InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Fietsen langs de Neckar

Fietsen langs de Neckar

Een fietstocht langs de Neckar heeft heel wat te bieden. Je kunt genieten van het natuurschoon van het Schwarzwald en de Schwäbische Alb. De Neckar fietsroute herbergt ook veel mooie stadjes; je komt o.a. langs het kleurrijke stadje Rottweil, waar de gelijknamige hond vandaan komt. Langs Tübingen, waar het torentje van Hölderlin staat en langs Marbach, waar Schiller werd geboren. Een bezoek aan universiteitsstad Heidelberg of Schloss Ludwigsburg maakt een fietsvakantie langs de Neckar compleet.

Neckar-Radweg

De Neckar-Radweg loopt van de oorsprong van de Neckar naar Mannheim en is 370 kilometer lang. De beschrijving van deze route is een uitgave van Bikeline onder de naam Neckar-Radweg (verkrijgbaar o.a. bij de fietsvakantiewinkel).
Een veel gebruikt startpunt van de route is Villingen (met een mooie Altstadt). Villingen ligt weliswaar niet aan de Neckar. De oorsprong van de Neckar ligt zo'n 9 kilometer verderop in Schwenningen. Daar begint de Neckar heel klein en in alle stilte, soms boven het aardoppervlak, soms eronder. Bij de bron van de Neckar, in het Stadtpark Möglingshöhe, liet Hertog Ludwig von Württemberg in 1581 een gedenksteen plaatsen, een zogenaamde Quellstein, waarvan tegenwoordig de replica te zien is. "Da ist des Neccars Ursprung" staat erop.

Van de oorsprong van de Neckar naar Tübingen

Wie geïnteresseerd is in Koekkoeksklokken, kan in Schwenningen zijn hart ophalen in het Heimat- und Uhren museum en het Uhrenindustrie-museum. Van Schwenningen naar Rotweil is het een kleine 20 kilometer. De route voert door bossen en het pad is hoog boven de Neckar gelegen. Dat betekent dat je ook met wat stijgingen te maken krijgt. Ook Rottweil ligt hoog boven de Neckar. Voor de gehele route langs de Neckar geldt in feite dat de meest prachtige oude stadjes telkens een heel eind boven de Neckar liggen (van oudsher strategisch tegenover de vijand, maar ook om wateroverlast te vermijden). Dat betekent dat, als je iets wilt zien, je telkens je fiets met bagage omhoog moet werken. Maar dat loont alleszins de moeite.
Het gedeelte van de route tussen Rottweil en Rottenburg is landschappelijk gezien het mooiste gedeelte, een bosrijk dal ver wijderd van drukte en toerisme. Vanaf Rottenburg wordt de Neckar dan veel breder. Rottenburg is een barok stadje met kloosters, kastelen en herenhuizen.

Van Rottenburg is het nog 12,5 km naar Tübingen, wat wel direct aan de Neckaroever ligt. Schloss Hohentübingen, de Stiftskirche en de prachtige Marktplatz zijn absolute highlights van dit universiteitsstadje. Bijzondere trekpleister is ook het torentje van de Duitse dichter Hölderlin. Het torentje maakt deel uit van een grote villa direct aan de Neckar, waar Hölderlin de laatste 30 jaar van zijn leven in waanzin sleet.

Van Tübingen naar Heilbronn

Vóórdat de Neckar nu door de schwäbische Weinstrasse komt te stromen, is het industriële gebied rondom Stuttgart onvermijdelijk. In het boekje is een alternatieve route opgenomen naar Bad Canstatt. Wij sloegen echter dit stuk per fiets over door vanuit Tübingen met de trein terug te gaan naar Villingen om de auto op te halen. Vervolgens reden we met fietsen en al door naar Remseck voorbij Stuttgart om van daaruit de tocht te vervolgen.
De route voert vanaf hier door wijngaarden, waaraan pareltjes van steden liggen. Zoals het schilderachtige Marbach, waar het geboortehuis van de beroemde Duitse dichter Schiller te bewonderen is en het Schiller-Nationalmuseum.
In Lauffen am Neckar werd de dichter Hölderlin geboren.
En zo schrijft Hölderlin over zijn geboortegrond in zijn gedicht "Heimat"":
Seliges Land! Kein Hügel in Dir wächst ohne den Weinstock. Nieder ins schwellende Gras regnet im Herbst, das Obst. Fröhlich baden im Strome den Fuss die glühenden Berge. Kränze von Zweigen und Moos kühlen ihr sonniges Haupt.

Schloss Ludwigsburg

Wie even een middag een fietspauze wil inlassen, kan in Ludwigsburg het gelijknamige barokke paleis met tuinen bezoeken. Ook Ludwigsburg ligt niet aan de Neckar, maar erboven. Hertog Eberhard Ludwig begon in 1704 met de bouw van dit slot als jachtverblijf. Tegelijkertijd werd er aanstalten gemaakt met de bouw van de stad Ludwigsburg. Al snel werd Ludwigsburg de officiële residentie van de hertog in plaats van Stuttgart.

Van Heilbronn naar Mannheim

Dit laatste stuk (116,5 km) van de Neckar-Radweg is volledig zonder stijgingen; het nadeel is dat er meer verkeer is. Ook hier weer prachtige kastelen, mooie plaatsjes en de onvergetelijke universiteitsstad Heidelberg met de prachtige altstadt direct aan de Neckar.

Schweinemuseum

Bad Wimpfen, een alleraardigst plaatsje even voorbij Heilbronn, herbergde een bijzonder museum: het Schweine-Museum. Herbergde schrijf ik, omdat sedert 2011 het museum is ondergebracht in een oud slachthuis te Stuttgart. Toen wij het museum nog in Bad Wimpfen bezochten, ging het om een mooi oud pand in het Krönengässchen. De vrouw die het museum beheerde had zelf veel weg van een Miss Piggy. Terwijl zij ons zwoegend en knorrend rondleidde, uitte zij haar ongenoegen over de bejaarde eigenaresse van dit museum, haar bazin, en de uitbreidingsdrang van deze dame. Tja, wat moet je ook met al die pluchen en plastic varkens. Er zijn er zoveel in dit museum, dat je gewoon perplex staat. Hoe het ook zij, de verhuizing heeft plaatsgevonden en getuige de website www.schweinemuseum.de is een en ander professioneel aangepakt. Het is écht geen zwijnenstal geworden!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Heidelberg anders bekeken: Heiligenberg en MichaëlsbergHeidelberg anders bekeken: Heiligenberg en MichaëlsbergHeidelberg is zeer mooi, maar wilt u even weg uit de drukte, uit het wereldberoemde stadsgedeelte en van de platgetreden…
Duitsland: puur natuur in Odenwald, de FelsbergDuitsland: puur natuur in Odenwald, de FelsbergHet Odenwald is een minder bekende streek in Duitsland. Gelegen tussen de Rijn in het westen, de Main in het oosten en d…
Vakantie in Duitsland - regio's in het zuidenDuitsland is voor Nederlanders een populaire vakantiebestemming. Geen wonder: het is dichtbij, de taal geeft weinig prob…
Friedrich HölderlinHet leven van de getalenteerde Duitse dichter Hölderlin (1770-1843) ging niet over rozen. Slechts korte tijd van zijn le…
Duitsland, algemene informatieDuitsland, onze oosterburen. Een land wat negen keer zo groot is als Nederland en wordt omringd door negen Europese land…
Bronnen en referenties
  • www.schweinemuseum.de www.bikeline.com www.fietsvakantiewinkel.nl

Reageer op het artikel "Fietsen langs de Neckar"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 23-01-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Fietsen
Schrijf mee!