InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Rondreis van Zuid- naar Midden-Noorwegen: Kinsarvik - Lærdal

Rondreis van Zuid- naar Midden-Noorwegen: Kinsarvik - Lærdal

Rondreis van Zuid- naar Midden-Noorwegen: Kinsarvik - Lærdal De grens van Zuid- naar Midden-Noorwegen ligt ongeveer ter hoogte van de lijn Voss-Hamar. In mei ligt er in de hoger gelegen delen van Midden-Noorwegen nog behoorlijk veel sneeuw. Zoveel sneeuw valt er anno 2015 in Nederland niet meer! Sommige wegen zijn zelfs nog voor het verkeer afgesloten. Een wellicht redelijk bekende plaats in Midden-Noorwegen is Flåm. De haven van Flåm staat naast de Flåmsbaan ook bekend om de cruiseschepen die daar regelmatig aanmeren.

Inhoud

Kinsarvik-Lærdal

Om vanuit Kinsarvik in Lærdal te komen, rijden wij via weg 13 over de Hardangerbrug naar Voss. Het zou ook anders kunnen, namelijk via Geilo en Gol, door het Hemsedal en dan langs Borgund. Bij Voss komen we op de E16, die ons richting Vinje brengt. Ongeveer halverwege de weg Voss-Vinje, komen we langs de Tvindefossen.

Tvindefossen / Bron: ©ottergraafjesTvindefossen / Bron: ©ottergraafjes

Tvindefossen

De waterval Tvindefossen is één van de watervallen die Noorwegen rijk is. Dit is een ware trekpleister. Er is een parkeerterrein aangelegd en ook het souvenirwinkeltje ontbreekt niet. Bij deze waterval valt het water van de rivier Kroelvi trapsgewijs naar beneden. De waterval is ongeveer 140 meter hoog. Om bij de waterval te komen, loop je over een mooi aangelegd pad.

We rijden verder via een schitterende weg, met uitzicht op besneeuwde bergtoppen. Net na de 11,5 kilometer lange Gudvangentunnel zien we een bordje van een stavkirke (staafkerk). Deze stavkirke staat in Undredal. Om hier te komen, nemen we een klein weggetje.

Stavkirke Undredal

Deze stavkirke is het kleinste staafkerkje in Scandinavië dat nog wordt gebruikt. Er zijn maar 40 zitplaatsen. Het kerkje dateert uit 1147. We vervolgen onze weg en komen weer op de E16 en dan zien we ineens in de haven van Flåm een groot cruiseschip liggen.

Stavkirke Undredal / Bron: ©ottergraafjesStavkirke Undredal / Bron: ©ottergraafjes
Cruiseschip haven Flåm / Bron: ©ottergraafjesCruiseschip haven Flåm / Bron: ©ottergraafjes

Flåm, Aurlandsfjord en Sognefjord

Flåm ligt aan het Aurlandsfjord en is één van de plaatsen aan een Noors fjord waar cruiseschepen aanmeren. Ook vertrekt van hieruit een treintje, de Flåmsbana. In oktober 2014 zijn in deze omgeving delen van wegen weggeslagen door de overvloedige regenval. Hiervan is gelukkig niets meer te zien.

Het Aurlandsfjord is een zij-arm van het lange Sognefjord en is ongeveer 29 kilometer lang. De plaatsen Flåm, Vik, Aurland en Undredal liggen aan dit fjord. Net na Aurland komt de Lærdalstunnel, van maar liefst 24,5 kilometer lang. Het Sognefjord is 204 kilometer lang en is daarmee het langste Noorse fjord en het één na langste fjord ter wereld.

Lærdalstunnel / Bron: ©ottergraafjesLærdalstunnel / Bron: ©ottergraafjes

Lærdalstunnel

Deze tunnel is de verbindingsweg tussen Lærdal en Aurland. In 1995 zijn ze met de aanleg van deze lange tunnel begonnen. Pas in 2000 werd hij voor het verkeer opengesteld. Deze tunnel is de langste autotunnel ter wereld. Er zijn maar twee rijstroken. Er zijn geen nooduitgangen, maar door middel van de SOS-praatpalen kunnen de hulpdiensten worden opgeroepen. De tunnel wordt goed in de gaten gehouden. Zo wordt door tellen bijgehouden hoeveel auto's er in en eruit rijden. En er zijn op drie verschillende plaatsen in de tunnel speciale parkeerplaatsen aangelegd. Dat is voor de mensen die bang zijn en liever willen omkeren.

Direct na de tunnel volgt een rotonde. Hier moeten we linksaf (weg nr. 5) en we komen dan al snel bij de camping Lærdal Ferie- og Fritidspark, waar wij drie nachten verblijven. Deze camping ligt niet zo ver van Gamle Lærdalsøyri en het Noorse wilde zalmcentrum verwijderd. Als je van historie houdt, is een bezoek aan Gamle Lærdalsøyri zeker de moeite waard.

