InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > De Panne, een oase van rust aan de Belgische kust

De Panne, een oase van rust aan de Belgische kust

Alle informatie voor wie een reisje of daguitstap plant naar deze Belgische kustgemeente gelegen vlakbij de Franse grens.

Ligging en bereik

De gemeente De Panne is gelegen in het uiterste westen van de Belgische kust. Via het openbaar vervoer is de gemeente gemakkelijk te bereiken door de rechtstreekse treinverbinding met de luchthaven van Zaventem. Deze trein stopt tevens in Brussel en Gent.

Met de auto kan je de gemeente bereiken via de autosnelweg E40 die Brussel met Duinkerke verbindt. Wie tijdens de drukke zomervakantie met de auto naar De Panne komt, kan ik aanraden om de afrit Veurne te nemen en zo de mogelijke files rond het pretpark Plopsaland in de deelgemeente Adinkerke te vermijden. Vanuit Veurne neem je dan de rijksweg naar De Panne.

Geschiedenis

De aan Frankrijk grenzende gemeente dankt haar naam aan de komvormige diepte in de duinen wat men “een panne” noemt.

Rond 1782 werd onder Oostenrijks bewind een nederzetting in de duinen gebouwd dat oorspronkelijk de naam Jozefsdorp kreeg. Later werd deze nederzetting ook “Kerckepanne” genoemd. De visserij was voor vele inwoners hun bron van inkomsten.

Een hele tijd later in 1831 zette de eerste Koning Leopold I hier voet op Belgische bodem. Op het strand van De Panne werd hiervoor een monument opgericht. In die lange periode was De Panne slechts een gehucht dat deel uitmaakte van de grotere gemeente Adinkerke. Met de opkomst van het toerisme in de tweede helft van de 19 de eeuw werd De Panne meer en meer een toeristische badplaats. Er werden verschillende hotels en pensions gebouwd waarvan er nu nog restanten te zien zijn in het straatbeeld.

Het was pas in 1911 dat de gemeente volledig zelfstandig werd. Deze zelfstandigheid werd in 2011 gevierd o.a. door in het straatbeeld foto’s uit het begin van de 20 ste eeuw te plaatsen zodat de toerist kon vergelijken met de huidige toestand. Heel wat gebouwen en villa’s zijn dan ook beschermde monumenten.

Bezienswaardigheden en activiteiten

Bij laagwater heeft de De Panne het breedste strand van de Belgische kust. Je kan er dan ook talrijke activiteiten op uitoefenen zoals paardrijden, zeilwagenrijden, kite-buggy, surfen, zeilen of een gewoon een wandeling maken. Naast het strand hebben we ook verschillende natuurgebieden waar je urenlang kan wandelen in het reservaat “De westhoek”of in de Oosthoekduinen. De sportievelingen kunnen ook joggen in het Calmeynbos of één van de verschillende mountainbikeparkoers uitproberen. In het Calmeynbos zelf kan je ook een bezoekje brengen aan het educatief museum "De nachtegaal".
De toerist die wat meer cultuur zoekt die kan een bezoekje brengen aan de talrijke kerken waaronder de Koninklijke Kapel. Je kan ook een wandeling maken in de Dumont-wijk waar heel je wat villa’s uit het begin van de 20 ste eeuw kan bewonderen.

Voor de kinderen zijn er uiteraard ook heel wat activiteiten: ze kunnen rijden met de cuistax op de dijk, spelen in de omheinde speeltuin op het strand, een partijtje poolen of bowlen of een bezoekje brengen aan Plopsaland in Adinkerke.

De gemeente heeft ook verschillende sportzalen waar indoorsporten zoals tennis, basketbal, volleybal en tal van andere sporten aan bod komen.
© 2011 - 2019 Jacobjones, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nummerplaat aanvragenVanaf 15 november 2010 is Belgiё overgestapt naar de nieuwe Europese nummerplaat. Daarmee volgt Belgiё het v…
De gemeente KoksijdeDe gemeente KoksijdeDe gemeente Koksijde Koksijde is een gemeente aan de Belgische kust, liggende tussen enerzijds De Panne en anderzijds Oo…
Beleggen in vastgoed: nieuwbouw aan de Belgische kustBeleggen in vastgoed: nieuwbouw aan de Belgische kustDe Belgische kust is een uiterst interessante regio voor de investeerder in vastgoed. Nieuwbouwappartementen aan zee kun…
De Panne, laatste Belgische badplaats voor FrankrijkDe Panne, laatste Belgische badplaats voor FrankrijkNet zoals Knokke-Heist de laatste badplaats is voor Nederland in het oosten, is De Panne de laatste badplaats voor Frank…
Brugge-De Panne 2019 (ex-3daagse), live op tv en livestreamBrugge-De Panne 2019 (ex-3daagse), live op tv en livestreamOp woensdag 27 maart 2019 wordt de wielerwedstrijd Brugge-De Panne verreden. Deze eendagswedstrijd voor heren elite (pro…

Reageer op het artikel "De Panne, een oase van rust aan de Belgische kust"

Infoteur: Jacobjones
Gepubliceerd: 23-05-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!