InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Valencia en het échte Spanje

Valencia en het échte Spanje

Valencia en het échte Spanje Valencia is uitermate geschikt voor een citytrip in de winter. Zonnige terrasjes, vrolijke sinaasappeltjes aan de bomen, mooie plaza's, gotische en barokke kerken en de adembenemende moderne architectuur van de Ciudad de las Artes y Ciencias van de Spaanse architect Calatrava. Huur een auto en verken de Costa del Azahar of het Spaanse binnenland met middeleeuwse stadjes zoals Cuenca en Albarracín.

Valencia

Het is 1 december 2012 als we 's morgens vroeg in Valencia aankomen. Knalblauwe lucht. In het laantje waar ons hotel staat, hangen de bomen vol met oranje sinaasappels. Om meteen al vrolijk van te worden. Het SH Ingles Boutique Hotel, te boeken via booking.com, staat recht tegenover het paleis van een oude markies: Marqués de Dos Aguas, en op een paar honderd meter van de Kathedraal aan de Plaza de la Reina. In de prachtige Kathedraal (gedeeltelijk gotisch, gedeeltelijk baroque) is een grote kerststal te bewonderen en op het plein staat een aantal kraampjes met kerstartikelen e.d. En natuurlijk volop terrasjes, waar een plekje in de zon schaars te bemachtigen is. Maar als je eenmaal zit, zit je lekker in een temperatuur die na het middaguur vaak boven de twintig graden kan komen.
Veel leuker nog is de Plaza de la Virgen, waar zich de ingang tot de rijk versierde basiliek van de Heilige Maagd Maria bevindt, Nuestra Señora de los Desamparados. Het plein is groot met veel terrasjes en een grote fontein met een beeld van een zo te zien Griekse god. Maar dat is het niet. De figuur staat symbool voor de Río Turia en de maagden met de gietemmers stellen de belangrijkste irrigatie kanalen voor. De duiven wandelen doodgemoedereerd over de kruin van deze Adonis. Ze blijven hem maar plagen en af en toe denk ik dat hij even geïrriteerd zijn krullenkop schudt, maar dat kan zijn onder invloed van een glas Agua de Valencia, hét drankje van Valencia (sinaasappelsap met o.a. wodka en gin). Dat moet je een keer proberen, net zoals de Paella Valenciana, een paella met kip en konijn.
Een eindje verderop liggen de Longa (de oude zijdebeurs) en de Mercado Central (1928). Het gebouw van deze grote mercado is prachtig met een glazen koepel en hoge ramen van versierd glas. Het aanbod van allerlei Spaanse lekkernijen is overweldigend.
Verder zijn de oude Jardín Botanico vlakbij de Torres, de Plaza de Ayuntamiento waar de belangrijkste winkelstraten op uitkomen, en het Museo de Bellas Artes een bezoek waard en ook dat bevindt zich op loopafstand. Het Museo de Bellas Artes herbergt o.a. gigantische, middeleeuwse altaarstukken, schilderijen van grote Spaanse schilders en een speciale afdeling voor de Spaanse impressionist Sorolla. De toegang is zelfs gratis.

Het is mogelijk om een dagticket voor de Bus Turístico te kopen, maar veel bezienswaardigheden liggen op loopafstand en als het te ver wordt, is er altijd wel een taxi in de buurt. Die taxi's hanteren overigens alleszins redelijke prijzen. Verder kun je her en der fietsen huren. Ook kun je een 'guided tour' boeken; dat is voor degene die achter een vlaggetje met een nummer erop willen aanlopen.