Gamle Lærdalsøyri

Dit is een historisch kern van Lærdalsøyri met authentieke huizen. De huizen zijn van hout en zijn meer dan 200 jaar oud. Helaas heeft dit stadje een tragedie meegemaakt. In de nacht van 17 op 18 januari 2014 is er namelijk brand in een van de huisjes in Lærdal ontstaan. Door de harde wind grepen de vlammen snel om zich heen. In een tijdsbestek van vijf uren zijn er 35 huizen afgebrand. Onder deze huizen zijn een stuk of zeven historische huizen. Godzijdank zijn er geen doden gevallen, wel raakten er mensen gewond. Van de huizen die door de brand zijn verwoest, is gelukkig niets meer terug te vinden.

Gamle Lærdalsøyri / Bron: ©ottergraafjesGamle Lærdalsøyri / Bron: ©ottergraafjes

Noorse wilde zalmcentrum

In dit centrum - in het Noors heet dit Norsk Villakssenter - kun je alles te weten komen over de Atlantische zalm. Je kunt ze zien zwemmen in de rivier. Daarnaast wordt er ook veel duidelijk over het beheer, de bescherming en exploitatie van deze wilde zalm. Dit centrum is van 1 juni tot 20 september geopend. Op de site Noorse wildezalmcentrum staat meer informatie, zoals de prijzen en de precieze openingstijden.

Snovegen

Deze weg is in 1967 aangelegd en is 48 kilometer lang. Vanwege de vele sneeuwval in de winter, is deze weg van medio oktober tot begin juni afgesloten. Als het weggetje is geopend, kun je het van twee kanten berijden; via Lærdal, of via Aurland. Het hoogste punt ligt op 1309 meter boven de zeespiegel. Deze weg wordt door de lokale bevolking trouwens Aurlandsvegen genoemd en is nu meer een toeristische route, omdat men nu sneller via de Lærdalstunnel van Lærdal naar Aurland en andersom kan rijden.

Stegastein

Dit uitzichtpunt is in juni 2006 geopend. Het is een platform dat 640 meter boven de zeespiegel hangt. Het is van larikshout gemaakt en is 4 meter breed en 30 meter lang. Aan het einde is een glasplaat bevestigd, zodat je als het ware boven het Aurlandsfjord staat.

Uitzichtpunt Stegastein met uitzicht op de Aurlandfjorden / Bron: ©ottergraafjesUitzichtpunt Stegastein met uitzicht op de Aurlandfjorden / Bron: ©ottergraafjes
Veel sneeuw richting Hol / Bron: ©ottergraafjesVeel sneeuw richting Hol / Bron: ©ottergraafjes

Aan het einde van de Lærdaltunnel kun je ook linksaf naar weg nr. 50. Dit weggetje gaat naar Hol. Van daaruit kun je weer verder naar bijvoorbeeld Geilo. Dat doen wij niet. We besluiten tot aan Hol te gaan. En dan zien we heel veel sneeuw. Prachtig! Het lijkt net of je met wintersport bent.

Dagtocht vanuit Lærdal

Vanaf de camping gaat de rit dit keer linksaf, door de tunnel richting Fodnes. Dat is nog steeds weg nr. 5. Zodra je door de tunnel komt, kun je rechtdoor naar de veerboot van Fodnes naar Mannheller, maar direct na de tunnel is er een weggetje rechtsaf (weg nr. 53). Het is wel even opletten, voordat je het weet ben je al te ver doorgereden! Gelukkig kun je bij de veerboot gemakkelijk weer omkeren. Weg nr. 53 gaat richting Øvre Årdal. Daar pakken we een klein weggetje dat naar Turtagrø gaat. Dit kleine weggetje is een onbemande tolweg, waar je met creditcard moet betalen. Dit weggetje heet Tindevegen. Eerst is het weggetje steil met diverse haarspeldbochten, maar eenmaal op hoogte wordt de weg breder.

Tindevegen

Deze weg is 32 kilometer lang en brengt je van het Sognedal naar Jotunheimen. Door de hoeveelheid sneeuw in de winter is deze weg maar van mei tot november geopend. Deze weg is in particulier bezit. De weg is toegankelijk voor fietsers, auto's, auto's met caravan en campers tot een lengte van 10 meter. Voor iedereen geldt dat zij tol moeten betalen. Op de site van Tindevegen staat meer informatie, zoals hoeveel de tol precies bedraagt.

De bewuste slagboom / Bron: ©ottergraafjesDe bewuste slagboom / Bron: ©ottergraafjes
Hoge sneeuwrand / Bron: ©ottergraafjesHoge sneeuwrand / Bron: ©ottergraafjes
Het weggetje slingert door de sneeuw / Bron: ©ottergraafjesHet weggetje slingert door de sneeuw / Bron: ©ottergraafjes

Zodra je in Turtagrø bent krijg je een splitsing. Je kunt zowel links- als rechtsaf. Rechtsaf gaat naar Lom (bekend om zijn stavkirke). Ga je linksaf, dan rijd je richting Gaupne. Van daaruit kun je richting het Jostedal. Aan het einde van het Jostedal is de Nigardsbreen. Deze weg heet de Sognefellsveien (weg nr. 55).

