InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Autotocht door de Sierra Espuña met Mula en Cieza

Autotocht door de Sierra Espuña met Mula en Cieza

Autotocht door de Sierra Espuña met Mula en Cieza Vanuit Murcia is het erg mooi om een uitstapje te maken door de Sierra Espuña. Je kan starten in Alhama de Murcia en je gaat dan al snel vrij stijl de bergen in. De bergen zijn ruig en er zijn verschillende soorten bomen. In de omgeving zijn leuke plaatsen te bezoeken zoals bijvoorbeeld de steden Mula en Cieza. Deze steden zijn historisch gezien erg interessant. Veel mensen boeken een vakantie aan de Costa Blanca en dan is het aardig om eens een dagtocht te maken. Een tocht door de Sierra Espuña is dan een mooie afwisseling die men ook als het heet is toch gemakkelijk kan maken.

sierra espuna

Ligging

Wij reden vanuit Murcia eerst naar Alhama de Murcia en daar staat de Sierra Espuña goed aangegeven. Vrij snel al gaat men stijl de bergen in en dan zijn er prachtige, adembenemende vergezichten. De Sierra Espuña is een schitterend natuurgebied met veel pijnbomen waar men mooie wandelingen kan maken. Er zijn mogelijkheden voor korte en lange wandelingen waarbij meer of minder geklommen kan worden. Op diverse plaatsen heeft men een schitterend uitzicht over de vallei van Murcia.

Pozos de la Nieve

De hoogste top is 1583 meter hoog en men merkt het verschil in temperatuur onmiddellijk zodra je wat hoger komt. Helemaal boven liggen de sneeuwhutten ofwel de Pozos de la Nieve. Deze dateren nog uit de zestiende eeuw maar er is slechts een enkele gerestaureerd en men moet behoorlijk klimmen om deze te vinden. In de Sierra is een camping gelegen bij het plaatsje El Berro. Hier is tevens een klein museum gevestigd waar men informatie kan verkrijgen over het gebied. De toegang naar deze camping is erg stijl. Wie gelukt heeft kan in dit gebied nog adelaars bewonderen. Tevens is de Valle de Leyva een gebied waar vooral Spaanse bergbeklimmers te vinden zijn. Als je de Sierra Espuña verlaat kom je in de leuke stad Mula.

Mula

Mula is een vestingsstad en het Castillo de Velez is al van verre te zien. Het domineert de stad en haar omliggende boomgaarden met amandelbomen en fruitbomen. In het voorjaar wordt deze streek veel bezocht om de amandelbloesem te bewonderen. Een wandeling door de stad is beslist aan te raden.
Bezienswaardig zijn:
  • Castillo de Los Velez
  • Parochiekerk van San Miguel de Arcangel
  • Klooster van Nuestra Señora del Carmen
  • La Plaza del Ayuntamiento

Castillo de Los Velez

Het Castillo de Los Velez werd gebouwd in 1584 en dat is te zien in de inscriptie op de façade. Het vormde een goede verdediging tegen de moren uit Granada. Het Kasteel is gebouwd op een ruïne uit de Romeinse tijd. Markies de Pedro Fajardo was de eigenaar en deze heeft grote veranderingen op gang gebracht in het hele gebied wat vroeger haast ontoegankelijk was.

Parochiekerk van San Miquel de Arcangel

Het De Parochiekerk van San Miquel de Arcangel is ontstaan in de zestiende eeuw toen de bevolking zich sterk ging uitbreiden. De kerk werd gebouwd in meerdere etappes en dit duurde lange tijd. Wanneer men het bouwwerk bekijkt dan is dit goed te zien want er zijn in de loop van de tijd verschillende stijlen ontstaan en er zijn luxe en later meer voordelige materialen gebruikt. Soms lag de bouw stil vanwege epidemieën die de stad teisterden en daarna ging men weer met goede moed verder. Vanuit Mula reden we door diverse prachtige kleine bergpassen en over rustige wegen naar Cieza.

Cieza

Cieza is een pittoresk plaatsje met een rijke geschiedenis. Via de Ruta Urbana is de stad goed lopend te verkennen. Er zijn diverse musea zoals:
  • Museo de Siyasa
  • Museo de Cofradia de la Oracion del Huerto
  • Casa de las Artes y la Musica
  • Museo de la Semana Santa

Bezienswaardigheden

  • Het Ermita de Santo Christo del Consuelo
  • De Basiliek de la Asuncion
  • Monasterio de la Immaculada Conception

Ermita de Santo Christo del Consuelo

Dit klooster dateert oorspronkelijk uit de zestiende eeuw. Het is gelegen op een heuvel iets buiten de stad en heeft een neo-gotische bouw. Ieder jaar op 3 mei worden hier processies gehouden.

De Medina

Op drie kilometer afstand van het centrum ligt de Medina Siyasa. Dit is een Arabische nederzetting uit de elfde tot de dertiende eeuw. Thans zijn alleen de restanten te zien van de Medina zoals deze vroeger is geweest. Fietsen zijn in het centrum te huur om de Medina te bezoeken.

In het museum kan men informatie verkrijgen over de opgravingen. De stad heeft een mooie Plaza de España en een Paseo waar leuke terrassen zijn. Veel kunstwerken zijn hier te zien die afgeleid zijn van de Arabische kunst. De naambordjes van de straten bestaan uit aardig bewerkte tegels.

De omgeving van Cieza

Cieza is rondom gelegen in een prachtig natuurgebied. Het karstgebergte is al heel erg oud. Wie de moeite neemt om via de rivier de Seguro de smalle weg te rijden naar het Embalse Alfonso X111 zal verrukt zijn over de ruige bergen en diepe kloven. Er is zelfs een grot te bezoeken die de naam draagt van Cueva de la Serreta. Dit kan alleen met de plaatselijke gids op bepaalde dagen. Afspraak is te maken bij het informatiecentrum in de stad.

Vanuit Cieza kan men de snelweg nemen weer terug naar Murcia. In de directe omgeving van de stad Murcia kan het erg druk zijn en daarom is het verstandig om gedurende de spitsuren de stad te vermijden.
Gerelateerde artikelen
Skiën in de Sierra Nevada, SpanjeWintersport in het zuiden van Spanje! Dichtbij de stad Granada en op nog geen twee uur rijden van Málaga ligt het skigeb…
Alcaucin - Spaans dorp gelegen in de Axarquia bergenAlcaucin is een dorp gelegen aan de voet van de berg La Maroma, nabij de indrukwekkende kloof van Zafarraya en in de ver…
Stichting WandaStichting WandaAfrika is een continent dat onze hulp goed kan gebruiken. Stichting Wanda is een organisatie die zich richt op het Afrik…
De Hoogvlakte van Ronda en de Sierra de Las Nieves (Spanje)De "Meseta de Ronda" en de "Sierra de Las Nieves", De Hoogvlakte van Ronda en het Gebergte van de Sneeuw zijn twee gebie…
Sierra de Grazalema natuurpark bij MalagaSierra de Grazalema natuurpark bij MalagaDit natuurpark in zuidwest Spanje is genoemd naar de stad Grazalema. Doordat de bergketens die van het zuidwesten naar h…
Bronnen en referenties
  • http://www.mula.es/user/index.php
  • http://www.cieza.es

Reageer op het artikel "Autotocht door de Sierra Espuña met Mula en Cieza"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 01-03-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!