Ciudad de las Artes y Ciencias
Een taxi heb je bijvoorbeeld nodig om naar het futuristische project Ciudad de las Artes y Ciencias te komen. Met dit architectonische wonder van de Spaanse architect Calatrava werd Valencia als toeristische bestemming extra stevig op de kaart gezet. Eén van de onderdelen is Océanografico, een complex met een enorm aquarium, bassins met zeerobben, bassins met dolfijnen, watervogels en een giga vogelkooi met kleurige vogels uit de wetlands. Op gezette tijden zijn er shows met de dolfijnen. De echte show missen wij, maar de trainers zijn nog een beetje aan het stoeien met de dolfijnen en we mogen o.a. getuige zijn van een dubbele schroef van één van de dieren. De toegang tot Océanigrafico is best wel prijzig (bijna € 30,- p.p.), maar zeker de moeite waard. Voor een paar euro meer heb je toegang tot alle attracties van de Ciudad.

Strand, natuurgebied La Albufeira

Valencia ligt aan de kust en dat betekent dat je met een korte taxirit ook bij de playas kunt komen. Wij gaan naar het strand van de visserswijk El Cabanyal, waar aan de zogenaamde Paseo de Neptuno talrijke restaurantjes te vinden zijn. Ernest Hemingway heeft in één van deze tentjes nog eens een paella verorberd.
Een ander doelwit vanuit Valencia is het natuurgebied La Albufeira met een groot meer en stranden aan de kust. Op nog geen 15 km afstand. In dit gebied is het vooral voor vogelliefhebbers een paradijs. In het voorbijrijden zie ik in de rijstvelden hele kolonies, o.a. de witte arrows. Eén van de plaatsjes in dit gebied is El Saler, een soort Kijkduin met een aantal restaurantjes, een paar verwaarloosde hotelletjes en vooral veel campings. Je kunt er 's zomers vanuit Valencia met de toeristenbus komen, maar het gehele jaar door ook met een lijnbus.

Rondreisje vanuit Valencia

Na twee dagen Valencia huren we een auto en vertrekken eerst in noordelijke richting, de Costa del Azahar. Het is in deze streek één en al sinaasappelboom. We rijden door tot het plaatsje Peñíscola; het oude centrum ligt schilderachtig op een heuvel. Maar rondom is helaas een soort Benidorm gegroeid. Van daaruit gaan we landinwaarts naar het dramatisch gelegen Morella. Op de top van de berg waarop het oude plaatsje ligt, bevindt zich een kasteel. Hier is de film El Cid opgenomen.
Hier in de bergen is het beduidend kouder dan in Valencia en er staat een schrale bries. Op onze route van de volgende dag richting Teruel passeren we hoogtes tot en met 1300 meter en we zien sneeuw liggen, maar de wegen zijn prima berijdbaar. De natuur is prachtig, af en toe zie je wilde gemzen en bijna altijd cirkelen er wel roofvogels in de lucht. De oude gehuchten die je tegenkomt, lijken wel tegen de rotsen aangesmeten. Vlakbij Teruel gaan we eerst nog de Sierra de Albarracín in, naar het gelijknamige middeleeuwse plaatsje Albarracín. Hier kan het 's zomers behoorlijk druk zijn met busladingen toeristen, maar nu is het een vredig oord. Des te meer, omdat rondom Albarracín geen enkele nieuwbouw is gepleegd, waardoor het authentieke karakter behouden is gebleven.

Bron: Zarateman, Wikimedia Commons (CC0)Bron: Zarateman, Wikimedia Commons (CC0)
Teruel
Teruel ligt op zo'n 900 meter hoogte en geldt 's winters als één van de koudste plaatsen in de omgeving. Vanaf het station kun je met een lift omhoog naar het 'casco historico' of met een kunstig aangelegde trap, de Escalinata die een mooi geheel vormt met de Mudéjar-torens. Een paar mooie pleinen, zoals de Plaza del Torico, waar juist een kerstboom wordt opgetuigd. Maar het is guur en koud, daarom ook iets hartverwarmends: het Mausoleo de los Amantes. In een prachtige kapel liggen onder gebeeldhouwd marmer de mummies van twee geliefden. De mummies zijn ook daadwerkelijk te zien. Het gaat om twee geliefden uit de 13e eeuw. Isabel de Segura en Juan Diego de Marcilla. Isabel heeft een rijke vader, maar Juan is gewoon arm. De twee worden verliefd en Juan krijgt het van zijn beoogde schoonvader gedaan dat hij vijf jaar lang de tijd krijgt om fortuin te vergaren. Juan komt helaas net niet op tijd terug en de vader van Isabel huwelijkt zijn dochter prompt uit aan een rijke kerel. Als Juan te laat terugkeert, is Isabel gehuwd en zij weigert hem een kus. Juan sterft aan een gebroken hart. Op zijn begrafenis geeft Isabel de dode echter alsnog de kus. Zij overlijdt terstond en de twee geliefden worden tezamen begraven.