Sognefellsveien

Deze weg begint in Sogndal en eindigt in Lom en ligt op een hoogte van 1434 meter. De totale lengte bedraagt 110 kilometer. Deze weg werd op 16 juli 1938 geopend. Dit is trouwens de hoogste bergpas van Noord-Europa. De Sognefellsveien is een weg die 's winters door de vele sneeuwval geheel is afgesloten. Meestal gaat dit weggetje op 1 mei weer open. In dit gebied wordt 's zomers nog geskied.

Nigardsbreen en Jostedalsbreen

De Nigardsbreen is een gletsjer. Het is een toeristische trekpleister, jaarlijks komen veel mensen naar deze gletsjer kijken. Vanaf het parkeerterrein loop je in ongeveer 40 minuten naar de voet van de gletsjer. Wil je nog verder, dan moet dit onder begeleiding. Het is namelijk erg gevaarlijk om deze gletsjer op eigen gelegenheid te betreden. Voor de gletsjer ligt een meertje, Nigardsbrevatnet. Je kunt met een bootje over dit meertje, om bij de voet van de gletsjer te komen. Deze gletsjer is een vertakking van de Jostedalsbreen.

De Jostedalsbreen is de grootste gletsjer op het vasteland van Europa en heeft een totale oppervlakte van 487 km². De lengte bedraagt 100 kilometer in noordzuidelijke richting en in oostwestelijke richting is de gletsjer 15 kilometer breed. De dikte van het ijs is ongeveer 500 meter. Deze gletsjer heeft naast de Nigardsbreen als gletsjertong, nog een aantal andere gletsjertongen. In totaal zelf meer dan vijftig. Een aantal hiervan zijn:
  • Tunsbergdalsbreen. Deze ligt net zoals de Nigardsbreen in het Jostedal.
  • Briksdalsbreen bij Olden
  • Kjenndalsbreen bij Loen
  • Bøyabreen bij Fjærlanden
  • Austerdalsbreen bij Veitastrond

Helaas geldt ook voor deze gletsjers dat zij door opwarming van de aarde in volume moeten inleveren. Vanaf Gaupne rijden we verder over weg 55 richting Sogndal. We zien dat er een klein weggetje naar beneden gaat. Hier kom je uit in Solvorn. Van hieruit gaat er een veerboot naar de stavkirke van Urnes. We gaan weer terug naar weg 55 en rijden door naar Mannheller, waar we de veerboot naar Fodnes pakken. Onderweg kom je nog langs Kaupanger. Daar staat ook weer een stavkirke.

Stavkirke Urnes en Kaupanger

Beide stavkirke (staafkerken) hebben net zoals de andere stavkirke in Noorwegen een typisch Scandinavische bouwstijl. Deze bouwstijl is namelijk kenmerkend voor een stavkirke.
  • De stavkirke van Urnes is de oudste van Noorwegen.
  • De stavkirke van Kaupanger is de langste van Noorwegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Studeren in NoorwegenStuderen in NoorwegenNoorwegen is een van de welvarendste landen ter wereld. Het onderwijs in Noorwegen in gratis. Maar de levensonderhoudsko…
WK voetbal 1998In 1998 was het de beurt aan Frankrijk om het 16e Wereld Kampioenschap voetbal te organiseren. Om meer landen meet te ku…
Noorwegen - een wonderschoon landNoorwegen - een wonderschoon landNoorwegen beslaat het westelijke deel van het Scandinavisch schiereiland. Het is een schitterend land met fjorden, glets…
Landschap/Natuur NoorwegenLandschap/Natuur NoorwegenNoorwegen is een land in het noorden van Europa en is 385.155 vierkante kilometer groot. Dit land heeft veel reliëf en i…
Visvakantie: vissen in NoorwegenVisvakantie: vissen in NoorwegenVissen in Noorwegen is populair. Dat komt door de ongerepte natuur van het land. Daardoor is er een grote visstand. Het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • Eigen ervaring
  • https://www.visitflam.com/se-og-gjore/se/snovegen/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Sognefjellsvegen
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Jostedal
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Nigardsbreen
  • http://www.visitnorway.com/nl/bestemmingen/fjord-noorwegen/de-sognefjord/actief-in-de-regio-sognefjord/attracties-in-de-regio-sognefjord/lardal-aan-de-sognefjord/
  • Afbeelding bron 1: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 2: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 3: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 4: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 5: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 6: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 7: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 8: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 9: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 10: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 11: ©ottergraafjes

Reageer op het artikel "Rondreis van Zuid- naar Midden-Noorwegen: Kinsarvik - Lærdal"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 13-05-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Tourisme in Noorwegen
Schrijf mee!