InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Europa, algemene informatie

Europa, algemene informatie

Europa, algemene informatie Europa is een relatief klein werelddeel, voor het grote aantal inwoners, wat maarliefst 46 landen telt. De hoofdstad van bijvoorbeeld Frankrijk weten de meeste mensen wel, maar wat is de hoofdstad van bijvoorbeeld Montenegro? En wat zijn kenmerken van Europa? Daar valt nog een hoop over te leren voor veel mensen.

Oost- en West-Europa

Europa bestaat uit relatief veel landen op een klein oppervlak. Het is een uniek werelddeel. Europa staat ook symbool als 'rijk'. Hiermee wordt vooral West-Europa bedoeld. Met landen zoals Nederland, Duitsland, Engeland, Spanje en Frankrijk. Deze landen zijn dan ook redelijk bekend, over heel de wereld. Oost-Europa is daarentegen helemaal niet zo rijk.

In Oost-Europa worden Slavische talen gesproken. Zo'n 300 miljoen mensen hebben een Slavische taal als moedertaal. Een paar grote voorbeelden van een Slavische taal zijn Russisch, Pools en Oekraïens.
De talen in West-Europa, Engels, Duits en Nederlands zijn onder anderen Germaanse talen. Er is ook te horen aan de verschillende 'groepen' talen dat ze bij elkaar horen. Het is dan ook over het algemeen gemakkelijker voor een Nederlander om bijvoorbeeld Duits te leren, dan Pools, of een andere Slavische taal.

Hoofdsteden van Europa

Ieder land in Europa heeft een eigen hoofdstad. De meeste mensen kennen wel de hoofdsteden van bijvoorbeeld Spanje, Duitsland of Nederland, maar de hoofdsteden van de kleinere landjes zijn veel minder bekend.

Land Hoofdstad
AlbanieTirana
AndorraAndorra la Vella
BelgieBrussel
Bosnie en HerzegovinaSarajevo
BulgarijeSofia
DenemarkenKopenhagen
DuitslandBerlijn
EstlandTalinn
FinlandHelsinki
FrankrijkParijs
GriekenlandAthene
HongarijeBoedapest
IerlandDublin
IJslandReykjavik
ItalieRome
KosovoPristina
KroatieZagreb
LetlandRiga
LiechtensteinVaduz
LitouwenVilnius
LuxemburgLuxemburg
MacedonieSkopje
MaltaValletta
MoldavieChisinau
MonacoMonaco
MontenegroPodgorica
NederlandAmsterdam
NoorwegenOslo
OekraineKiev
OostenrijkWenen
PolenWarschau
PortugalLissabon
RoemenieBoekarest
RuslandMoskou
San MarinoSan Marino
ServieBelgrado
SlovenieLjubljana
SlowakijeBratislava
SpanjeMadrid
TsjechiePraag
TurkijeAnkara
VaticaanstadVaticaanstad
Verenigd KoninkrijkLonden
Wit-RuslandMinsk
ZwedenStockholm
ZwitserlandBern

Kenmerken van Europa

Een kenmerk van Europa is dat er veel gebergtes te vinden zijn. Onder anderen de Alpen, de Pyreneeën, de Karpaten, de Balkan, de Kaukasus, de Oeral en het Scandinavisch gebergte.

Verder is Europa ook een relatief groot bevolkt werelddeel. Europa is namelijk het op één na kleinste werelddeel (alleen Australie is kleiner) maar staat wel in de top-3 van werelddeel met meeste inwoners! Een erg druk werelddeel dus. Europa heeft namelijk, na Afrika en Azie, de meeste inwoners van de wereld!

Europa wordt niet geheel door zeeën omringt. Hierdoor wordt ook weleens bediscussieerd of Europa wel een werelddeel is. Daarom worden Azie en Europa samen ook weleens Eurazië genoemd.
Een aantal grote wateren die om Europa liggen zijn:

  • Atlantische oceaan
  • Oostzee
  • Middellandse Zee
  • Noordelijke IJszee
  • Zwarte Zee
  • Kaspische Zee

Europa

© 2012 - 2019 Tara96, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is Europa eigenlijk?Nederland behoort tot Europa. Maar wat is Europa nou precies en welke landen horen daarbij? Zoals de meeste mensen wel w…
De hoogste bergen en gebergtes van EuropaDe hoogste bergen en gebergtes van EuropaIn Nederland (en België) zijn we gewend op vlakke wegen te rijden over een vlak landschap met uitzicht op een vlakke zee…
De rivieren van EuropaEuropa is geen groot werelddeel, daarom zijn de rivieren van Europa helemaal niet zo lang. Zelfs de beroemdste rivier "W…
Russisch gas, Europa met of zonder Russisch gasRussisch gas, Europa met of zonder Russisch gasBrussel ziet het liefst dat Europa wat rustiger aandoet met het Russische gas. Europa zou juist minder afhankelijk moete…

Reageer op het artikel "Europa, algemene informatie"

Infoteur: Tara96
Laatste update: 08-03-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!