Cuenca

Weer een prachtige weg van Teruel naar Cuenca. Cuenca staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Het 'casco historico' torent hoog boven het nieuwere gedeelte van de stad uit, gescheiden door een riviertje. De grootste bezienswaardigheid wordt gevormd door de zogenaamde 'casas colgadas' , de hangende huizen. Deze zijn het beste te bewonderen, als je een eindje langs de rivier wandelt. We hebben een enigszins spartaans onderkomen gevonden in een posada, direct aan de rivier. Van daaruit kun je omhoog naar het historische gedeelte van Cuenca lopen, bijvoorbeeld naar de Plaza Mayor waar een mooie kathedraal staat en zich een aantal intieme restaurantjes bevindt, die o.a. specialiteiten uit Cuenca op de kaart hebben staan. Je kunt maar beter zorgen dat je niet met een auto in het historische gedeelte van de stad verzeild raakt, want eer je het weet bevindt je je in een doodlopend steegje waar je letterlijk je kont niet meer kan keren.

Ciudad Encantada
Als je dan toch in Cuenca bent, mag je de Ciudad Encantada niet missen. Vanuit Cuenca zo'n 30 km rijden. De Ciudad Encantada is een wandelpark langs immense rotsformaties, die met een beetje goede wil je fantasie de vrije loop laten. Deze rotsformaties zijn 90 miljoen jaren geleden gevormd, toen in het krijttijdperk dit gebied zich onder water bevond. Een magische plaats. Een wandeling duurt ongeveer 40 minuten en de toegangsprijs bedraagt € 3,-.

Vanaf Cuenca is het rond de 160 km terug naar Valencia. Onderweg kun je dan nog de oude stad Requena (65 km van Valencia)aandoen. Interessant, maar bij lange na niet vergelijkbaar met Cuenca of Albarracin. Eenmaal terug in Valencia heb je een mooi rondje gedraaid rondom deze Spaanse stad in noordelijke, westelijke en tenslotte zuidoostelijke richting. Totaal aantal kilometers: een kleine duizend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Weer, temperatuur en weersverwachting ValenciaValencia, gelegen aan de Costa del Azahar in het oosten van Spanje, is een zeer populaire vakantiebestemming. Zowel in z…
De costa's in SpanjeDe costa's in SpanjeDe vakantieperiode is bijna aangebroken. Veel mensen zijn op zoek naar een leuke bestemming, voor de hele familie of gez…
Vakantie in SpanjeSpanje is in de zomer zeer in trek, maar in de winter wordt dit vakantieland ook goed bezocht. Er zijn verschillende moo…
Naaktstranden aan de Costa DoradaNaaktstranden aan de Costa Dorada bevinden zich soms in kleine, afgelegen baaien maar ook op grote brede zandstranden wa…
De stad ValenciaValencia heeft 86 musea en veel kunstgalerieën. De Spaanse stad is ook beroemd om zijn torens en de prachtige kathedraal…
Bronnen en referenties
  • Lonelyplanet Spanje
  • Afbeelding bron 1: Zarateman, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Valencia en het échte Spanje"

Infoteur: Plato
Laatste update: 14-12-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Spanje
Schrijf mee!