Bezienswaardigheden Dresden Wat u niet wilt missen

Sinds de eenwording van Duitsland in 1990 is de stad Dresden een populaire bestemming geworden voor zomervakantie of stedentrip. Als het gaat om bezienswaardigheden dan heeft Dresden de bezoeker veel te bieden.

'Florence aan de Elbe'

Al in de 15e eeuw is Dresden een belangrijk politiek, cultureel en economisch centrum. De stad was rijk en dat was duidelijk af te zien aan de vele sierlijke barokke en rococo gebouwen. Zo bleef de stad tot in de vorige eeuw de toonaangevende stad voor Saksen. De belangstelling voor dit 'Florence aan de Elbe' is enorm.

Acht belangrijke bezienswaardigheden in Dresden

1. Frauenkirche

Dit is misschien wel het bekendste gebouw van Dresden. Een must voor elke bezoeker van Dresden. Na de 'Wende' werd de herbouw van deze bijzondere kerk voortvarend ter hand genomen. Het resultaat is adembenemend. Ook het orgel is schitterend, dus aarzel niet als u de kans krijgt hier een concert bij te wonen.

2. Der Zwinger

Dit paleiscomplex ligt direct aan de Elbe in het centrum van de stad. Het is een schitterend voorbeeld van de laat barokke stijl. De belangrijkste delen werden gebouwd tussen 1710 en 1730 in opdracht van de 'zonnekoning van Saksen: 'August de Sterke'.

In de diverse vleugels van het paleis vindt u verschillende musea. De bekendste en meest bezochte musea zijn de Gemäldegalerie Alte Meister (schilderkunst van de Sixtijnse Madonna van Rafaël tot werken van Vermeer en tijdgenoten) en de Porzellansammlung.

3. Fürstenzug

Het adellijke geslacht dat een dominante rol speelt in de geschiedenis van Saksen is het Huis Wettin. Deze familie liet zichzelf vereeuwigen op een bijna 10 meter hoge tegeltableau in de Auguststrasse. De tegels werden natuurlijk gemaakt in porseleinstad Meissen. Het tafereel toont een adellijke optocht waarop 35 keurvorsten, prinsen, graven en andere hoogwaardigheidsbekleders staan afgebeeld.

4. Brühlsche Terasse

De stad die ook wel wordt aangeduid als het 'Florence aan de Elbe' is natuurlijk niet compleet zonder een betoverend balkon. De hoge van een muur voorziene oever biedt een schitterend op de Elbe. Via een brede buitentrap daalt men via dit 'Balkon van Europa' af naar de waterkant.

5. Katholische Hofkirche

Een van de grote blikvangers voor wie vanaf de Augustusbrücke naar het zuiden kijkt. Deze katholieke kerk is de kathedraal van het bisdom Dresden-Meissen. De kerk werd zwaar beschadigd tijdens het bombardement maar werd al tijdens de DDR-tijd weer herbouwd.

6. Grünes Gewölbe

De familie Wettin die lange tijd de scepter zwaaide in dit Saksische land verzamelde dure kunstschatten. Het Grünes Gewölbe is het museum waar al deze kunstschatten ten toon zijn gesteld. Overweldigende rijkdom van barok tot classicisme.

7. Semperoper

Samen met de Katholische Hofkirche en de Zwinger is de Semperoper een beeldbepalend gebouw. Het gebouw heeft een lange en rijke geschiedenis als de hof opera van Dresden. Dit gebouw overleefde de oorlog niet. Na een lange periode van herbouw werd het gebouw in 1985 uiteindelijke heropend. In 2002 trad de Elbe zover buiten haar oevers dat ook de opera blank stond. Omdat de brandweer tegen beter weten in bleef pompen, bleef de - aanzienlijke - waterschade toch nog beperkt.

8. Schloss Pillnitz

Enkele kilometers stroomopwaarts van Dresden ligt Dresden ligt Schloss Pillnitz. De basis voor dit paleis werd gelegd in de 17e eeuw. De gebouwen laten een mengeling zien van barokke en Chinese invloeden. Voor het slot ligt een prachtig park. Vanuit Dresden is Pillnitz prima bereikbaar over de fietspaden langs de Elbe.

Voor meer informatie is het Dresden Tourist Office aan de Schössergasse 23 een geschikt adres.
© 2014 - 2020 Tijnvanhenbeek, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fietsen langs de ElbeWie ervoor kiest om langs de Elbe te gaan fietsen, kan daar een flinke kluif aan hebben: ongeveer 1000 kilometer fietspl…
WO II: Het bombardement op DresdenWO II: Het bombardement op DresdenHet was februari 1945. Nazi-Duitsland stond op het punt de Tweede Wereldoorlog te verliezen. Aan het Oostfront kwamen de…
Goedkoop op vakantie: Goedkope stedentrip BerlijnGoedkoop op vakantie: Goedkope stedentrip BerlijnBesparen en op vakantie, twee zaken die in eerste instantie niet samen lijken te gaan. Toch is er met een dosis creativi…
Stedentrip Austin, AmerikaStedentrip Austin, AmerikaAustin is een stad in Texas, Amerika die zeer de moeite waard is om eens te bezoeken. De stad heeft een aantal prachtige…

Sluis - winkelstad en historische stad in Zeeuws-VlaanderenSluis - winkelstad en historische stad in Zeeuws-VlaanderenIn de middeleeuwen behoorde Sluis tot de meest vooraanstaande havensteden van het Bourgondische rijk. In de 21e eeuw is…
Veiligheid in New York CityVeiligheid in New York CityDe enorme wereldstad New York City wordt door velen gezien als een grimmige en gevaarlijke plek, en voor sommigen vormt…
Bronnen en referenties
  • Bureau voor toerisme in Dresden

Reageer op het artikel "Bezienswaardigheden Dresden Wat u niet wilt missen"

Infoteur: Tijnvanhenbeek
Gepubliceerd: 26-08-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!