InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Rondreis van Midden- naar Zuid-Noorwegen: Lærdal - Oslo

Rondreis van Midden- naar Zuid-Noorwegen: Lærdal - Oslo

Rondreis van Midden- naar Zuid-Noorwegen: Lærdal - Oslo In Midden-Noorwegen ligt Lærdal. Van daaruit kun je alle kanten op. Je kunt noordelijker trekken, je kunt weer terugrijden naar het zuiden (Kristiansand), maar je kunt ook naar Oslo rijden. Dat is tevens onze eindbestemming in Noorwegen. Van daaruit maken we de oversteek van Oslo naar Kiel, met de MS Color Magic. Voordat we in Oslo aankomen, hebben we nog een behoorlijke rit voor de boeg. Deze gaat van Lærdal, via Flå, naar Oslo. Onderweg komen we onder andere langs Borgund. Deze plaats is bekend om de stavkirke die daar staat.

Inhoud

Een klein gehucht in de buurt van het Tyinmeer / Bron: ©ottergraafjesEen klein gehucht in de buurt van het Tyinmeer / Bron: ©ottergraafjes

Lærdal-Flå

We rijden vandaag van Lærdal naar Flå. In Flå overnachten we één nachtje in een hut en rijden dan door naar de haven van Oslo, waar we de boot naar Kiel nemen. We zouden rechtstreeks naar Flå kunnen rijden, maar dit doen we bewust niet. We willen nog genieten van de mooie plekjes in Noorwegen die we nog niet hebben gezien.

De route

Vanaf de camping slaan we linksaf en rijden door de tunnel richting Fodnes (weg nr 5). Direct na de tunnel slaan we rechtsaf en komen daarmee op weg 53, die richting Øvre Årdal gaat. We blijven de weg volgen en rijden richting Tyin. Hier is het een waar winterlandschap. Overal ligt sneeuw en de meren zijn dichtgevroren. De wind is ijzig koud, het is maar 3 graden boven nul! Op een gegeven moment zien we allemaal huisjes, het lijkt een gehucht.

Vrij snel daarna rijden we langs het Tyinmeer. Hier ligt ook alleen maar sneeuw en het meer is helemaal bevroren. Vanaf het Tyinmeer daalt de weg snel (7%) naar het dorpje Tyin. Zodra we het meer helemaal achter ons hebben gelaten, komen we aan het einde van weg 53. We komen nu op de E16. Er volgt een splitsing. Linksaf gaat richting Fagernes en uiteindelijk Hønefoss, rechtsaf gaat richting Borlaug. We willen nog naar Borgund om de stavikirke (staafkerk) te bekijken. Voordat we in Borlaug komen, rijden we weer door een groot sneeuwgebied, de bergpas Filefjell. Er zijn zelfs mensen aan het skiën en dat halverwege mei! Hemelsbreed ligt Borgund niet zo ver van Lærdal af, via de E16 kun je er ook rechtstreeks komen, maar om meer van de omgeving te zien is bovenstaande route dus een mooi alternatief.

Het Tyinmeer, Tyin en (ski)gebied Tyin-Filefjell

Tyinmeer

Het water van het Tyinmeer wordt voor de energielevering gebruikt. 's Winter is het meer geheel bevroren. Het wateroppervlakte is ongeveer 33 km². Beide oevers zijn berijdbaar. De westelijke oever is het hele jaar open, terwijl de oostelijke oever in de winter - in verband met de vele sneeuw - is afgesloten.

Tyin en (ski)gebied Tyin-Filefjell

Tyin is een drukbezochte vakantieplaats, vooral in de winter. Er zijn diverse hotels en hutten aanwezig. In het (ski)gebied van Tyin-Filefjell - dat ligt op een hoogte van 1280 meter boven de zeespiegel - kan tot ver in de maand mei nog worden geskied. Dit is namelijk het meest sneeuwzekere skigebied van Noorwegen. Je hebt er een prachtig uitzicht op de toppen van Jotunheimen. Er zijn vijf skiliften, met 17 kilometer aan skipistes. Voor diegene die graag langlauft is er maar liefst 140 kilometer aan langlaufloipes en in de zomer kun je hier prachtig wandelen.

Borgund

Borgund is bekend om zijn stavkirke. Deze kerk is 1180 gebouwd en is de best bewaarde stavkirke van Noorwegen. Vlakbij de kerk is een bezoekerscentrum waar men meer over de kerk te weten kan komen. Dit bezoekerscentrum is van 1 mei tot en met 30 september geopend. Openingstijden zijn van 10.00 uur tot 17.00 uur en in de zomerperiode (11 juni tot 11 augustus) is het zelfs van 08.00 uur tot 20.00 uur geopend. Bij het kopen van een toegangskaartje voor dit bezoekerscentrum, mag je de stavkirke gratis van binnen bekijken. Op de site Stavkirke Borgund staat meer informatie, waaronder het adres van de stavkirke.

Meteorietkrater vlakbij Nesbyen / Bron: ©ottergraafjesMeteorietkrater vlakbij Nesbyen / Bron: ©ottergraafjes
Na het bezichtigen van deze mooie stavkirke, rijden we weer terug naar Borlaug en nemen daar weg 52 die ons door het Hemsedal leidt. Bij Gol - daar is ook alweer een stavkirke - nemen we weg nr. 7 richting Hønefoss. Vrij snel na Gol - in de buurt van Nesbyen - staat een bord langs de weg over een bezienswaardigheid dat zeker de moeite waard is. Dat is Gardnos Meteorietkrater. Je moet een klein stukje rijden voordat je er daadwerkelijk bent.

