Schagen, een knus en gezellig stadje

Schagen, een knus en gezellig stadje Centraal gelegen in de kop van Noord Holland is het kleine maar immer bruisende stadje Schagen een bezoek meer dan waard. Je kunt er prima winkelen, een lekker hapje eten of er tijdens een fietstocht opsteken en genieten van alle levendige activiteit op een van de vele gezellige terrassen aan de markt.

De geschiedenis van Schagen

Reeds vanaf 975 is de plaatsnaam Schagen onder de toenmalige naam Scagha in diverse teksten terug te vinden. Daar de grond rondom Schagen behoorlijk vruchtbaar was, werd het in de loop der eeuwen een steeds belangrijkere plaats. Dit leidde er uiteindelijk toe dat Schagen in 1415 stadsrechten kreeg. Een andere naam voor Schagen is ook wel de Magnusveste, genoemd naar de ridder Magnus. Deze in Schagen geboren ridder veroverde tijdens een kruistocht in 1219 de Egyptische havenstad Damiate en keerde het jaar daarop alweer terug naar zijn geboorteplaats. Met name in de jaren zeventig van de 20e eeuw groeide het aantal inwoners in Schagen sterk en ontpopte de stad zich als een belangrijk regionaal centrum. Vandaag de dag wonen er ca. 20.000 mensen in Schagen.

Bereikbaarheid en parkeren

  • Schagen is prima te bereiken per auto, bus en trein. Vanaf het trein en busstation is het slechts 10 minuten lopen naar de binnenstad.
  • Je kunt in de gehele stad gratis parkeren. Echter in het centrum geldt op diverse plaatsen een blauwe zone met een beperkte parkeerduur.

Jaarlijks terugkerende evenementen

Paasvee

Paasvee in Schagen wordt traditioneel op de woensdag 10 dagen voor Pasen gehouden. Het evenement begint ’s morgens met een landbouw markt en vanaf ca. het middag uur stromen de cafés in de binnenstad vol.

Kermis

De kermis in Schagen start op de derde vrijdag in juni en duurt maar liefst 10 dagen. Er staan op de kermis van Schagen talloze grote attracties en het is daarmee een van de grotere kermissen in de omgeving.

Popweekend

In het eerste weekend van augustus wordt er buiten op de markt in het centrum een groot tweedaags popfestival gehouden. Verdeeld over twee podia vinden er vanaf begin van de middag tot aan middernacht talloze optredens plaats. De entree is gratis.

West-Friese Markt

Gedurende de zomermaanden vind er iedere donderdag de West-Friese markt plaats. Naast de talloze kramen wordt de mark opgeluisterd met een optocht van mensen in oude kledendracht en oude voertuigen.

Cafés en uitgaansmogelijkheden

Schagen is een populaire uitgaansplaats en staat mede bekend om zijn talloze cafés aan de Markt. Deze worden met name in het weekend druk bezocht. Regelmatig is er live muziek te bewonderen. Enkele namen van populaire cafés die je er kunt vinden:
  • De Olde Smidse
  • Het Geveltje
  • Het Noord
  • Markt 15
  • Piet Pann

Restaurants

  • TOV
  • Linke Loetje
  • Havana
  • Leuk!
  • Markt 15
  • Wonder’s Eten & Drinken
  • De Gastheer

Overnachten in Schagen

  • Slothotel Igesz
  • Rumors Hotel Bar & Cuisine
  • Bed & Breakfast Tjallewal

Bezienswaardigheden

Grote Kerk

Neogotische Grote Kerk 1895-1897 midden op de Markt. Het in de kerk aanwezige van Dam orgel dateert uit 1901.

Slot Schagen

Het rond de afgelopen eeuwwisseling herbouwde slot vindt zijn oorsprong reeds in 1440. Vandaag de dag zijn o.a. een hotel en de VVV in het slot gevestigd. De twee authentieke slottorens zijn nog immer aanwezig.
Bron: Lokilech, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Lokilech, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Musea

Museum 1940-1945

Gevestigd in een van de slottorens wordt de bezoeker een beeld gegeven van de Tweede Wereldoorlog in de Kop van Noord-Holland en West Friesland.

Het automobiel museum

In dit gratis toegankelijke oldtimer museum worden talloze auto’s en motoren uit het verleden tentoongesteld.

Museumboerderij Vreeburg

Deze 17e eeuwse stadsboerderij is volledig gerestaureerd in oude stijl en doet dienst als streekmuseum. Tijdens de Westfriese markten kunt u hier ook oude ambachten bewonderen.

Winkels

Op de Gedempte Gracht, Nieuwe Laagzijde en de Nieuwstraat vindt je een uitgebreid en divers winkelaanbod. Daarnaast is het Makado winkelcentrum overdekt en voorzien van een parkeerdek.

Wandel en fietsmogelijkheden rondom Schagen

Het fraaie Noord-Hollandse polderlandschap rondom Schagen leent zich uitstekend voor het maken van mooie fiets- en wandeltochten. Tevens zijn het nabij gelegen strand en duinen goed per fiets te bereiken. Bij de in het Schager slot gevestigde VVV zijn daarvoor diverse routekaarten verkrijgbaar.

Recreatie

Haven

De haven biedt prima mogelijkheden om Schagen per boot te bezoeken. Vanaf de haven is het ongeveer 10 minuten lopen naar het centrum.

Zwembad De Wiel

Dit overdekte zwembad is gelegen aan het recreatiemeer De Wiel. Een deel van het meer dient in de zomermaanden tevens als buitenbad.

Bekende Nederlanders

Enkele bekende Nederlanders geboren in Schagen:
  • Gerard Joling
  • Karin Bloemen
  • Gijs Staverman
  • Saskia & Serge
  • Cees Geel
© 2015 - 2020 Dasco73, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Tilburgse KermisDe Tilburgse KermisIedereen heeft er wel eens van gehoord: De kermis in Tilburg. Deze kermis die enkele dagen per jaar aanwezig is in Tilbu…
Konijnenras: HavanaKonijnenras: HavanaDe havana is een konijnenras van Nederlandse bodem, met een prachtige, diep donkerbruine vacht en een schitterende vuurg…
Cuba - Citytrip HavanaHet Caribische eiland Cuba is alom bekend als tropisch paradijs waar de vakantieganger geniet van zonovergoten stranden,…
Dwars door Cuba: tabak en karstWie Cuba denkt, denkt tabak, denkt Havana’s. De wieg van al deze zielsverruimende rookwaren ligt in Pinar del Rio, 1 van…

Het Zuid in Antwerpen: culturele wijk met Parijse alluresHet Zuid in Antwerpen: culturele wijk met Parijse alluresSinds de jaren 90 is de wijk het Zuid in Antwerpen 'the place to be’ voor kunstliefhebbers, hippe vogels en levensgeniet…
De stad Lyon: gastronomie, cultuur, charme en nog veel meerDe stad Lyon: gastronomie, cultuur, charme en nog veel meerAls je aan een Fransman de hoofdstad van de gastronomie vraagt, dan antwoordt hij onmiddellijk Lyon. Op weg naar je vaka…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Schagen, een knus en gezellig stadje"

Infoteur: Dasco73
Gepubliceerd: 13-01-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!