Met een klein budget door Oost-Europa

Met een klein budget door Oost-Europa Vier weken op vakantie, ja dat wilden we wel. Maar geld ervoor hadden we niet. Dus kozen mijn vriend en ik in de zomer van 2009 voor een goedkopere, minder bereisde bestemming, Oost-Europa, maar ook voor zoveel mogelijk gratis overnachtingen. Met Couchsurfing bespaarden we geld en leerden we nieuwe, interessante mensen kennen.

Budgetreis door Oost-Europa

Route

Onze planning was om de volgende route te nemen en daar hebben we ons volledig aan kunnen houden. We hoopten overal te Couchsurfen, maar dat is helaas niet gelukt. Ons budget voor de hele reis, inclusief vervoer, verblijf en eten, was 600 euro per persoon.

DataPlaats (Land)Couchsurf?
6 - 8 augustus Zakopane (Polen) nee
9 -15 augustus Krakau (Polen) ja

Binnen het budget blijven

Doordat we zuinig waren, overal onze studentenpas lieten zien en veel hebben kunnen Couchsurfen, hebben we ons budget niet overschreden. Hoe hebben we dat gedaan?

Vervoer in de stad

We hebben in steden zo min mogelijk van het openbaar vervoer gebruik gemaakt. In Krakau hebben we een weekkaart gekocht voor het openbaar vervoer, omdat ons verblijf daar zo lang was. Dagkaarten hebben we nergens gekocht, omdat dit alleen zin heeft in grote steden en je op die dag vaak het openbaar vervoer moet nemen om waar voor je geld te krijgen. In grotere steden zoals Praag en Boedapest planden we onze dagen zo dat we met een bus, tram of metro heen konden, dan lopen van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid en aan het eind van de dag weer terug met openbaar vervoer.

Trein

Voor de afstanden tussen de verschillende plaatsen hebben we gekozen voor de trein. Dit is iets duurder dan de bus, maar vaak net zo snel en veel comfortabeler. Je komt dan ook uitgerust weer aan. Let wel, dit waren over het algemeen niet de duurdere internationale treinen, maar lokale sneltreinen (code R). Hierdoor moesten we soms vroeg vertrekken, bijvoorbeeld rond 8 uur, maar de kortere reisafstand in vergelijking met de stoptrein was het dat zeker waard.

Reizen met de lokale trein was de beste keus voor ons, omdat wij geen lange afstanden moesten overbruggen. Sommige backpackers willen bijvoorbeeld van Praag direct naar Boedapest. Op die afstand kom je er simpelweg niet onderuit om een dure internationale trein te nemen tenzij je een hele dag ervoor kan uittrekken en je tien keer overstappen niet erg vindt. Door onze reis op te breken met kleinere stops tussen de grote steden, hebben we zowel meer zelden bezochte plekken gezien als geld bespaard op de reiskosten. Alleen voor de grensovergang van Tsjechië naar Slowakije konden we er niet onderuit om de ICE te nemen voor het laatste stukje van Breclav naar Bratislava. De bus hebben we in totaal twee keer genomen: van Boedapest naar Eger (frequentere verbinding dan de trein) en van Zakopane naar Krakau (drie uur sneller met de bus).

Kortingen

In Oost-Europa wemelt het van kortingen. In Praag hebben we de Prague Card gekocht welke vier dagen lang gratis entree biedt op veel van de topattracties. Hiermee waren we een stuk goedkoper uit dan met aparte entreekaartjes. Als je onder 26 bent, kun je op veel plekken in aanmerking komen voor mooie kortingen van 30-50%, dus zorg dat je een internationale (studenten)pas hebt van STA (Kilroy Travels). Deze kost maar 10 euro en dat haal je er al snel uit. Enkele voorbeelden:

Wat?Normale prijsKortingsprijsBesparing
Prague Card 970 kronen (34 euro) 690 kronen (23 euro) 11 euro
Snelbus Boedapest - Eger 2000 forint (5 euro) 1000 forint (2,5 euro) 2,5 euro
Sint Nicolaaskerk 50 kronen (1,60 euro) 30 kronen (1 euro) 60 cent
Weekkaart Krakau 34 zloty (8,50 euro) 19 zloty (4,75 euro) 3,75 euro
Totaal 17,85 euro

Zoals je ziet zijn het zijn vaak kleine bedragen die je bespaart, maar dat telt in vier weken wel aan. Vaak hoef je de pas niet eens tevoorschijn te halen: het is al voldoende om een duik in je portemonnee te maken terwijl je “student” zegt. In Tsjechië en Slowakije krijg je verder in de trein al groepskorting als je met z’n tweeën reist, dus koop altijd samen je kaartjes. Als je alleen reist, ga dan eventueel op zoek naar iemand die dezelfde route wil nemen.

