InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Eindejaar in Dublin, Belfast, Sandycove en Newgrange

Eindejaar in Dublin, Belfast, Sandycove en Newgrange

Eindejaar in Dublin, Belfast, Sandycove en Newgrange Ierland is hét land van de tradities, eeuwenoude gewoonten en feesten die gekoesterd worden opdat ze bewaard blijven voor de komende generaties. Dat traditionele Ierland kun je ook tijdens het eindejaar ervaren. De Ierse plaatsen Dublin, Belfast, Newgrange en Sandycove zijn ideale bestemmingen waar je tijdens de Kerst- en Nieuwjaarsperiode een sfeervol verblijf of een reis kunt beleven. Eindejaar is een magische periode in Ierland omdat je precies daar die betovering ervaart. Er is de fantastische sfeer in de Ierse pubs, de typische hotels waar je de winteravonden doorbrengt bij het haardvuur en zelfs op de verlaten stranden langs de Atlantische Oceaan kun je de kerstsfeer proeven. Daarenboven is er altijd de ontmoeting met de lokale bevolking, de onvergetelijke momenten bij een warme Irish whiskey of een pint of Guinness. Eindejaar in Ierland kun je beleven in historische gebouwen, in kerken en kathedralen waar Kerstconcerten worden georganiseerd, in concertzalen over het ganse land waar Chrismas Carol Singers hun favoriete Jingle Bells en Silent Night laten horen. Ierland is ook bekend om zijn koren. Zo werd in Dublin de Messias van Handel voor het eerst uitgevoerd. Dat was in 1742.

Dublin

De Ierse hoofdstad, altijd goed voor een boeiende citytrip, wordt tijdens de maand december nog aantrekkelijker. De sfeer is ronduit fantastisch en het is ongetwijfeld één van de vriendelijkste steden van de wereld. Dat kun je ervaren in 7Up Winter Wonderland, een Kerstdorp dat wordt opgetrokken in een pittoresk stadspark. Je vindt er een supergrote ijspiste, tientallen chalets waar je originele Kerstcadeautjes kunt kopen en er is zelfs een Christmas Circus.

De evenementenkalender van de hoofdstad Dublin staat bol van de Kerstproducties. De talrijke kerstmusicals en -theaterstukken zijn zeker een aanrader. Uiteraard is er in Dublin ook een Kerstmarkt, of beter, er zijn tientallen Kerstmarkten die de ganse stad in een eindejaarssfeer dompelen. De meest populaire markt is die op de Docklands, maar ook de Farmleigh Christmas & Food Market is een must. Zoals de naam laat vermoeden kun je er de beste Ierse producten proeven en kopen.

Belfast

In het noorden, slechts twee uur reizen van Dublin, ligt Belfast, de hoofdstad van Noord-Ierland. Belfast is een succesvolle nieuwkomer als citytrip reisbestemming, ook tijdens de wintermaanden en in het bijzonder in de aanloop naar het Kerstfeest. De Christmas Continental Market, in de mooie tuinen van het stadhuis, biedt een staalkaart van de beste Europese producten. Dat levert hoe dan ook de mooiste cadeautjes op voor de thuisblijvers.

Vanuit Belfast kun je tal van excursies maken, door de Noord-Ierse provincie, bekend om zijn indrukwekkende natuurfenomenen zoals de Giant’s Causeway en om zijn artisanale producten, te bewonderen of te kopen op markten, Christmas fairs, tentoonstellingen en workshops.

Sandycove

Op sommige plaatsen in Ierland wordt een Christmas Swim georganiseerd waarbij de meest heroïsche zwemmers zich wagen aan een ‘frisse’ duik in zee. Dat gebeurt ondermeer in Forty Foot, Sandycove, Graafschap Dublin waar de duikers, en niet alleen de duikers, zich achteraf verwarmen met hete whiskey, uiteraard om therapeutische redenen!

Newgrange

Op 21 december moet je naar Newgrange reizen. Enkel op deze dag staat de zon precies goed om een klein gat in de vijfduizend jaar oude gangen te bereiken. De zonnestralen kunnen enkel dan de ganse grafkelder oplichten. Let wel: de wachtlijst is lang en je kan je al heel vroeg hiervoor inschrijven. Gelukkig is er buiten ook een viering die voor iedereen toegankelijk is. De rest van het jaar worden deze gangen en grafkelder belicht met vuurtoortsen (http://www.newgrange.com/).

Batterijen opladen

Eindejaar is ook de ideale periode om in Ierland je gezondheid en je welgevoelen een stevige boost te geven. Dat is perfect mogelijk in één van de vele spa- en wellnesscentra, verspreid overal het land. Ierland heeft enkele van de beste spas in de wereld, plaatsen waar rust en natuurschoon perfect in mekaar vloeien. Vandaar dat er Ierse spas werden beloond met een World Luxury Hotel Award of zijn opgenomen in ’s werelds top 10 van Forbes Magazine.

Er zijn in Ierland vier soorten Spas. Destination Spa is een totale spa ervaring in een omgeving van gezondheid, fitheid en ontspanning. Resort Spa staat voor allerlei recreatie bovenop de spa behandelingen. Golf, paardrijden en tennis zijn hierbij zeer geliefd. Hotel Spa verhoogt door extra spa ervaringen de attractiviteit van je hotel. Specialised retreat betreft heel bijzondere behandelingen zoals thalassotherapie, zeekruid baden of een verblijf op een health farm. Een ander voorbeeld van een top Resport en Spa in Ierland is Delphi Mountain, genesteld tussen de bergen van Connemara. Je kunt er genieten van allerlei spa ervaringen en van maar liefst 26 avontuurlijke activiteiten, in een kindvriendelijk hotel waar de fijnste Ierse gerechten worden opgediend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Samhain viering in IerlandSamhain viering in IerlandIn ons land is Halloween nog niet zo lang populair, zeker niet in vergelijking met Ierland waar het Halloween spektakel…
Kerstmis in IerlandKerstmis wordt net als bij ons ook in Ierland gevierd. In de aanloop naar en ook na 25 december is er in het land heel w…
Goedkoop vliegen naar Ierland met Stobart AirGoedkoop vliegen naar Ierland met Stobart AirWie denkt aan vliegen naar Ierland denkt vast aan Aer Lingus. Maar dit is zeker niet de enige Ierse luchtvaartmaatschapp…

Reageer op het artikel "Eindejaar in Dublin, Belfast, Sandycove en Newgrange"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 09-11-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Ierland
Schrijf mee!