Hemsedal

Dit dal, met het gelijknamige dorp Hemsedal, is een sneeuwzeker skigebied en populair onder de wintersporters. Dit komt omdat de temperaturen hier laag zijn en de sneeuw daardoor in goede conditie blijft. Gemiddeld valt er 3 meter sneeuw. Het skiseizoen begint hier rond eind november en eindigt begin mei. Er zijn 20 skiliften met 43 kilometer aan pistes. De skipistes variëren van groen tot zwart. Naast skiën zijn er ook goede mogelijkheden om te langlaufen.

Gardnos Meteorietkrater

546 miljoen jaar geleden is hier een meteoriet - met een doorsnede van 300 meter - neergestort. Daardoor is een krater van 5 kilometer in doorsnede ontstaan. De meteoriet kwam met een snelheid van 72.000 km per uur neer. Een vergelijking: een F-14 Tomcat heeft een snelheid van 2485 km per uur. Hij doet er dus 30 keer langer over om de Atlantische Oceaan over te steken.

Informatiecentrum

Om meer over deze krater te weten te komen, is er een informatiecentrum opgericht. Het informatiecentrum is alleen in de zomerperiode geopend. In de periode van 15 juni tot 15 augustus is het centrum alle dagen van 10.00 uur tot 18.00 voor bezoekers opengesteld. Buiten deze openingstijden kun je wel gewoon de krater bekijken. Zodra je de auto op het parkeerterrein hebt gezet, zie je aan de rechterkant het informatiecentrum en aan de linkerkant (bij de brug) kun je zien waar de meteoriet is ingeslagen.

Metorietinslagen Noorwegen

Er zijn trouwens wel meer meteorietinslagen in Noorwegen geweest, maar Gardnos Meteorietkrater is de eerste bekende krater van Noorwegen. Zo is er in Ritland, vlakbij Stavanger, de Ritlandskrater. Deze krater is 500 miljoen jaar geleden ontstaan door een meteoriet met een doorsnede van 100-150 meter. In 2006 sloeg in een onbewoond gebied in Reisadalen in het noorden van Throms een meteoriet in. Volgens getuigen was de knal te vergelijken met een grote hoeveelheid dynamiet.

Eland

Na dit toch wel indrukwekkende natuurgeweld hoeven we nog maar een klein stukje te rijden en komen dan aan op Stavns Camping, net buiten Flå. Van de eigenaresse van de camping horen we dat hier elanden zijn gesignaleerd, dus gaan we op onderzoek uit. Langs de weg staan borden met elanden erop. Oftewel, ze kunnen hier oversteken. Vrij snel daarna wordt ons wachten beloond en zien we één op een zanderig zijweggetje staan. Anderhalf uur later zien we per toeval nog één. Wat zijn we blij! Op onze laatste dag in Noorwegen zien we toch nog elanden en dan te bedenken dat we met mensen spraken die al meer dan 20 jaar in Noorwegen komen en nog nooit een eland hebben gezien.

Ze poseert voor de foto / Bron: ©ottergraafjesZe poseert voor de foto / Bron: ©ottergraafjes
De tweede eland / Bron: ©ottergraafjesDe tweede eland / Bron: ©ottergraafjes

Flå-Oslo

De rit van Flå naar Oslo gaat via Hønefoss. Tot aan Hønefoss rijden we op weg nr. 7 en daarna gaat de weg over in de E16 richting Oslo. Onderweg rijden we langs diverse fjorden. Zodra we vlakbij Oslo zijn moeten we tol betalen. De camera's boven de weg scannen het kenteken van het voertuig en de nota krijg je via de post thuisgestuurd. Erg handig. De rit gaat voorspoedig en binnen twee uren komen we bij de haven van Oslo aan. De boot ligt er al.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wandelvakantie in NoorwegenEen wandelvakantie in Noorwegen is een echte belevenis. In Noorwegen vind je uitgestrekte hoogvlaktes, heidevelden, ruig…
Studeren in NoorwegenStuderen in NoorwegenNoorwegen is een van de welvarendste landen ter wereld. Het onderwijs in Noorwegen in gratis. Maar de levensonderhoudsko…
Beurs van Oslo: hoe kan je beleggen in Noorwegen?Beurs van Oslo: hoe kan je beleggen in Noorwegen?Noorwegen staat al enkele jaren bekend als een van meest welvarende landen ter wereld. De levenskwaliteit is er hoog en…
Noorse bedrijf Aker SolutionsNoorse bedrijf Aker SolutionsAker Solutions is één van de grootste bedrijven in Noorwegen. Dit bedrijf richt zich op het verkopen van olie- en gaspro…
Stavkirke (staafkerk): een typisch Scandinavische bouwstijlStavkirke (staafkerk): een typisch Scandinavische bouwstijlIeder land heeft kerken. Sommige kerken zijn schitterende bouwwerken, zowel van binnen als van buiten. Wie wel eens in N…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • Eigen ervaring.
  • http://www.skiinfo.nl/oost-noorwegen/hemsedal/skigebied.html
  • http://www.nesbyen.no/en/html/attraksjoner/gardnos_meteorite_crater/
  • http://www.ritlandskrateret.no/about-ritland-crater-3
  • http://www.meteorittparken.no/
  • http://www.astroblogs.nl/2006/06/17/meteorietinslag-in-noorwegen/
  • Afbeelding bron 1: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 2: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 3: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 4: ©ottergraafjes

Reageer op het artikel "Rondreis van Midden- naar Zuid-Noorwegen: Lærdal - Oslo"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 21-09-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Tourisme in Noorwegen
Schrijf mee!