Eten en internet

Ons ontbijt en lunch haalden we standaard uit de supermarkt en voor het avondeten zochten we goedkope plekjes voor 4-5 euro pp. Als het kon, kookten we zelf. We hebben minder geld uitgegeven dan verwacht voor internetcafés omdat we bij onze Hosts online konden gaan en omdat de cafés redelijk goedkoop bleken (2-3 euro per uur).

Brno

In Praag lukte het ons niet om een Couch te vinden omdat de stad zo populair is, maar het kleinere, minder bezochte Brno is geen probleem. Een zeer vriendelijke Indiër zet zijn deur voor ons open en we hebben onze eerste Couchsurf-ervaring van de vakantie te pakken.

We zijn in China gewend om bij binnenkomst in een huis onze schoenen uit te trekken en Ray waardeert het zeer dat wij dit Aziatische gebruik kennen. Ray, zijn vrouw en zoontje zijn heel gastvrij en we krijgen zelfs een Indisch ontbijt voorgeschoteld. Tips over de stad heeft hij in overvloed. Maar de mooiste herinnering zijn de gesprekken over de cultuurverschillen. Komend uit China is de Aziatische cultuur ons dus niet vreemd, maar Ray kan het zo grappig vertellen. Hij zegt bijvoorbeeld dat er overal in het appartement gordijntjes hingen. In de keuken is een loos raam, dus daar hing een gordijntje voor. In de kasten hingen een soort van taartranden die je opzij moest duwen om een glas te pakken. Om middernacht zijn we nog steeds aan het praten...

Na drie nachten zeggen we Ray en zijn familie gedag: het was een top Couchsurf!

Bratislava

Veel backpackers die naar Oost-Europa komen slaan de hoofdstad van Slowakije over en gaan direct door naar Budapest. Reden genoeg voor ons om een paar dagen uit te trekken voor dit bijna dorps aandoende stadje. Filip heet ons welkom bij een bushalte in Petrzalka, het beruchte communistische woongebied aan de overkant van de rivier. Alle gebouwen lijken hier zoveel op elkaar dat we heel dankbaar zijn voor deze hulp.

Hoewel Filip ongeveer 25 is en dus het communisme niet echt heeft meegemaakt, merken we uit gesprekken met hem dat hij die levensstijl goed begrijpt. Waar de meest westerlingen sprakeloos staan te kijken van sommige van onze verhalen over China, knikt Filip begrijpend: ja, zo ging dat hier vroeger ook. Hij vertelt dat ze op televisie soms het nieuws herhalen zoals het toen werd uitgezonden om de mensen eraan te herinneren hoe het leven onder het communisme was.

We zien niet zo heel veel van Filip omdat hij druk is met zijn nieuwe baan bij Nivea. Dat is wat jammer, maar hij helpt ons goed op weg naar de supermarkt en met het openbaar vervoer. We koken een maaltijd voor hem en een avondje gezamenlijk televisie kijken is ook erg prettig!

Na drie nachten op Filips luchtbed zwaaien we vaarwel. Op zijn shirt staat zijn motto: Save water, drink beer.

Esztergom

Dit plaatsje in Hongarije vlak aan de Slowaakse grens is onze volgende stop. Hier is de charme van een dorp gecombineerd met de grootste kerk in Hongarije. We nemen de trein naar Sturovo, de plaats aan de Slowaakse kant. Onze host Gabriella komt ons hier ophalen, zo heeft ze beloofd.

We stappen de trein uit, maar nog voordat we goed en wel om ons heen hebben gekeken, roept een vrolijke dame: Couchsurfing? Dat was nog eens snel! Gabriella praat al direct honderduit als ze ons naar haar auto leidt. Haar lach werkt aanstekelijk. We dachten dat de afstand naar Esztergom te lopen was, maar het blijkt toch echt zo’n 5-6 kilometer te zijn. We zijn haar zeer dankbaar voor deze lift, maar ze wuift al onze dankbetuigingen weg.

Gabriellas huis is klein maar fijn en gevuld met dieren: twee honden, een stel katten, hamsters, vogels en zelfs spinnen. Die laat ze bewust zitten tegen de vliegen. Ja, ze mag dan aan een middelbare school lesgeven, Gabriella is allesbehalve gewoontjes. We raken zozeer aan de praat dat we bijna vergeten dat we hier waren om de sights te zien. Ze kookt een maaltijd voor ons en een vriendin die op bezoek komt. Een andere vriend en zelfs haar ouders komen binnenvallen in dit vrolijke huis. ’s Avonds maken we een wandeling met haar en haar honden.

