hoekje van het land al binnenstebuiten gekeerd. Sommige Franse streken worden overspoeld door Nederlanders, andere plaatsen trekken ons gek genoeg weer veel minder. Lyon is voor veel vakantiegangers één van die witte vlekken op de kaart. Want hoe populair Frankrijk op zich ook mag zijn, Lyon is een bestemming die we vaak toch liever overslaan.

Lyon, veelzijdiger dan alleen industrie en files

Want is Lyon niet die grauwe industriestad waar je altijd in de file staat op weg naar het zuiden? Ja en nee. De kans dat je er strandt in een file is, vooral tijdens vakantieperiodes inderdaad erg groot, zelfs nu de snelweg in een ring rond de stad is aangelegd. Maar het hardnekkige beeld van een grauwe industriestad, dat haast onuitroeibaar lijkt, is onjuist. Goed, voldoende industrie is onvermijdbaar om in de vaart der steden mee te blijven en Lyon laat zich daarin niet onbetuigd. Toch is het beeld dat de stad één grote smoorpan van fabrieken en smog is, zwaar overtrokken. Sterker nog: Lyon heeft als derde stad van Frankrijk juist van alles te bieden. Laat u door verrassen door veelzijdig Lyon!

Lugdunum: Romeinse nederzetting in Frankrijk

De Romeinen hadden goed in de smiezen dat controle over waterwegen van groot (militair, commercieel) belang kon zijn in hun veroveringstocht door Europa. Een volwaardige standplaats waar Rhône en Saône samenkomen mocht natuurlijk niet ontbreken. Daarom gelastte niemand minder dan Julius Caesar in 43 voor Christus de bouw van een stad aan de westelijke oever van de Saône. De plaats werd Lugdunum gedoopt. In de jaren die volgden, ontwikkelde Lugdunum zich zoals de bedoeling was: het werd de commerciële en militaire hoofdstad van Gallië. Twee eeuwen lang floreert de stad in al haar glorie, maar tegen de derde eeuw na Christus zetten veldslagen en invasies van vijandelijke stammen de ondergang in. Dat wil zeggen: de Romeinse glorie is voorbij, de stad blijft bestaan. Haar naam? Lyon.

Toerisme in Lyon: Vieux-Lyon

Lyon heeft in de loop van de eeuwen haar vleugels uitgeslagen en is al lang veel meer dan de (naar onze begrippen) bescheiden Romeinse vestingstad aan de Saône. De stad is in alle richtingen flink uitgebreid. Toch is het oude Lugdunum nog steeds volop tastbaar aanwezig. Om die klassieke sfeer te proeven, kunt u het best naar de Fourvièreheuvel in de wijk Vieux-Lyon gaan. De heuvel is te voet prima bereikbaar, maar er is ook een kabelspoorbaantje, welke u in kunt stappen op de Place Saint-Jean. De belangrijkste getuigen van vergane glorie op de Fourvièreheuvel zijn de twee Romeinse amfitheaters. Het grootste daarvan is al in 15 voor Christus gebouwd, en is daarmee het oudste amfitheater van Frankrijk. Het telt maarliefst 10.000 zitplaatsen. Pal naast dit ‘Grand Théâtre’ ligt een kleiner theater, dat het Odéon wordt genoemd. Wat erg aardig is: er worden nog steeds voorstellingen in de theaters gegeven.

Er zijn ook veel resten van vroeger terug te zien in het Musée de la Civilisation Gallo-Romaine. Het museum is te vinden aan de Rue Cléberg, om de hoek bij de amfitheaters. Het is een ondergronds museum, waar met name veel aandacht wordt besteed aan beelden, inscripties en mozaïek. Dit museum is voor iedereen een absolute aanrader, en voor liefhebbers van geschiedenis zelfs een absolute must!

