InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > De gemeente De Panne (België)

De gemeente De Panne (België)

De gemeente De Panne (België) De gemeente De Panne, badplaats met een internationaal karakter, ligt slechts op enkele kilometers van de Franse grens verwijderd. Het strand, dat bij eb op meerdere plaatsen 250 meter breed wordt, is bij uitstek geschikt voor de zeilwagensport. Samen met het natuurreservaat van de Westhoek en de uitgestrekte duingebieden vormt De Panne het ideale decor voor een flinke wandeling.

Situering De Panne

Op het Esplanadeplein, niet ver van het strand staat het monument voor Koning Leopold I, dat herinnert aan het feit dat de eerste Belgische vorst hier in 1831 voet aan grond zette.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog speelde De Panne een belangrijke rol voor het koningshuis. Koningin Elisabeth verbleef gedurende deze periode in De Panne. Het hoofdkwartier van koning Albert was in Veurne gevestigd, op zo'n vijf kilometer van De Panne.

Praktisch

Hoe kom je er het gemakkelijkst? De Panne ligt in een uithoek van België aan de Franse grens en is het vlotst bereikbaar via de N 34.

Eenmaal in De Panne aangekomen kun je gedurende het hele jaar terecht aan het infopunt gemeentehuis bij de dienst toerisme voor meer informatie. In juli en augustus kan men eveneens terecht bij het infopunt op het strand.

De Panne biedt anno 2018 eveneens gratis internet aan. Hierbij fungeert het gemeentehuis als hotspot. Al wie over laptop, smartphone of tablet beschikt kan hier gebruik van maken.

In de omgeving

Westhoek

Rondom de badplaats De Panne strekken zich meerdere duingebieden uit; het westelijk deel hiervan, de Westhoek, is een natuurreservaat dat eigendom van de overheid is. Met haar oppervlakte van 340 ha loopt het duingebied tot aan de Franse grens. Om alle geheimen van dit gebied te ontdekken kunnen wandelingen met een gids worden gemaakt. Wie het gebied graag wil ontdekken zonder hulp van een gids kan een van de vijf bewegwijzerde wandelpaden volgen met een lengte van 1,6 tot 2,6 km.

De voornaamste plantensoorten die men in de Westhoekduinen terugvindt zijn de kruipwilg, duindoorn en vlier.

Oosthoek

Ten oosten van De Panne ligt het gemeentelijk natuurreservaat 'Oosthoek.' Dit duin- en boslandschap met een oppervlakte van 61 ha ligt vlakbij 'De Nachtegaal' waar men meer info krijgt over de fauna en flora van de streek.

Calmeynbos

Het Calmeynbos is maar liefst 66 ha groot en ademt sport. Het is een heerlijk bos om te fietsen, mountainbiken, wandelen of paard te rijden. Dit bos, nog geen twee kilometer van de Vlaamse kust verwijderd, herbergt divers dier- en plantenrijk. De meest voorkomende dieren zijn de wielewaal en de groene specht. Tevens is dit de ideale bestemming voor wie zee en bos op éénzelfde dag wil combineren.

Adinkerke

In Adinkerke ligt het pretpark Plopsaland. Het bekendste pretpark van België waarbij de bekende tv-figuren zoals Samson en Gert en kabouter Plop en zijn vriendjes centraal staan, ligt drie km verwijderd van het centrum van De Panne. Een uitstap die de allerkleinsten niet snel zullen vergeten. In 2018 opent Plopsaland zijn deuren van april tot en met oktober.

Restaurants

Hotels

Campings

Voor meer info kunt u terecht op www.depanne.be
© 2018 Alessandro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ahill88, Pixabay
  • http://www.depanne.be/

Reageer op het artikel "De gemeente De Panne (België)"

Infoteur: Alessandro
Gepubliceerd: 27-08-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!