We slapen die nacht op haar bed en zij op de Couch, het is de omgekeerde wereld. Jammer genoeg zijn onze plannen om de volgende dag direct verder te gaan en ze zet ons af bij het station.

Boedapest

De hoofdstad van Hongarije is het volgende punt op onze reis. Tijdens ons hele verblijf hier opent Gergely, of Greg want dat is makkelijker uit te spreken, zijn appartement voor ons. We hebben bij aankomst contact via sms: hij is aan het werk en wil ons de huissleutel geven in zijn lunchpauze. We zijn nogal verbaasd over deze mate van vertrouwen, want hij kondigt dit al aan voordat hij ons in levende lijve heeft gezien!

Die eerste ontmoeting is heel vriendelijk en hij wijst ons de weg naar een grote overdekte markt waar je typisch Hongaars kunt eten. Voor de volgende dagen is Gregs appartement ons thuis: hij heeft vanaf zijn balkon een fantastisch uitzicht over de stad. We eten dus op het balkon. Greg slaapt er zelfs! Hij is zelden thuis, maar als hij er is, is het erg gezellig. De zus van mijn vriend besluit redelijk last-minute dat ze ook Boedapest wil zien en we vragen Greg of hij het goed vindt als zij ook een nachtje blijft. Geen probleem!

Na vier nachten, het was ook een beetje ons thuis geworden, zeggen we gedag: tot ziens Greg!

KraKow oftewel Krakau

Na Boedapest gaan we Hongarije in naar Eger, de grens over naar Slowakije voor Slovensky Raj een Spis Kasteel en dan naar Zuid-Polen voor de Tatras in het toeristische Zakopane. In deze plaatsen zijn vrijwel geen Couches te vinden. Krakau is onze laatste halte, maar in Polens oude hoofdstad zijn genoeg Hosts. Martin heette ons al weken geleden digitaal welkom, maar nu zijn we er pas. Met de bus komen we aan en we moeten even naar elkaar zoeken. Hij zet ons in zijn New Mini en we racen door de stad naar het appartement van zijn ouders. Die zijn op vakantie, dus we krijgen het rijk alleen.

Martin is bijna hyperactief, maar erg vriendelijk en behulpzaam. Hij schrijft de nummers van de tramlijnen voor ons op naar wat populaire plaatsen, ons adres en welke tram ons weer terug kan brengen. Op een avond bieden we aan om gezamenlijk te eten, wij willen wel koken, maar dat slaat hij af: hij zal voor ons een Poolse maaltijd klaarmaken. Pierogi!!! We ontmoeten elkaar nog een keer op een terrasje op het centrale plein, maar dan moeten we alweer afscheid nemen. Zes nachten mochten we in ons eigen huisje verblijven: top!

Vanaf Krakau vliegen we met Ryanair voor de belachelijk lage prijs van 12 euro pp naar luchthaven Niederrhein, vlak over de grens in Duitsland. De vakantie is voorbij.

Conclusie

We hebben geld kunnen besparen op entreegelden met de International Youth Travel Card van STA (Kilroy Travels). Bijna elke kerk, elk kasteel, elk museum en elk nationaal park geeft studentenkorting op vertoon van die pas, meestal 30-50%. Door samen te reizen konden we goedkopere treinkaartjes krijgen. Maar de meest duidelijke besparing komt van Couchsurfing. In totaal waren we 32 nachten onderweg en hebben we 17 nachten kunnen Couchsurfen. Dat is dus ruim de helft. Bij een gemiddelde prijs van 10 euro per persoon per overnachting in een simpel hostel hebben we dus elk 170 euro bespaard. Dat is 28% van het totale budget! Zonder Couchsurfing was deze vakantie voor dit budget simpelweg niet mogelijk geweest.

Tegelijkertijd hebben we een aantal interessante mensen leren kennen die ons hun cultuur, taal en soms eten hebben laten zien. Zij gaven ons tips voor leuke plekjes en praktische informatie over hoe we daar konden komen. Omdat we bij mensen thuis waren, hadden we alle comfort van thuis, zoals een keuken, internet, een douche de je niet met 20 andere mensen hoeft te delen en een televisie. We hoefden ons ook geen zorgen te maken over de veiligheid van onze spullen.

Al met al was het een heel geslaagde budgetvakantie. We hebben veel gezien en beleefd, maar nog meer dan de bezienswaardigheden herinneren we ons de fantastische mensen die ons zo gastvrij binnen lieten in hun huis.

Lees verder

© 2009 - 2024 Jantrao, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.