InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Caravan kopen, de beste tips!

Caravan kopen, de beste tips!

Caravan kopen, de beste tips! Een caravan is een ideale verblijfplaats om uw vakantie te vieren. Lekker in de vrije natuur kamperen in uw eigen caravan. Als u een toercaravan kiest kunt u veel van de wereld zien en van camping naar camping reizen. Koopt u een nieuwe caravan of een tweedehands caravan? Zoekt u een caravan die gemakkelijk te vervoeren is of een die op een vaste plek blijft staan? Waar moet u op letten als u een caravan koopt? Wilt u een caravan kopen? Ten eerste is het bij het kopen van een caravan belangrijk dat u vooraf bepaalt wat uw maximale budget is. Een caravan kopen is bij een nieuwe caravan een behoorlijke investering, maar u bent in principe wel verzekerd van jarenlang vakantie plezier. Als u precies weet wat uw maximale budget is, weet u in ieder geval ook meteen welke caravans te duur voor u zijn. Er komen bij aanschaf van een (nieuwe) caravan ook nog extra uitgaven bij die wel kunnen oplopen tot een bedrag tussen de 800,- en 1200,-, zoals leveringskosten, verzekeringen (onder andere tegen tegen diefstal), een kentekenbewijs en kentekenplaat, uitgave voor de stalling. Ook is het nodig om rekening te houden met reparaties onderweg, zoals het op voorraad hebben van een reservewiel. Als u een caravan aankoopt kunt u een korting tot maximaal 10% bedingen op de nieuwprijs, als er geen sprake is van inruil. Vraag hier altijd naar.

Indeling van een caravan

Als u een caravan koopt is het heel belangrijk dat u zich van te voren afvraagt op welke manier de caravan moet zijn ingedeeld, passend bij uw kampeer gewoontes. Maak een afweging op basis van onder andere deze punten:
  • Met hoeveel personen zult u de caravan gaan gebruiken?
  • Wilt u met de caravan gaan rondreizen of moet hij op een vaste staanplaats staan?
  • Neemt u vervoermiddelen of sportattributen mee, zoals fietsen, surfplanken en dergelijke?
  • Hoeveel slaapkamers heeft u nodig en rekent u op regelmatig logees?
  • Wat wilt u absoluut in de caravan kwijt?

Laadvermogen van een caravan

De meeste caravans hebben een laadvermogen van 200-300 kilo. Dit is weinig als u beseft dat ook lichaamsgewicht van de gezinsleden en de bagage en het reservewiel al meetellen. Tanks, boiler, voortent, luifels en dergelijke, u zit zo aan de 300 kilo. Het maximale toelaatbare gewicht kunt u daarom beter verhogen. Neem het laadvermogen zo royaal mogelijk. Het maximaal toelaatbaar gewicht kan groter worden gemaakt door als mogelijkheid een (papieren) as-verzwaring te nemen. Voor kleine caravans wordt bij de productie een kleine as-last geregistreerd ten opzichte van grotere modellen. Uw caravanleverancier kan u hier meer over vertellen en informeren. Het ledig gewicht en het maximaal toelaatbaar gewicht staan aangegeven op het kentekenbewijs van een caravan.

Rijbewijs caravan

Voor kleine lichte caravans volstaat rijbewijs B, voor zwaardere caravans rijbewijs BE om de caravan voor te trekken. Men kijkt naar het gewicht van de personenauto en het gewicht van de aanhanger. Overleg dit ook met de dealer. Op het kentekenbewijs van de auto kunt u zien wat de maximale massa van de caravan is, die vervoerd mag worden. Over het algemeen mag u er vanuit gaan dat het maximaal toelaatbaar gewicht van de caravan overeen moet komen met het maximale wat de auto mag voortrekken. Vergelijk dus vooraf goed met elkaar of auto en caravan elkaar qua vervoer officieel niet in de weg zitten, voordat u overgaat tot koop van een caravan. De auto moet sterk genoeg zijn om de caravan veilig te kunnen vervoeren. De ANWB adviseert dat u niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto aan de trekhaak voortrekt. De caravan moet dus bij voorkeur 25% lichter zijn dan de (beladen) auto.

