InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Kerstmis in Ierland

Kerstmis in Ierland

Kerstmis wordt net als bij ons ook in Ierland gevierd. In de aanloop naar en ook na 25 december is er in het land heel wat te beleven. Kerst is ‘a big thing’ in Ierland met overal festiviteiten die soms wortelen in eeuwenoude tradities. Het is unieke gelegenheid om in die periode het land te bezoeken.

Paardenraces

Dublin is het ganse jaar een interessante stad, maar in december en vooral rond de Kerstdagen wordt de bezoeker extra verwend met tal van evenementen. Traditioneel worden dan paardenraces georganiseerd zoals de Leopardstown Races in de buurt van de hoofdstad. Je kan er de wedstrijden bekijken en zelfs gokken op een paard maar er is veel meer. Eigenlijk is dit een ook Kerstfestival met duizenden mensen die genieten van de vrolijke sfeer, van de muziek, het lekkere eten, de wijnrecepties en andere leuke dingen.

Dat de Ieren gek zijn op paardenrennen zal je beslist vaststellen tijdens het Guinness Christmas Racing Festival in Limerick. Ook hier veel spanning en plezier, lekker eten en een heel bijzondere Kerstsfeer.

Traditionele kerstmarkt

Terug naar Dublin en naar de traditionele Kerstmarkt. De sfeer is er ronduit fantastisch. Je kan jezelf verwennen met al het lekkers dat Ierland te bieden heeft en je vindt er originele cadeautjes voor onder de kerstboom.

Christmas and Chocolate Festival

Een heel aparte belevenis, voor de ganse familie, is het Christmas and Chocolate Festival in de uitgaansbuurt Temple Bar. Er zijn ondermeer filmvoorstellingen in openlucht, je kan er chocolade-workshops volgen en vooral genieten van het Winters Wonderland.

Dublin is dus ook tijdens de maand december en zeker tijdens de Kerstperiode een interessante bestemming voor een originele citytrip.

Een Kerstrondje Ierland

Wat houd je tegen om in de laatste maand van het jaar of tijdens de Kerstvakantie een reis door Ierland te maken? Overal zijn er Kerst- en eindejaarsevenementen en zelfs tijdens de wintermaanden kan de Ierse natuur bekoren. Wat is er heerlijker dan een bezoek aan een Kerstmarkt gevolgd door een wandeling langs de prachtige kust, neus in de wind! Ook de Ieren zoeken in de Kersttijd de natuur op, meer zelfs, ze nemen massaal deel aan de Chrismas Swim op de ochtend van Kerstdag. Je kan zo’n duik meemaken in Galway waar niet alleen gezwommen maar ook gefeest wordt.

In Westport, in het graafschap May, wordt het oude jaar ‘uitgewandeld’. Gedurende drie dagen worden in de schitterende natuur van West-Ierland geleide wandelingen georganiseerd. Er zijn tochten voor zij die rustig willen genieten en voor zij die een uitdaging niet uit de weg gaan. Als dit geen originele en gezonde manier is om de overgang van oud naar nieuw te vieren!

Kerstfestival

In de mooie middeleeuwse stad Kilkenny duurt het Kerstfestival de ganse maand december. Het is in de eerste plaats een familiegebeuren met vuurwerk, circusacts, parades, kookdemonstraties, zang en gebarenspel. Killarney is bovendien een ideale verblijfplaats met zeer goede accommodatie en een uitvalsbasis voor excursies door de mooie Ierse natuur.

Christmas Continental Market

Spreek je over de prachtige natuur van Ierland dan denk je uiteraard aan Noord-Ierland met zijn betoverende kusten en landschappen en niet te vergeten zijn boeiende steden Derry en Belfast die in de december ook door de Kerstsfeer zijn betoverd. In wordt vanaf 1 november tot 23 december de Christmas Continental Market georganiseerd. Rond het stadhuis is de sfeer buitengewoon levendig met tientallen marktkraampjes waarin streekproducten, zowel voeding als artisanale producten, uit alle Europese landen worden aangeboden.

Santa's Workshop

Tijdens de Kersttijd in Ierland worden de kinderen trouwens nergens vergeten, ook niet tijdens de Santa’s Workshop in de Aillwee caves. Deze spookachtige grotten liggen in het graafschap Clare en worden naar aanleiding van eindejaar omgetoverd tot een winters wonderland.

Overnachten in Ierland

Met Kerstmis is er in Ierland geen gebrek aan overnachtingsmogelijkheden. Je vindt voor elk wat wils zoals een Bed & Breakfast waar je als nergens anders kennis maakt met de Ierse tradities en vooral met de gastvrijheid. Bed & Breakfast is er in meer dan 1000 huizen in de stad en op het platteland. Met Kerstdag en in de periode ervoor of erna kan je genieten van allerlei prijsgunstige formules.

Sommige hotels pakken uit met een heus Kerstaanbod zoals het G hotel in Galway. Voor de gasten worden verschillende Kerstevenementen georganiseerd zoals een kerstparty of activiteiten voor gezinnen met kinderen.
Gerelateerde artikelen
Samhain viering in IerlandSamhain viering in IerlandIn ons land is Halloween nog niet zo lang populair, zeker niet in vergelijking met Ierland waar het Halloween spektakel…
Eindejaar in Dublin, Belfast, Sandycove en NewgrangeEindejaar in Dublin, Belfast, Sandycove en NewgrangeIerland is hét land van de tradities, eeuwenoude gewoonten en feesten die gekoesterd worden opdat ze bewaard blijven voo…
Kerstmis spelletjesHeb je zin om de periode rond Kerstmis op een originele manier door te brengen? Ben je op zoek naar leuke spelletjes, ma…
Het bruisende DublinDublin, de hoofdstad van Ierland en tevens de stad, naar men zegt, met de hoogste pubdichtheid. De stad die bruist van h…
Arthur's Day - Activiteiten en geschiedenisOp 23 september vieren alle Ieren ter wereld Arthur's Day. De traditie heeft niets te maken met de politiek of godsdiens…

Reageer op het artikel "Kerstmis in Ierland"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 26-10-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!