InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Carry-le-Rouet, parel aan de Blauwe Kust

Carry-le-Rouet, parel aan de Blauwe Kust

Carry-le-Rouet, parel aan de Blauwe Kust Carry-le-Rouet is een gemeente in het departement Bouches-du-Rhône (regio Provence-Alpes-Côte d'Azur) in Zuid-Frankrijk. Carry-le-Rouet ligt tussen Martigues en Marseille. Ooit de woonplaats geweest van de beroemde jazz-zangeres Nina Simone. Carry-le-Rouet is gelegen aan de Blauwe Kust (La Côte Bleue) van de Middellandse Zee. Een bezoek aan de kleine havenstad is zeker de moeite waard. Er zijn verschillende watersporten en wandeltochten mogelijk en de natuur is schitterend.

Feiten en gegevens

Enkele feiten en gegevens van Carry-le-Rouet zijn:
  • Enkele beroemdheden die in Carry-le-Rouet hebben gewoond of wonen zijn: Jean-Pierre Foucault (radio- en televisiepresentator), Fernandel (Franse acteur, zijn echte naam is: Fernand-Joseph-Désiré-Contandin), Nina Simone (Amerikaanse jazz zangeres) en, haar dochter, Lisa Simone Kelly (zangeres en actrice).
  • Anno 2018 telt Carry-le-Rouet 5.578 inwoners van wie 26% een leeftijd hebben tussen de 60 en 70 jaar.
  • Het werkloosheidscijfer ligt op 13,30% anno 2018.

Geschiedenis van Carry-le-Rouet

De haven van Carry-le-Rouet bood aan de Griekse en Romeinse de nodige bescherming tijdens stormen. In de haven konden ook roze kalkstenen worden ingeladen afkomstig uit de mijnen van de plaatsen La Couronne en Carro. Op 15 juli 1584 werd de gemeenschap van Carry-le-Rouet onafhankelijk. In het begin van de twintigste eeuw telde het stadje 300 inwoners. De rijke inwoners van Marseille begonnen het stadje steeds meer te waarderen als een plek waar men tot rust kon komen.

Dankzij de aanleg van een spoorlijn tussen Marseille en Miramas tussen 1911 en 1915 ontwikkelde het stadje zich meer en meer en nam het inwoneraantal toe (700 in 1920). De jaren daarna is het inwoneraantal alleen maar toegenomen. Niet alleen vanwege de spoorlijn, maar ook vanwege de rustige ligging aan de Middellandse Zee van het kleine stadje.

Bezienswaardigheden en activiteiten

De weg van de hagedis (le sentier du lézard)

Hou je van wandelen? Dan is deze prachtige route een must! De route begint in het oude stadsgedeelte en leidt je langs de flora en fauna van Carry-le-Rouet. De weg loopt langs de zee en op de goed onderhouden route staan tal van bankjes en is er op de bordjes uitleg over de omgeving. De route is ongeveer twee kilometer lang en neemt circa een uur in beslag (heen en terug).

Het kerkje van Rouet (la Chapelle de Rouet)

Het is vrij lastig om dit kerkje te bereiken, omdat er geen parkeerplaats in de buurt is en de route omhoog niet goed is onderhouden.

Strand van Rouet (La plage de Rouet)

Het strand van Rouet is gelegen aan een baai. Aan de overkant ziet men (een gedeelte van) Marseille. Het grootste gedeelte van het strand bestaat uit zand. Er is een klein gedeelte dat uit stenen bestaat. Het is geen breed of uitgestrekt strand en het kan er zeer druk zijn. Desondanks is het over het algemeen goed toeven op dit strand en biedt het alles wat je nodig hebt voor een dagje strand, zoals restaurants, winkels (onder meer voor watersportartikelen), een parkeerplaats, strandwachten, verhuur van kajaks, standup-padding, surfplanken etc.

Watersporten

In en rondom zijn er verschillende watersporten mogelijk. Zoals duiken, zeilen, surfen etc. Je moet er wel rekening mee houden dat zich over een lengte van circa 28 km. voor de kust van Carry-le-Rouet een beschermd gebied bevindt. Dit betekent dat daar niet mag worden gevist, gedoken en dat boten mogen ankeren.

Weer

Carry-le-Rouet kent een mediterraan klimaat. Dit betekent in het algemeen dat de zomers warm en droog zijn en de winters mild en nat. De gemiddelde temperatuur in de zomer (juni-september) ligt tussen de 28 en 32 graden. In de maanden december-januari ligt de gemiddelde maximale temperatuur rond de 11 graden. De minimumtemperatuur varieert tussen twee graden (december-januari) en 16 graden (juli-augustus).
© 2018 Sensdemot, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gevaar voor de beurs komt uit het Oosten, de Carry TradeGevaar voor de beurs komt uit het Oosten, de Carry TradeVelen maken zich in 2018 zorgen over de Amerikaanse economie. Niet voor niets: de economie lijkt wat terug te vallen en…
Biografie Carry van BruggenIn de vaderlandse literatuur neemt Carry van Bruggen en geïsoleerde plaats in. Haar beste boeken zijn nauwelijks op bevr…
Samenvatting Bikkels, Carry SleeBikkels, een spannend en pakkend boek voor de jeugd, door Carry Slee. Hieronder een bondige samenvatting, tevens relevan…
L'Estartit, SpanjeL'Estartit is een toeristisch plaatsje aan de Costa Brava in noordoosten van Spanje. Al is het een vrij klein dorpje, he…
Wandelen op het Sentier des AstragalesKruidig wandelen bij Chateau-Queyras en Ville-Vieille op het Astragaluspad, sentier des Astragales. Langs het GR-pad 85A…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Magui999, Pixabay
  • Website van het "Office de tourisme" van Carry-le-Rouet.

Reageer op het artikel "Carry-le-Rouet, parel aan de Blauwe Kust"

Infoteur: Sensdemot
Gepubliceerd: 09-08-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!