Caravan kopen

U weet nu welke caravan bij het gewicht van uw auto past, welke indeling van de caravan voor u belangrijk is, wat uw budget is en of u met de caravan wilt gaan toeren of hem voor een vaste staanplaats gaat aanschaffen. Op basis van deze gegevens kunt u gaan struinen in de vele merken caravans. Heeft u uw oog op een bepaald type caravan late vallen, ga dan naar de dealer en inspecteer de caravan grondig.
  • Liggen de bedden comfortabel?
  • Bent u tevreden met de toiletruimte?
  • Is er voldoende bergruimte en kastruimte?
  • Is de indeling passend bij uw wensen en plannen?
  • Bevalt de kleur en materiaalgebruik van de caravan u?
  • Zijn er dingen die u anders zou willen?
  • Is er voldoende lichtinval?
  • Overige

Mogelijk wilt u gebruik maken van accessoires die binnen uw budget passen, regel dit dan meteen omdat de prijzen van dergelijke accessoires vaak lager ligt bij directe afname (af-fabriek prijs). Bijvoorbeeld een boiler, een dakluik, enzovoorts. Als u helemaal tevreden bent kunt u overgaan tot het tekenen van de koopovereenkomst. Vaak betreft het een BOVAG koopovereenkomst. De dealer stelt een aanbetaling vaak op prijs, dit is niet verplicht bij gangbare modellen. Bij bijzondere caravans of bijzondere extra werkzaamheden, is een aanbetaling een noodzakelijke bijkomstigheid, maar een te grote aanbetaling is niet verstandig. De caravan wordt volgens de overeenkomst binnen een bepaald periode geleverd. (Zorg dat er een duidelijke aflever termijn in de koopovereenkomst genoemd wordt). Mocht de dealer door wat voor vertragingen dan ook, niet op tijd kunnen leveren, kan de koopovereenkomst onder bepaalde voorwaarden ontbonden worden. We gaan er vanuit dat dit niet gebeurd, maar dat u kunt genieten van uw eerste proefvakantie in uw nieuwe caravan. Als de caravan is afgeleverd, vergeet dan niet naar de garantiebewijzen van koelkast, kachel en overige huishoudelijke inbouwapparatuur te vragen. Deze kunnen u te zijner tijd nog wel pas komen.

Proefvakantie

Voordat u op vakantie gaat met uw caravan is het verstandig om eerst enkele dagen een proefvakantie te maken. U hebt dan de tijd om alles uit te proberen en te ondervinden hoe de caravan bevalt en of er kleine mankementen zijn die nog verholpen moeten worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Camper kopen: Waarop letten en wat kost een kampeerauto?Ook wel eens jaloers op mensen met een eigen camper? Vrij om te gaan en staan waar je wilt en altijd je eigen huisje bij…
Vouwwagen kopen: Waar moet je op letten en wat is de prijs?De vouwwagen is terug van weg geweest en met name, omdat de prijs veel lager ligt dan die van een camper of kampeerauto,…
De kleinste en langzaamste camper ter wereldTijdens de crisis gaan producten van luxe-artikelen hun maten aanpassen aan de omstandigheden en de vraag. Dethleffs ont…
Parkeerregels voor de caravan: 3 dagen voor de deurParkeerregels voor de caravan: 3 dagen voor de deurDe caravan voor de deur parkeren. Na de vakantie stallen veel mensen hun caravan of vouwwagen vaak voor de deur. Omdat h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Angelic, Pixabay
  • http://www.caravans.net/
  • Rtl.nl/reizen

Reageer op het artikel "Caravan kopen, de beste tips!"

Reactie

Gertjan, 07-09-2012 16:24 #1
De meeste caravans hebben een laadvermogen van 200-300 kilo. Dit is weinig als u beseft dat ook lichaamsgewicht van de gezinsleden en de bagage en het reservewiel al meetellen.

Het lichaamsgewicht van de gezinsleden? Dat lijkt me grote onzin. Die zitten onderweg in de auto en niet in de caravan.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Reacties: 1
Schrijf mee!