Maar Vieux-Lyon is niet blijven hangen in het verleden. Statig op de heuvel staat de Basilique Notre-Dame de Fourvière. De basiliek is gebouwd in de 19e eeuw, in een poging om de Byzantijnse bouwstijl te imiteren. Het springt zo erg in het beeld door de overdadige bouwstijl met veel torentjes, mozaïek en marmer, dat het onbetwist tot één van de meest kenmerkende symbolen van de stad is uitgegroeid. Vanaf de basiliek loopt een wandelpad genaamd ‘Chemin de la Rosaire’, vanwaar u een prachtig uitzicht op de stad heeft. Andere typische straten in de oudste wijk zijn de Rue Juiverie en de Rue Saint-Jean. Hier treft u juweeltjes van renaissancehuizen aan. Veel andere straatjes van de oude wijk zijn deels overdekte steegjes, waarin u zich zo terug in de Romeinse tijd waant. Deze steegjes worden ‘traboules’ genoemd, en zijn een genot om eindeloos in rond te dwalen.

Het schiereiland van Lyon

Het kwam al ter sprake: Lyon is, zoals elke moderne stad, enorm uitgebreid. Gevolg hiervan is dat het hedendaagse hart wel wat is verschoven van Vieux-Lyon naar het presqu’île. Dit schiereiland is een smalle strook pure schoonheid tussen de Rhône en de Saône. Ten zuiden van het presqu’île komen beide rivieren samen. Je kunt er heerlijk over de vele kades slenteren, maar ook een bezoek brengen aan twee van de mooiste pleinen van de stad: het Place Bellecoeur en het Place des Terreaux, waaraan het 17e-eeuwse stadhuis te vinden is. De pleinen worden verbonden door een bijzonder fraai voetgangersgebied.

Een andere typische wijk, die zeker de moeite van een bezoekje waard is, vindt u even ten noorden van het schiereiland. La Croix-Rousse is een eeuwenoude arbeiderswijk, waar een gezellige historische sfeer hangt. Heel anders, maar zeker ook leuk, is de wijk Le Part-Dieu. Deze wijk is juist erg modern, en heeft onder meer een enorm winkelcentrum en een auditorium, waar inwoners en toeristen terecht kunnen voor allerlei festivals.

Reis naar Lyon?

Afreizen naar Lyon kan natuurlijk via de Autoroute du Soleil (na Parijs de A7 richting Marseille), maar is minstens zo handig te bereiken per trein. Vanaf Parijs rijdt u in nog geen twee uur per TGV naar hartje Lyon. Bovendien heeft Lyon even buiten de stad een vliegveld (Aéroport Lyon Saint-Exupéry).
© 2009 - 2020 Salo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De stad Lyon: gastronomie, cultuur, charme en nog veel meerDe stad Lyon: gastronomie, cultuur, charme en nog veel meerAls je aan een Fransman de hoofdstad van de gastronomie vraagt, dan antwoordt hij onmiddellijk Lyon. Op weg naar je vaka…
Lyon: fantastische stad voor een weekendje wegVeel mensen rijden langs Lyon op hun doortocht naar Zuid-Frankrijk. Wat bij velen onbekend is, is dat Lyon een fantastis…
Weekendje weg: LyonIn Lyon voegt de rivier de Saône zich bij de Rhône. Vlak voor het punt waar ze samengaan, daar gebeurt het allemaal, op…

Bernkastel aan de MoezelHet middeleeuwse stadje Bernkastel-Kues is om verschillende redenen een bezoekje waard. Al 2000 jaar lang zijn de vallei…
Hotels in Amsterdam: kleinste, grootste, duurste, low budgetHotels in Amsterdam: kleinste, grootste, duurste, low budgetHotels in Amsterdam! De kleinste, grootste, duurste en low budget hotels in Amsterdam. Amsterdam is de hoofdstad van Ned…

Reageer op het artikel "Lyon, derde stad van Frankrijk met meer dan grauwe industrie"

Infoteur: Salo
Laatste update: 29-08-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!